Vem stal kungens medaljong?

Gissy, Peter

| 2005

En bil har kört av vägen och ligger på sidan, alldeles förstörd. Spår efter föraren saknas. Hur är det möjligt? För Jill och Jonatan som ständigt är nyfikna på allt som händer i Härslöv för att kunna skriva om det i sin egen tidning, är det början på ett nytt äventyr. När det visar sig att bilen är inblandad i en stöld av ett smycke som en gång tillhört självaste kungen, och tjuvarna ännu inte har hittats, kan de inte låta bli att försöka lösa mysteriet på egen hand, trots att kommissarie Rosenberg uppmanat dem att hålla sig i bakgrunden för säkerhets skull. Snart är de tjuvarna på spåren. Men de kommer alldeles för nära ...  Peter Gissy skriver deckare för både vuxna och barn - flera är prisbelönta och översatta. I fjol utkom den första boken om Jill och Jonatan: Varning för X-ligan!. Där hjälpte de polisen i Härslöv på nära håll i jakten på bankrånare. Boken har kommit...

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-10-06

Bokens titel:Vem stal kungens medaljong
Bokens författare:Peter Gissy

Undersök!
Beskriv huvudpersonen:Jill har orange hår och hennes bror Jonathan har blont hår. Jill har en lila tröja och lila byxor. Jonathan har orange tröja och ett par mörkblå byxor.

När och var utspelar sig handlingen:I en påhittad stad som är i nutid.

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):Deckare

Beskriv!Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet:Allt börjar med att Jill och Jonathan går upp tidigt på morgonen för att få se en kattuggla. Med det ser inte en kattuggla det ser istället en bil som har kraschat det går dit och undersöker platsen det ringer polisen. Polisen kommer det tror att det är tjuvens bil från inbrottet i stan kungens medaljong blev stulen

Gissa!

2021-10-06

Bokens titel:Vem stal kungens medaljong
Bokens författare:Peter Gissy

Undersök!

När och var utspelar sig handlingen:I en påhittad stad som är i nutid.

Gissa!
Kom på en fortsättning:jag kommer inte på någont