Yeong-hye är en tystlåten kvinna i ett traditionellt äktenskap i Sydkorea. Hon har aldrig gjort uppror, men så börjar hon drömma om blod och brutalitet, om kroppar och kött. En dag bestämmer hon sig: hon måste bli vegetarian. Människorna i hennes liv, hennes make, svåger och syster, vägrar att acceptera beslutet, och hennes envishet sätter igång en spiral av tvång och våld. Kampen står inte bara kring hennes kropp och vad hon väljer att äta, utan handlar om hennes sexuella och intellektuella frihet. Vad händer med den som ständigt måste föra en kamp mot tillvaron? Vilka medel står till buds och när når en människa bristningsgränsen? Våldet som Yeong-hyes protest släpper lös tar sig in i henne själv, börjar arbeta emot henne. På andra sidan metamorfosen råder inte längre rationaliteten. Vegetarianen är en andlöst vacker och mörk berättelse om begär och förvandling, makt och motstånd....
Visa mer
Recensioner
2021-10-26
Betyg
Otroligt bra bok men ganska så brutal. Det är en ytters komplex berättelse som skildrar psykisk ohälsa samt sexismen som finns i samhället. Det var en väldigt intressant bok som jag anser tar upp många problem, inte bara i samhället utan även personliga problem som folk hanterar. Yeong-Hyes syster som kämpar med sitt liv för att få det att gå ihop, Yeong-Hyes svåger som ser det ”konstnärliga” sättet över hennes beniga kropp samt självmordsförsöket. Alla karaktärer lever sitt eget liv i princip. Vilket ger nyanser till berättelsen. Slutet på boken var ganska öppen och man kan tolka precis som man vill.
Betyg
Yeong-Hyes val att inte äta kött eller vara del i samhället kan läsas på många plan. Y-H och människorna runtom henne hanterar hennes beslut på olika sätt. Språket är ofta mycket precist och jag fängslas av inledningen men jag tappar lite intresse mot slutet. Roligare att diskutera än när man är mitt i läsningen.
Betyg
Symbolisk realism från Sydkorea
Romaner av sydkoreanska författare är sällsynta i våra bokhyllor. Men den här magiska berättelsen om en kvinna som slutar äta kött vann Man Bookerpriset 2016 och har fått stor internationell spridning.
Hemmafrun Yeong-hye utmanar fler konventioner och normer än hon begriper, när hon en dag får avsmak för kött på matbordet och blir vegetarian. Föga anar hon att hennes kompromisslösa beslut ska leda till skilsmässa, självmordsförsök och inlåsning på mentalsjukhus.
Efter bokens två första delar anade jag en feministisk författare med udden riktad mot självupptagna män: dels äkta maken som varken älskar eller respekterar Yeong-hye, dels svågern/konstnären som utnyttjar henne sexuellt i sin videoinstallation.
Men tredje delen, skildrad ur storasysterns perspektiv, komplicerar såväl intrig som möjligheten att brännas av ett tydligt budskap. Systerns skuldkänslor blottar en oförmåga att stötta ett yngre syskon, att hantera sitt eget livspussel med man, barn och arbete.
Poeten och författaren Han Kang skriver en magisk prosa, där skräck, blod, spyor och äckel samsas med erotik och blomster i en sensuell symbolisk realism.
Det är en av de mest fascinerande - och ohyggliga - samtidsskildringar jag läst. Om utanförskap. Om förluster av relationer och mänsklig värdighet.
När jag slagit ihop pärmarna ömkar jag romanens individer, som alla är förlorare därför att de vägrar förlåta varandra. Glider isär i stället för att acceptera varandras olikheter.