Vems rumpa?

Watson, Sarah

Efter succén "Vems spår?" och "Vems bajs?" kommer nu uppföljaren "Vems rumpa?" Att djur liksom människor rumpor har, det vet nog alla och envar. Men hur ser rumporna på olika djur ut? Det vet duförhoppningsvis när denna bok är slut! Med magiska illustrationer av Emma Jansson och text av Sarah Watson lär du dig på ett lekfullt sätt kännaigen olika djurs rumpor..!

Vems rumpa är den tredje boken i serien Vems? Vi har läst båda böckerna innan i serien och tycker att de är helt fantastiska böcker. Vems rumpa är minst lika bra som de innan! Texten är skriven på rim som avslutas på samma sida vilket gör den till ren njutning att läsa. Texten flyter så fint när jag högläste boken och även när sonen läste boken själv. Att se rumpor, läsa om dem och gissa engagerar barnen och bjuder in dem till boken så de får känns sig delaktiga. Mycket bra tycker jag! Emmas illustrationer är som alltid helt magiska, otroligt detaljerade med massor att upptäcka på varje sida. Djuren, naturen och alla färger är förtrollande fina, så fina att lång tid går bort bara på att kolla på alla detaljer. Boken riktas mot ålder 3-6 år, där passar den fint in, men den går precis lika bra även till något yngre/äldre barn. Vems serien som Sarah och Emma skapat tillsammans är ljuvlig och vi rekommenderar den varmt till alla!

Vi tycker mycket om Vems böckerna. De är fint skrivna, illustrationerna ljuvliga och det står 0-3 år på boken men den passar definitivt upp till 6 år. Det finns ett äpple gömt på alla sidor och det är roligt att sitta tillsammans och se vem som hittar äpplet först. Att boken handlar om rumpor är ju lite extra kul. Medan man läser lär man sig om djur och natur och upplevelsen att läsa denna bok tillsammans är rent njutbar. Boken passar bra som present.

Funkar för 1-6 år.
Nu har uppföljaren till de populära böckerna ”Vems spår?” och ”Vems bajs?” kommit! I denna bok får vi istället klura på vems rumpa som gömmer sig på varje högersida. När vi sedan vänder blad så avslöjas vad för slags djur rumpan på förgående sida tillhörde. Vi får stifta bekantskap med t.ex hackspett, mufflonfår, rådjur, hackspett och huggorm.
Nu har också Watson förfinat sin rimkonst sen ”Vems spår?” så att rimmen inte avbryts vid sidvändning utan avslutas på varje sida. Detta skapar en väldigt fin läsupplevelse.

Jansson har som vanligt skapat alldeles underbara illustrationer där vi har massor av upptäcka. Utöver djur och natur smyger hon också in diverse underfundiga små detaljer. På ekorrens uppslag kan vi nere i ett litet hörn hitta en uppäten grankotte, bredvid kan vi se en liten skylt ”Dagens meny på café äpplet: grankotte”.
Det finns massor av små detaljer att upptäcka och samtala om: fjädrar, bajshögar, småkryp i vatten, tappat rådjurshorn osv. Jag kan fortsätta i evigheter. Varför inte en liten murkla med tillhörande skylt bredvid?
Läs och lägg tid på illustrationerna, en kunnig och påläst pedagog kan fånga upp barnens nyfikenhet och stimulera massor av olika samtal utifrån denna bok.
Något jag uppskattar lite extra är att boken skapar tillfällen att diskutera biologisk mångfald. T.ex så lyfts hur klöverblommor är en nektarrik favoritblomma för pollinatörer.
En högaktuell liten detalj då många pollinatörer i Sverige hotas pga av förändrade landskap med färre ängsmarker osv. Detta för Watson & Jansson in på ett enkelt men utmärkt sätt som är konkret för yngre barn.

Denna bok är precis som tidigare delar alldeles ljuvlig. Rekommenderar starkt att läsa. En litet tips är att komplettera läsningen med Janssons böcker ”Mina första fåglar” och ”Mina första fiskar”. Jag och mina barn har flera gånger sökt i ”Mina första fåglar” efter fåglar vi har sett i Vems-böckerna för att hitta vilken sort det är. Nästan som fågelskådning från lässoffan!