Äventyren på Hildasholm - Malum

Blixt, Hanna

De tre vännerna Maja, Svante och Ludde får veta att den ondskefulle härskaren Malum hotar att ta över världen. Malums strategi är att erövra människors hjärnor och göra så att de inte kan slita sig från mobilen, ens för en minut. Av någon anledning har Malum svårt att ta över Leksand, som varje år lockar tusentals turister från hela världen och som har världens största midsommarfirande. De tre vännerna får veta att Malum inte tycker om traditioner och kultur och sätter ihop en plan för att stoppa honom. Men har de rätt? Är det verkligen föremål som står för traditioner och kultur som kan stoppa Malum, eller är det något annat? Boken är en spännande bladvändare och riktar sig huvudsakligen till 9-12 år, men kan även läsas av både yngre och äldre tjejer och killar. Till boken kommer även gratis lärarhandledning att tas fram och kan vara en bra grund till att diskutera ett...

🌹
Denna bok var spännande, mystisk & en riktigt nagelbitare passar från ålder 9år.
Jag ger den 💜💜💜💜💜 av 5st🌹

Den ondskefulla övernaturliga kraften Malum försöker ta makten i Leksand genom att fånga befolkningen i deras mobiler med meningslösa spel. Känns det igen?
Ett träffsäkert och aktuellt tema på denna boken som får oss att fundera över hur fångade många blir av mobilen i vår nutid även om Malum kanske inte finns på riktigt. Bra val av Blixt!
Som tur var finns kompisarna Maja, Svante och Ludde som med lite hjälp ska beskydda Leksand från Malum med hjälp av kultur & tradition.
Blixt är väldigt duktig på att få till stämningen i dom bitar av berättelsen som är mest spännande (och läskiga). När karaktären Maja är själv på en vind i boken så går kalla kårar längs ryggraden när vi läser. Och vad jag minns som barn så uppskattade man böcker som skapar den känslan i en under lösningen. Kanske bara vi?

Stundtals känns dock berättelsen lite stolpig när väldigt mycket om Leksand ska klämmas in i berättelsen i form av orter, souvenirer och saker knutna till orten. All fakta blir lite på bekostnad av berättelsen. Och då Leksand inte är en stad vi har en anknytning till så är det för oss lite mycket. Vi hade gärna sett den biten av historian mer avskalad för att istället fördjupa mer kring just Hildasholm. Däremot kan jag tänka mig att barn som har en koppling till Leksand kan tycka att just den biten är rolig, eller om man läser mycket geografi i skolan just nu och placerar in dom detaljerna i ett större sammanhang. Vi föredrar Blixts böcker om Sagofallen där hennes egna berättelser får vara mer dominerande, för dom skriver hon riktigt bra.
- [x] Vi gillar även hennes språk och sätt att skriva, för varje bok så känns böckerna bättre och bättre att högläsa. Vi gillar även att hon använder vissa begrepp som utmanar As ordförråd på ett bra sätt.
En till bra grej är att alla tre barnen får inta rollen som modiga och som aktiv ”hjälte” vid olika tillfällen - samtidigt som dom får vara rädd vid andra och ändå visas respekt för.
Vi hade gärna sett att ett av barnen i kompisgänget kunde t.ex vara en flykting från Syrien i grunden för att bredda mångfalden bland namngivna karaktärer i boken.

Bra bok men vi föredrar fortfarande Sagofallen-serien där A ser fram emot fjärde delen ”Den magiska rustningen” som snart släpps.

Gullis lästips

2018-08-06

Stanken av något ruttet sprider sig över stadens gator i Leksand och en mörk rök slingrar sig fram i sökandet efter sitt nästa offer...

Detta är en bok som verkligen är i tiden, som tar upp samhällets nya problem. Hur vi idag sitter som klistrade framför våra mobil och dataskärmar.
Men boken tar även upp vardagsbekymmer som de flesta på något sätt känner igen som mobbning, skilsmässa och den pirrade känslan vid första känslan av kärlek.

Till boken ingår en gratis lärarhandledning som fokuserar på innehåll ur kursplanerna i ämnena
svenska, religion och samhällskunskap i år 4-6.

Äventyren på Hildasholm: Malum är en spännande och fängslande bok med en allvarlig underton. De är en riktig bra bladvändare som är en lättläst kapitelbok som från första till sista sidan är spännande och passar att läsas av huvudsakligen till 9-12 år, men kan även läsas av både yngre och äldre tjejer och killar och den skulle även passa som högläsningsbok. efteråt kan  det vara en bra grund till att diskutera ett av dagens samhällsproblem – om hur vi helt kan slukas upp av våra skärmar och mobiler.

Spännande, rolig och skickligt skriven!