Vems bajs?

Watson, Sarah

Stopp! Stanna där du är! Vem är det som har bajsat här?  Vissa bajsar på stenar, andra bajsar från grenar. Stort som smått, lär dig känna igen vem som bajsat där du gått! Med sagolika illustrationer av Emma Jansson och text av Sarah Watson lär du dig på ett lekfullt sätt känna igen hurolika djur i skogen bajsar och på så sätt också vem det är som varit där föredig..!   Efter succén Vems spår? kommer nu uppföljaren Vems bajs? där man får lära sig att känna igen bajset från olika sorters djur i skogen. Följ med på ett spännande och bajsfyllt äventyr!

Detta är uppföljaren till barnboken ”Vems bajs?”. Precis som i tidigare boken är upplägget att vi får utforska riktigt illustrerade uppslag tillsammans.
På varje uppslag så läser man först högra sidan som på rim upptäcker olika bajskorvar i naturen. När man sedan vänder på bladet får vi reda på vilket svenskt skogsdjur som hade bajsat på förgående uppslag.
Riktigt roligt upplägg! En klar förbättring i denna boken jämfört med ”Vems bajs?” är att varje sida avslutar sina egna rim.
I förgående bok så rimmades det mellan sidvändningarna. Vilket gjorde att rimmet ”avbröts” när man utforskade boken lite extra och pratade om illustrationerna innan man vände sidan - vilket är ett måste med dessa böcker i vår familj. I denna bok så funkar den rimbiten mycket bättre vilket förhöjer läsupplevelsen. Rimmen är välskrivna och berättelsen fint utformad på ett tydligt sätt med ett mönster som är lätt att förstå för barnen.
Illustrationerna är precis som i första boken alldeles fantastiska och döljer också nya saker att upptäcka hela tiden.
Att läsa boken ihop med barn är fantastiskt roligt, för barnen ser så mycket. När jag var fokuserad på enbart mer uppenbara illustrationer blev A full i skratt av hur naturmaterial som fjädrar och barr skapade ett monster på en sten. Även små detaljer som polkagrisar i träden osv. Varje gång vi läst boken har vi upptäckt nya små saker. Både författaren och illustratören har en klart barnperspektiv i sitt skapande som tillgängliggör berättelsen men också gör boken ROLIG för barn att läsa den. Jag läste boken för alla tre barnen 2, snart 5 och 8 år - alla tyckte om den och blev fångade av berättelsen!

Toppenfin bok som inspirerar till att utforska naturen och ställa frågor/fundera tillsammans!