Vecka 36

Sarenbrant, Sofie

| 2011

Varje förälders värsta mardröm! Camilla Läckberg har gjort det med Fjällbacka, Åsa Larsson med Kiruna och Ann Rosman med Marstrand - nu är det Branteviks tur att hamna på deckarkartan! Sommarsäsongen i det lilla fiskeläget Brantevik är över för den här gången. För familjerna Winter och Malm har det varit en regnig semestervecka och stämningen är inte på topp. De bästa vännerna Johanna och Agnes är båda gravida och inom några få veckor kommer de att vara mammor. I ett försök att ändå avsluta vistelsen på ett bra sätt bestämmer sig paren för att gå och sjunga karaoke på den lokala hamnkrogen. Men något går fruktansvärt fel och på morgonen när de andra vaknar är Agnes borta. Agnes försvinnande blir veckans stora nyhet och polisen och media arbetar var och en på sitt håll för att finna en lösning på gåtan. Men det blir en kamp mot tiden och allt tar en oväntad vändning när en död...

lia Hellman

2019-04-20

Provade flera gånger men kom inte in.
Handlingen sa mig noll. Besviken.

Elin

2018-10-26

Lite seg i början. Jag var inte riktigt säker på om det skulle bli en deckare utav det... men sen tog det sig! Bra bok ändå!

Helena Flemström

2018-04-18

Jag kan rekommendera dig att läsa alla böcker som Sofie Sarenbrant har skrivit

Birgitta Olofsson

2018-01-22

Jag kan rekommendera dig att läsa alla böcker som Sofie Sarenbrant har skrivit.

Lena

2017-12-29

Therese Olsson

2017-07-16

Spännande från början till slut. Ser fram emot att läsa fortsättningen.

Sara

2017-05-10

Efter att ha läst denna titel som ljudbok så måste jag dela upp den här recensionen i två delar. Boken: Bra och spännande handling med ett brett persongalleri i riktig Sarenbrantsk anda. Läste denna efter att ha plöjt igenom de fem böckerna om Emma Sköld på rekordtid och även om denna skiljer sig lite från de andra som Sarenbrant har skrivit så är det fullt godkänt. Vecka 36 är dock lite grövre i sin utformning och innehåller vissa grafiska beskrivningar som inte är för den kvackelmagade. Inläsare: Som erfaren läsare av ljudböcker så har jag lyssnat på många olika inläsare inom olika genrer och när det gäller den här boken så tar det inte många minuter att konstatera att Erik Johansson inte har någon som helst framtid i branschen. För det första läser han med en sådan fart att det är svårt att hänga med i handlingen. Att han sedan både andas högt, klickar med tungan och smackar väldigt ljudligt hela tiden gör att man som lyssnare tappar fokus och blir totalt äcklad. Frustrationen växer hela tiden och tillslut blir man riktigt förbannad. Älskar Sofie Sarenbrants böcker och hoppas verkligen att det i framtiden tänks till lite bättre på förlaget när det kommer till val av inläsare. Erik Johansson borde aldrig mer få läsa in en ljudbok för han kan verkligen konsten totalförstöra upplevelsen av vad som annär en jättebra historia.

Lisa K

2017-03-05

Helt okej bok. Lättläst och håller spänningen uppe. Lite seg innan den kommer igång.
Jag tycker inte att man får någon större relation till någon av karaktärerna i boken, då det hoppar mellan vilka man får följa.

Marina Pedersen

2016-10-13

Jättebr

Maria Olofsson

2016-09-24

Jag tycker att det var en ganska seg och långsam berättelse större delen av boken. Först mot slutet började det hända grejer och den blev riktigt spännande! Hade det vart den spänningen i hela boken hade det blivit en fyra, men kan bara ge den en trea, tyvärr.

Läst 2012-09-05. Bra storyupplägg men flera lösa trådar i slutet och dåligt skriven.

Mats Karlsson

2016-07-14

Egentligen är idén till storyn ganska bra, men boken är helt enkelt väldigt tråkig. Jag skulle inte vilja kalla det för deckare, snarare ett relationsdrama som råkar innehålla mord som liksom passerar i förbifarten. Fokus ligger på att både parförhållanden och barn är oerhört jobbiga företeelser. Kombinationen gör livet mer eller mindre outhärdligt.

