Vem vill bli miljardär?

Swarup, Vikas

| 2005

Ram Mohammad Thomas har blivit arresterad efter att ha svarat rätt på tolv frågor i tv-programmet Vem vill bli miljardär? Han har blivit arresterad därför att en fattig föräldralös kille som aldrig har gått i skola eller läst en tidning omöjligt kan känna till namnet på solsystemets minsta planet eller huvudstaden i Papua Nya Guinea utan att ha fuskat. För att bevisa sin oskuld går Ram tillsammans med en kvinnlig advokat igenom tv-inspelningen fråga för fråga och förklarar hur han kunnat känna till alla svar. För varje fråga får vi höra en fascinerande historia om Rams liv som gatupojke i några av Indiens storstäder, och om de personer han mött som fått betydelse för hans liv. Det är allt från berättelsen om hur han som spädbarn räddats ur en papperskorg till historien om när han arbetade som tjänare åt en galen australisk diplomat och tiden som självutnämnd guide vid Taj Mahal. Fram träder...

Sevgi Akalin

2019-10-16

Jag gillade filmen mer.

2015-11-15

Blev överraskad av den här boken som fängslade mig och rörde mig. Vacker, både grymt realistisk och magiskt orealistisk på en och samma gång. En modern saga.

Karolina A

2015-07-01

Velar mellan 3 och 4 i betyg. Intressant historia, men går liksom inte in på djupet. Känner att jag saknar något

Josefine Ejebjörk

2011-08-20

En rolig, underhållande bok som samtidigt tar fram viktiga frågor i samhället. Boken är mycket mer informativ än filmen och man förstår sambandet bättre.

Ulrica Björnhag

2011-08-18

En ganska bra bok men lite ytlig. Han ska besvara tolv frågor och varje kapitel handlar om en fråga och varför han råkar kunna svaret på just den. Den blir lite osannolik och också bitvis lite rörigt då berättelserna inte är i kronologisk ordning (förstås).
Jag hade väldigt höga förväntningar efter att filmen fick så många Oscars. Boken är ju alltid bättre än filmen...men i det här fallet är jag inte så säker...

Anna Dybeck

2011-06-09

En riktigt fin bok!! Nu ska jag se filmen också. Jag kan tänka mig att den är ännu bättre!?

Ida

2011-03-28

En helt underbar bok där varje kapitel berättar en historia om en händelse i pojkens liv, vilket i sin tur leder till att han klarar fråga efter fråga i "vem vill bli miljonär?". Läs den!

Janna Åström

2010-07-15

skitbra bok, skitdålig film

Nenne No

2010-05-20

En udda fågel för mig, detta är nämligen ett tillfälle där filmen är mycket bättre än boken! Boken är trevlig men sätter sig inte så djup och lever lite väl mycket på osannolik tur och lite larvigheter. Men den har sina kvalitéer.

PL *

2010-04-12

En intressant, underhållande historia med underfundiga tvistar. Snabbläst och underhållande men boken hade kunnat vara ännu bättre om den inte vore så ytligt berättad som den tyvärr är. Helt klart bättre än filmen.

Nedhal Pirababi

2009-12-13

Man vill inte gärna att boken tar slut efter de tio ?frågorna. Varje fråga har en historia... tänk om det hade över hundra frågor.

Annelie S

2009-10-21

Läste boken långt innan den blev film och bara älskar den!!!! Filmen är ju inte alls lika bra, men så brukar det ju vara.

Nina Moen

2009-09-01

Fantastisk bok!

2009-06-11

Jag förstår att denna bok blev en film! Det är som att läsa en grundläggande text, eller ett utökat synopsis, till ett filmmanus.

Spännande, läsvärt och en mycket bra idé! Men just, ett filmmanus inte en bok att "bära med sig".

Tycker jag :)

marre marre

2009-06-06

En väldigt bra idé. Väldigt bra upplägg, men tyvär håller den inte riktigt måttet. Tänk så mycket man kunde ha gjort med denna story för idén är briljant.

Jag tycker den är helt ok att läsa en regnig dag men det var ingen läsning jag längtade till och det grämer mig så att ett sånt bra upplägg bara blev så lam

Anna Chen

2009-04-23

Den här romanen är ungefär 100 gånger bättre än filmen (som i och för sig inte var dålig). Man kan inte påstå att de har särskilt mycket gemensamt, förutom grundidén med en kille som oväntat vinner en frågetävling.