Vei. Del 1

En kvinna flyter medvetslös i havet. Hon hittas av vikingar på jakt efter Jotunheim, jättarnas rike. Kvinnan heter Vei och hon blir snart indragen i ett blodigt spel mellan jättar, asagudar och människor. Vei - bok 1 är första boken i en episk fantasyberättelse inspirerad av nordisk mytologi. Den andra och avslutande delen kommer 2018. Sara Bergmark Elfgren är en av författarna bakom Cirkeln och de andra böckerna i Engelsforsserien. Hon är även skaparen av poddseriesuccén De dödas röster. Karl Johnsson är en av tecknarna bakom Berättelser från Engelsfors. Han debuterade 2010 med serieromanen Mara från Ulthar och är även verksam som illustratör.

Gullis lästips

2020-02-27

”En kvinna flyter medvetslös i havet och blir upplockad av ett vikingaskepp som är påväg i sökandet efter Jotunheim - jättarnas rike.
Kvinnan heter Vei. När de halar upp den halvt medvetslösa Vei ur havet lovar hon att, i utbyte mot sitt liv, visa de asatroende vikingarna vägen till Jotunheim och jättarna, till sitt hemland och sina gudar.
Snart blir hon och vikingen Dal indragen i ett spel mellan jättar, asagudar och människor. Men frågan är vem man ska lita på?”

VEI är den första delen i en episk fantasiberättelse skriven i serieformat och som är inspirerad av nordisk mytologi. Serien är fylld med detaljrika och färgrika illustrationer som har ett fint samspel med berättelsen i denna klassiska hjältesaga.

Serien är en fartfylld och spännande läsning som är fylld med detaljrika och färgrika illustrationer som har ett fint samspel med berättelsen i en klassiska hjältesaga.

Denna genomarbetade teknad serie  är som godis för ögat och tillsammans med den äventyrsfyllda berättelse är det en serie som är värd sina fem av fem möjliga stjärnor.

För en som jag, som älskar fornnordisk mytologi och starka kvinnliga karaktärer är det här en perfekt mash-up. Sara Bergmark Elfgrens blandning av urstarka Vei, som är bland det mest badass jag har sett i en huvudkaraktär över huvud taget och inspiration från det fornnordiska är en match made in heaven.

Samtidigt är det också ett lätt format att ta till sig, i serieform och Karl Johnssons illustrationer är verkligen perfekta till berättelsen och handlingen.

Persongalleriet är relativt stort men det är också lättare att hålla koll på vem som är vem när det är illustrationer och om man dessutom har lite koll på de olika personerna som är viktiga i den fornnordiska mytologiska världen blir det inte lika många att hålla reda på. Det känns ändå inte som en typisk seriebok bara för den som har ett insnöat intresse i just mytologi utan det här är en berättelse som kan avnjutas av många. Inblandningen av ”redan existerande” gudar gör bara att det känns ännu mer magiskt och också lite mer verkligt på ett konstigt sett. Jag skulle lätt kunna tänka mig den här berättelsen som en av de gamla sagorna. Vei passar också väldigt bra i just den världen eftersom de fornnordiska sagorna är fulla av starka kvinnliga karaktärer och vikingarna, som man gärna tänker på i samma veva, också har väldigt många starka kvinnor.

Det ska bli riktigt spännande att se vad som händer i den avslutande delen.

Nerdy Books

2019-05-04

Föll pladask för Vei när jag läste den för första gången för några år sen. Fantastiskt bra tecknad och storyn är väldigt intressant och spännande! Älskar att de har vävt ihop fantasy och nordisk mytologi. En mycket, mycket bra serie!

Marianne Skoglund

2017-05-02

Älskar! Urläckert tecknat, ett fyrverkeri av läckra bildlösningar och fantastiska miljöer. Därtill mästerligt berättat med grymt flyt och väl utförd research. I sanning två toppnördars verk! Jag vill läsa fortsättningen NU!!!