Swärd, Anne

Flag from da

Under falsk navn ankommer den unge Sandrine fra krigens mørke til et solbeskinnet Sverige. Året er 1945. Hendes eneste bagage er et ufødt barn, som hun planlægger at skille sig af med, og en hemmelighed, som hun for alt i verden vil beholde. Syv måneder senere står hun brud på en ø langt ude i skærgården. Lægen Ivan Ceder har søgt dispensation for sin endnu ikke myndige brud, hvis baggrund er et mysterium. Sandrine gifter sig med Ivan og ind i en fremmed verden: overklasseslægten Ceder. Ægteskabet bliver en iskold alliance, der bygger på hemmeligheder, løgne og frygt.  VERA er en storslået historisk roman om mødre og døtre, om skyld og skam - og om kærlighed.  ?En ægte pageturner med lige dele gru og poetisk finesse.? Expressen

Kerstin Kolm

2022-10-20

Ett slut kan bli en början.

Jenny Öhlund

2022-08-29

Spännande med många vändningar. Fint språk!

Jenny Öhlund

2022-08-29

Spännande med många vändningar. Fint språk!

2020-12-27

Riktigt bra berättelse och ett härligt språk. Anne Swärd kommer jag helt klart att läsa mer av.

Lovisa Ståtenhag

2020-01-18

Skickligt skriven och uppbyggd roman om en fin stockholmsfamiljs hemligheter och en kvinnas skuld och skam i efterkrigstid. Enastående språk! Jag vill läsa mer av Anne Swärd!

Anna Hedenstedt

2019-08-01

En bra bok, som drev iväg någon annanstans än jag hade trott.

Irene Malmeling

2019-05-17

Helt magisk bok! Lysande språk och en historia som liksom vecklar ut sig. Gåtfull, märklig, suggestiv.
Sandrine föds i en fransk hamnstad, i glädjekvarteren där mormor och mamma tjänar sitt levebröd på att "ta hand om" män på tillfälliga besök. En av dessa män blir mamman passionerat förälskad i, men passionen är också våldsam och hon lämnar sin man, tar med sina tre döttrar på en bilfärd genom Europa till en bergsby i de polska Tatrabergen. Där kommer kriget ifatt dem till slut...

Camilla Callenmark

2019-04-05

Gillade storyn och språket.

Susanna Svanberg

2018-11-02

Svår att lägga ifrån sig. Spännande och gripande trots att alla personer är svåra att förstå sig på.

Ann Simonsson

2018-10-24

Försökta i 4 timmar men avslutade där.

Erika Lindgren

2018-09-12

Läsvärd

Angelica Victorin

2017-11-06

Det är en fängslande bok om ensamhet, skuld och förlamande rädsla. En historia om övergrepp, fångenskap och överlevnad. Och om att överge ett barn. Tack och lov utan att bli allt för detaljerad i skildringen som inte är känslosam, snarare rå och sparsmakad och därmed effektfull. Det hade varit för smärtsamt annars. Vera är en tragisk berättelse om andra världskrigets följder för franska Sandrine som vi får följa från barndom fram till 24 års ålder. Vera är Sandrines dotter som föds under bröllopsfesten vintern 1945. Hennes svenske make är inte fadern. Sandrine förmår inte knyta an till barnet eftersom flickan påminner om sin far och hon överlåter henne till tjänstekvinnan. Resonemangsäktenskapet är helt kallt, utan medkänsla, samtal eller fysiskt kontakt. Den gåtfulla och distanserade Sandrine försöker förgäves fördriva ont med ont. Låter maken som är läkare droga ner henne med sömnpulver för att slippa känna och minnas. Minnena får vi trots allt ta del av. Steg för steg inser vi varför Sandrine beter sig som hon gör. Språket flyter fram och bär igenom historien som är berättad i jag-form och utan dialog, i stort sett. Man sugs in och vill veta mer. Lyssnade under fyra dagar och hade hoppats på ett bättre slut. Gripande, men utan hopp. Läsvärd mycket tack vare språket. Intressant och viktig berättelse om en krigsflykting som kommer till en dysfunktionell svensk överklassfamilj där ytan är allt som betyder något.