Venus i pls

Leopold von Sacher-Masoch (183695) var en uppburen frfattare p sin tid: hans romaner var storsljare och versattes till mnga sprk. Allting ndrades i det gonblicket d psykiatern Krafft-Ebing anvnde Masochs namn fr att dpa en av de sexuella perversionerna, liksom han ocks anvnde Markis de Sades. Pltsligt blev Sacher-Masochs texter obscena. Venus i pls frn 1870 rknas numera som en av vrldslitteraturens stora erotiska klassiker.Den romantiskt lagde Severin frlskar sig i den frimodiga Wanda. Nr hon vgrar bli hans hustru frklarar han sig vilja bli hennes slav. De upprttar ett kontrakt dr han verlmnar sig till liv och lem t hennes godtycke: hennes enda plikt r att bra pls nr hon piskar honom. Den mrkliga krlekshistorien accelerar mot katastrofen.nnu mrkligare r det d vi vet att frfattaren genomlevde en liknande historia samtidigt som han skrev sin berttelse,...

Victoire Marcel

2015-10-13

Jag tycker verkligen om sprket. Vad jag inte tycker om r "boten". Hade man rivit bort brjan och slutet s...

Sanna Carlborg

2013-06-21

Tjusningen med den hr boken r ju mycket att den skrevs d den skrevs. Den r skum p ett bde kittlande och avskrckande stt. Trevligt med illustrationer i en vuxenbok fr en gngs skull.

Martin Halldin

2011-06-25

Den tyske författaren Leopold von Sacher-Masoch har gått till historien inte så mycket för sin litterära gärning som för att han givit namn åt masochismen, den ofta patologiserade sexuella driften efter underkastelse, förnedring.

Sacher-Masochs portalverk Venus i päls slår an en sträng hos de allra flesta, och har införlivats i oräkneliga populärkulturella verk. I musikvärlden framstår Velvet Undergrounds klassiker Venus in furs som det tydligaste exemplet på hans influens. Men det är i sanning svårt att tänka sig vad artister som Trent Reznor (Nine Inch Nails) och Bröderna Reed (Jesus and Mary Chain) skulle ha varit om de inte byggt sina karriärer på att skildra manlig känslosmärta och underkastelse inför – Kvinnan.

Venus i päls skulle kunna läsas som en stridsskrift, en Nietzscheansk uppmaning att aldrig ge kvinnan ett finger, för då förvandlas hon till en tyrann och slukar hela armen. Och skildringen av den unge Severins smärtsamma underkastelse inför Wanda, hans Venuslika, i hans ögon överjordiska, förälskelse som enligt överenskommelse bär päls när hon piskar honom, ligger inte långt ifrån den kvinnobild som dagens manliga antifeminister och kvinnohatare målar upp när de framställer sig själva som maktlösa marionetter i Kvinnans våld – för att slippa problematisera sina egna privilegier.

Men det vore för enkelt att avfärda Venus i Päls som bara detta. Sacher-Masoch framställer den avtalade underkastelsen – Severin undertecknar frivilligt ett kontrakt där han åtar sig att bli Wandas slav – som nyanserad, ofta njutbar. Och i slutet av boken ges motsättningarna mellan könen vad som kan tolkas som en, förvisso kortfattad och förenklad, marxistisk analys.

Som litterär produkt är dock inte Venus i päls något storverk. Språket är högtravande men brister i elegans och faller ofta över i det pekorala. Samtidigt är skildringarna av den misshandel som Severin får utstå väldigt obehagliga; de kryper in under skinnet. I Carl-Michael Edenborgs efterord får vi veta att Leopold von Sacher-Masoch ständigt undvek 1800-talets censur genom att aldrig uttryckligen skildra sexuella handlingar.

I Vertigos nyutgåva får i stället Naomi Nowaks snygga illustrationer stå för det explicita – med den äran.

Hemliga Arne

2010-11-19

Ok...

naomi nowak

2010-07-28

det r jag som har illustrerat den hr utgvan :) kul jobb.