Jonna

2016-05-14

Helt okej bok men inte mer än så. Lite läskig att läsa när jag själv är gravid :/

2016-04-10

Denna bok var helt okej

Ellinor Karlberg

2015-12-07

Baksidan avslöjade för mycket. Men bra bok, lite platt totalt sett kanske. Obehagligt stundtals för mig som just fått barn.

E H

2015-01-28

Väldigt lättläst deckare som inte kräver så mycket tankeverksamhet av läsaren. Dock är storyn bra och ny. Passar perfekt när man ligger hemma o är sjuk.

Anci Bergman

2014-12-28

En bra och lättläst bok. Ovanligt men spännande med gravida kvinnor i huvudrollen. Fick mig att tänka mig tillbaka till mina graviditeter och tänka
"Om det hade varit jag". Absolut värd att läsa!

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Johanna och Agnes är bästa vänner, båda är gravida i slutet av graviditeten, när de reser på en veckas semester till Brantevik, Skåne. Tillsammans med sina män går de på en karaokekväll på den lokala restaurangen. Agnes har en tvåårig dotter, Nicole, som ligger kvar i Johannas stuga och sover. Agnes och Tobbe har hyrt ett rum inte långt därifrån. Agnes tröttnar på stöket i restaurangen och blir sur på sin man, som flirtar hej vilt med en servitris. Hon bestämmer sig för att se till Nicole och få lite lugn och ro.

Kvällen tar slut och alla går hem till sig. Tobbe upptäcker att Agnes har stannat hos Nicole över natten och tar det med ro, bakfull som han är. På morgonen går han över till Johanna, då upptäcker de att Agnes är försvunnen.

Ett kvinnolik flyter upp på stranden...

En spännande historia, som inte får full poäng, men ändå är läsvärd.

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Ett kvinnolik flyter upp på stranden...

En spännande historia, som inte får full poäng, men ändå är läsvärd.

Sandra Katby

2014-07-07

Lämnade fler frågor än svr och inlevelsen var lite platt... dock väldigt lättläst.

Anna Jensen

2014-06-14

Den här var bra! Slukade den snabbt, den var mkt spännande.

PL *

2014-05-22

Började bra men sista tredjedelen spårade ur. Överdriven och inte trovärdig. Snabbläst.

Galet bra å spännande för å va en debut!!! Ser fram emot att läsa andra böcker av Sofie Sarenbrant!

Emma Martincic

2013-11-15

Bra och spännande, men det kändes som det var något som saknades.

Erica S

2013-09-22

En bok jag inte kunde lägga ifrån mig

Maria Linder

2013-07-10

Kanske egentligen en 3:a i min smak, men oväntad och genomtänkt story höjer betyget till en 4:a.

2013-06-05

Får vem som helst ge ut böcker nuförtiden? Pinsamt dålig!

Monica Brandts

2013-04-15

Platt bok. Underhållande och lättläst men skrivit på ett banalt språk med banala porträtt.

Ida Ljung

2013-02-09

Underbar!

Jessica Appelqvist

2012-11-11

Otroligt bra debut. Man måste läsa fortsättningen.

Mlle Evony

2012-10-30

Nej, denna bok föll mig inte i smaken. Extremt förutsägbart slut, tunna karaktärer och simpelt språk. Jag lyckas inte komma någon karaktär nära, och boken känns oavslutad på många sätt. Otroligt många lösa trådar. Hur gick det för de andra karaktärerna? Vad hände med Johanna? Ger boken en tvåa på grund av att jag faktiskt tog mig igen den. Den lämnar dock inget bestående intryck.

Cecilia Grip

2012-10-30

Superspännande och absolut nästan lika bra som Läckberg! Såå spännande som och jag ska raskt hoppa vidare på del 2.

Ann Simonsson

2012-09-14

Lät som en riktig thriller men det är en "snäll" rysare. Lättläst men bjuder inte på någon överraskningar.

Gunilla Jönsson

2012-07-12

Ovanligt bra för att vara en svensk deckare. Ska omedelbart läsa del två.

2012-07-07

Riktigt, riktigt bra!

Ellinor Wedell

2012-06-15

Läste inte ens klart den. Ca tre fjärdedelar in så orkade jag helt enkelt inte engagera mig längre. Har tillbringat mycket tid i Brantevik, men inte ens det hjälpte. Språket som det är skrivet på passar inte mig alls, det känns för simpelt. Och jag hatar när författaren ska bevisa att hen kan något om något genom att helt omotiverat göra långa utläggningar om något som inte alls för historien framåt.

