Vedergällningen

Lundh, Lotta

En man hittas mördad i sjön Fryken, bragd om livet på det mest bestialiska sätt. Kriminalkommissarie Erik Ljung ansvarar för utredningen och det blir hans uppgift att ta reda på vad i den mördade mannens liv som föranlett ett sådant hat mot honom.   En kort tid efter likfyndet i sjön försvinner en man med anknytningar till den mördade. Hänger de två händelserna ihop - och i sådana fall hur?   Snart visar det sig att en seriemördare härjar i lilla Sunne. Erik Ljung tvingas föra en intensiv kamp mot klockan, för nu står ännu fler liv på spel.   Vedergällningen är tredje delen i serien om kriminalkommissarie Erik Ljung vid Sunnepolisen.   LOTTA LUNDH bor i Sunne och jobbar som utredare på en statlig myndighet, men drömmer om att skriva på heltid. Vedergällningen är hennes fjärde bok."En spännande välskriven bok, som förutom kriminalgåtan ger en fin person- och miljöskildring."...

ElinsBokhylla

2023-04-21

Detta är som sagt tredje delen i serien om Kriminalkommissarien Erik Ljung och hans kollegor på Sunnepolisen. Boken är inte bara jäkligt spännande och intrigfylld med vänsterprassel hit och dit, hemligt förflutet och misstänksamhet mot familjemedlemmar utan den är även fylld av råhet, brutala mord, hämnd och många detaljerade beskrivningar.

Även i denna bok har Lotta Lundh lyckats att lyfta fram ett ämne som är väldigt viktigt och som pågår i samhället, våldtäkt eller mer gruppvåldtäkt. Våld mot kvinnor är ju tyvärr väldigt vanligt i dagens samhälle och likaså våldtäkt, även om Lundh bara var inne och snuddade lite lätt på det ämnet så tycker jag att hon gjorde det på ett bra och respektfullt sätt. Precis som några av karaktärerna i boken så har jag lite svårt att tycka synd om offren efter vad som kommer fram i slutet av boken men med det sagt så är det otroligt brutala och hänsynslösa mord som sker och som ingen någonsin ska behöva vara med om.
Däremot tyckte jag att det var bra att det fanns ett sånt tydligt motiv till morden i denna bok, ibland kan motiven vara så luddiga och kännas lite overkliga men i denna boken var de tydliga med en bra bakgrundshistoria.

Bokens karaktärer är precis som i de tidigare böckerna intressanta, de är skrivna på ett sätt som är lätt att känna igen sig i och de kompletterar varandra på ett bra sätt. Nu efter tredje boken känns det verkligen som att jag känner huvudkaraktärerna och vet lite mer hur de fungerar och agerar vilket gör att man lättare kan fokusera på bokens handling och inte så mycket på att lära känna karaktärerna.

Kapitlen är detaljerade och välskrivna, det fanns några småfel som jag retade mig lite på men överlag så var det lätt att hänga med i kapitlen. Något jag verkligen gillade med boken var att man fick följa med mördaren och läsa ur hens perspektiv samtidigt som man fick följa polisutredningen, det gör boken alltid lite extra spännande tycker jag. Överlag är boken riktigt jäkla bra med massor av spänning, brutala och råa mord, en hämndhistoria och med många tvistar och överraskningar. Det var många gånger som jag trodde att jag visste vem mördaren var men fick ändra mig lika snabbt igen när nya ledtrådar kom upp och fler mord skedde, riktigt spännande!

Vedergällningen av Lotta Lundh är en riktigt spännande, rå, brutal och intrigfylld bok som har med sig spänningen direkt från början till slutet. Det var riktigt länge sedan jag uppskattade en bok på detta sätt med all råhet, brutala mord, en riktigt invecklad handling och med många tvistar och överraskningar, fullpoäng!
Serien om Erik Ljung är en serie som jag verkligen kan rekommendera, men som vanligt så är det bra att läsa den i kronologisk ordning för annars är det svårt att hänga med i handlingen.

2020-02-10

En man hittas mördad i sjön Fryken. Mördad på ett brutalt och otäckt sätt. När sedan en man till försvinner och sedan hittas mördad blir frågan: hänger de båda händelserna ihop? Varför har det visats sånt hat mot männen när de mördandes?

Kriminalkommissarie Erik Ljung får i uppdrag tillsammans med sina kollegor att försöka lösa morden och se till att ingen annan råkar illa ut!
Jag har inte läst något av Lotta Lundh förut, vet inte varför för hon skriver väldigt bra! När jag väl hade börjat läsa ”Vedergällningen” kunde jag inte sluta läsa!
Boken är väldigt bra uppbyggd där man dels får följa mördarens tankar och hur allt går tillväga och dels polisens och Erik Ljungs arbete för att ta fast den som utfört dåden. Det blir en katt och råtta lek där spänningen håller i sig ända till slutet. Hela tiden kommer det små ledtrådar till varför det blev som det blev. Galet spännande och galet bra!! Språket är lätt, boken går snabbt att läsa och tar slut alldeles för fort! Det finns ett driv i texten som gör att man bara vill läsa ett kapitel till.
Nu måste jag läsa Lottas andra böcker! Boken är en väldigt bra och spännande deckare. Rekommenderas varmt.

Spännande, underhållande & fängslande!