Vems byxor?

Wirsén, Stina

| 2005

Att klä på sig är inte lätt. Skon ska sitta på foten och mössan på huvudet. Och så kan det finnas flera par byxor att välja bland. Och dessa byxor kan tillhöra ens kompisar som inte riktigt har samma storlek som man själv. Nalles byxor är väldigt stora. Fågels byxor är väldigt långa. Och kanins byxor är väldigt korta. Det gäller att välja rätt!Vem-böckerna vänder sig till de minsta barnen - de är enkla i sitt upplägg, men med stor finess och träffsäkerhet finner Stina Wirsén de små nyanserna som gör böckerna till mäktiga äventyr!

Det är kallt ute. Nallegrisen, kaninen och fågeln vill gå ut och leka. Men först måste de sätta på sig kläder. Snart märker de att var och en har sina kläder, att om man sätter på sig någon annans kläder så sitter de genast fel. Till slut så kan de gå ut. Men då har de ändå glömt bort att sätta på sig sina tröjor. Visst känner jag igen lite av det här från boken "Totte går ut": Men här blir det åtminstone roligt, med tanke på att de tre medverkande ser så olika ut.