Storyn kunde varit bra med bättre språk och persongalleri. För många lösa trådar och frågetecken. Den var visserligen lättläst men grep aldrig riktigt tag.

Lotta F

2012-05-10

Riktigt bra. Skönt med spännande och lättlästa böcker ibland. Kommer absolut följa Sarenbrants böcker.

Ulrika Hallsten

2012-05-06

Den va helt okej och lagom spännande. Men jag vet inte om jag kommer läsa de andra böckerna Sarenbrandt har skrivit.

Erica B

2012-04-15

Nja, här tog det sig inte riktigt. Men jag kommer ändå att läsa tvåan. Övning ger färdighet!

Maria Palm

2012-04-10

Bladvändare. Väldigt lättläst på ett bra sätt. Lite "jobbigt" tema med barn inblandade men det kanske också är det som är spännande och driver boken framåt.

Carolina E

2012-04-08

Oerhört lättläst bok
och inte heller speciellt spännande.
Så att jag läste ut den på ett fåtal timmar
berodde alltså inte på att det var en så kallad sidvändare.
Det finns helt klart bättre deckare.

Man fick inte lära känna någon karaktär
tillräckligt väl för att finna sympati för någon,
jag snarare irriterade mig på de flesta.

Elin Rickmarker

2012-04-02

Lättläst och spännande. Bra tvist i slutet

2012-03-25

Det är svårt att sätta betyg på den här boken. Å ena sidan är den spännande och de korta kapitlen gör att det går otroligt fort att läsa ut den. Å andra sidan så är storyn så tunn att det gränsar till osannolikt och här finns ett antal lösa trådar. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/03/vecka-36-av-sofie-sarenbrant.html

Carin Lundberg Papp

2012-01-31

En riktig bladvändare :)

Hanna *

2011-10-17

En spännande men tragisk bok! Nyfiken på Sofies fristående uppföljare! :)

Charlotte B

2011-09-13

Lite av en besvikelse men ändå bra.

Jennifer Tydén

2011-08-06

Helt ok svensk deckare med gravida tjejer i huvudrollen

Maria Falk

2011-07-23

Bland det sämsta jag läst...Tunn, osannolik story, ytliga karaktärbeskrivningar, krystat.

Jessica Nilsson

2011-07-16

Lättläst,spännnade bok. Ska helt klart läsa den andra boken också.

lillemor lindqvist

2011-05-31

helt okej.. kan tänka mig att läsa fler

Jenny Carlsson

2011-05-30

förstod inte vad simon asp behövde vara med för???? i övrigt en underbar bok, ser fram emot fortsättningen!!

Åse Bandling

2011-05-25

Jag ger den här 3,5. En riktig bladvändare med bra flyt, kommer definitivt att läsa hennes nästa.

Annione H

2011-05-19

En bok man läser ut snabbt, lättflytande språk och en hållbar story.

Maria Johnson

2011-05-07

Ännu en deckare som börjar på ett mycket lovande sätt men sen inte håller vad den lovat. Mycket lättläst.

Louise A

2011-05-02

Nja, mer än 3 får den aboslut inte. Lättläst och lättglömd, med pladdrigt övertydligt språk.

Sofia Rylander

2011-04-27

Klockren debut! Överraskande story som håller från början till slut. Kanonbra helt enkelt, en ny stjärna på deckarhimlen!

Marina Larsson

2011-04-25

En riktig bladvändare, spännande och lättläst...Boken gav mig en skön påsk trots feber och magsjuka...

Annica Bark

2011-04-12

Detta var en bra bok, spännande och med ett sug efter en.
En bra debutbok, med spännande story och karaktärer. Men det saknas något, något som hade gjort att boken lyft ännu mer. Men trots detta så är den betydligt bättre än andra kvinnliga deckarförfattares alster.
En bok som är svår att lägga ifrån sig, man sträckläser den.
Det är kul att det är höggravida kvinnor i huvudrollen och det är spännade miljöer i Skåne.
Jag gillar som sagt storyn, men jag hade gärna sett lite bättre dialoger. Inte helt fel och illa, men inte heller den typ av dialoger jag vill ha.
Det märks en hel del att det är en debut, så jag är väldigt spänd på att se hur en uppföljare kommer att bli.
Vill ni läsa en spännande, men samtidigt lättläst bok så läs denna den är verkligen värd att lägga tid på.

