Vems spår?

Watson, Sarah

En dag när du är ute i skogen och gårstannar du till - vad är det där för sorts spår..?En räv, en älg, en lokatt eller rentav en björn, vem är det som precis varit här? Med fantastiska illustrationer av Emma Jansson och text av Sarah Watson får du lära känna spåren från några av våra nordiska djur. Följ med på en upptäcktsfärd i den sagolika skogen och lär dig känna igen vem som...

Detta är en superfin bilderbok på rim som handlar om våra svenska djur och deras spår i skogen - varje uppslag börjar med djuren som hör ihop med förgående sidas spår. Man hittar sedan nya spår på andra sida i uppslaget och när man vänder blad så avslöjas vilket djur som lämnat spåren - men först får man chans att tillsammans klura och fundera.
Illustrationerna är fantastiskt fina och varje gång man läser så hittar man nya detaljer. Fina bekanta inslag från den svenska naturen tecknas in överallt. Stora som små. Utöver texten så finns så mycket i illustrationerna att prata om - roligt!
Vi tycker denna boken är en perfekt presentbok till förskolan men även fin present till ett enskilt barn. Tänker att den går att köpa tidigt som t.ex doppresent och är en bok som kan uppskattas länge. A och I uppskattade boken trots att dom är mycket äldre än bokhandelns åldersrekommendation.
Riktigt fin! Vi blev lite kära i den här hemma. Enda problemet är att eftersom rimmen är mellan djurens spår och det djur som spåret tillhör på nästa sida så blir rimmet "avbrutet" om man vill klura vilket djur det är tillsammans med barnen. Lite synd men svårt att komma ifrån - vi uppskattar ändå denna boken mycket.