Maja Korpvinge

2011-03-17

Helt okej. Väldigt lättläst.

Urstark debut roman!!
Väntar med spänning på nästa bok:=))

Annicka Olsson

2011-02-02

Det gick inte att lägga ifrån sig boken förrän den är utläst puh va`spännande

Kristina Simar

2010-12-28

Recension av Sofie Sarenbrants bok Vecka 36

Boken är utgiven på Damm förlag och innehåller 300 sidor.

Sofie Sarenbrant är journalist och fotograf. Hon bor i Bromma med sin man och deras två barn. Varje sommar tillbringar hon i Brantevik med sin familj. Vecka 36 är hennes debutroman.

Handling: Johanna och Erik tillbringar en semestervecka ihop med Johannas bästa väninna Agnes, hennes make Tobbe och deras tvååriga dotter Nicole i Brantevik, Skåne. Både Johanna och Agnes är gravida i nionde månaden och barnen är väntade med bara några veckors mellanrum.

Det har varit en regnig semestervecka och de bestämmer sig för att avsluta vistelsen på den lokala hamnkrogen som anordnar en karaokekväll. Agnes och hennes make Tobbe är lite småsura på varandra innan de ska gå till krogen. Lilla Nicole vill inte sova och de är inte riktigt överens hur de ska få henne att somna. Nicole ska sova hos Johanna och Erik och Agnes har en babyvakt som hon ska ta med sig till krogen som ligger alldeles i närheten.
När de kommer till krogen är Tobbe fortfarande på dåligt humör, han dricker för mycket och flirtar öppet med en av servitriserna.

Agnes är trött och går iväg till vandrarhemmet innan de andra för att sova. När Tobbe kommer hemraglandes ser han att Agnes säng är orörd. Han tror att hon gått till Johanna och Erik för att sova hos Nicole. När han vaknar nästa morgon och beger sig till sina vänner får han reda på att Agnes inte sovit där.

Agnes är nu spårlöst försvunnen och polisen kopplas in. Det är inte vanligt att höggravida kvinnor försvinner. De letar överallt i Brantevik och försvinnandet blir veckans stora nyhet. Media börjar också rota i det hela på sitt eget sätt.
Johanna och Erik tar med sig Nicole och åker hem till Stockholm, medan Tobbe stannar kvar för att fortsätta leta efter Agnes. Bara ett par dagar senare hittas en kvinna uppspolad på en strand. Alla tar för givet att det är Agnes. Men när Tobbe identifierar kvinnan, ser han att det inte är Agnes. Vem är då den döda kvinnan? Har mordet på den kvinnan något med Agnes försvinnande att göra? Kommer de att finna Agnes död också, och vem eller vilka ligger bakom dessa hemska händelser? Frågorna är många och de blir bara mer och mer invecklade.

En riktig obehaglig och otäck deckare av Sofie Sarenbrant. Spännande från början till slut. Jag sträckläste boken, det var helt omöjligt att sluta läsa den. Spänningen stegrades hela tiden och handlingen kom in på nya spår flera gånger. Den var väldigt välskriven, men ändå lättläst. Bra beskrivningar av miljöer och karaktärer. Det är heller inte vanligt att en deckare handlar om gravida kvinnor som försvinner. Korta kapitel som alltid slutade på ett sådant sätt att man bara var tvungen att läsa visare. Här har vi ännu en ny svensk deckardrottning. Jag längtar redan efter del två som kommer i april 2011 ”I stället för dig” heter den.

Betyg 5/5 Kristina Simar

Så var det dax för en ny deckarförfattare, denna gång är platsen Brantevik, nära Simrishamn. Jag tycker hon klarar debuten bra, även om jag märkte några missar.Lättläst och spännande bok som jag helt klart kan rekommendera. En fortsättning kommer också, redan i april

Ing-Marie Haglund

2010-11-01

Kluven,för det är en modig deckare, men den saknar det där lilla extra för att få en 4:a utan stannar på 3,5.

Mimmi S

2010-10-28

Det mest underhållande med den här boken är att Marcus Birro jämför den med något Stephen King skrivit. Smått skrattretande. Jag kan hålla med om att det är en engagerande bladvändare, men persongalleriet är urtrist och det finns alldeles för många irrelevanta sidospår. Mördarens motiv alldeles för diffust. Sarenbrandt saknar dessutom helt fömågan att "show, don't tell".

2010-10-24

Det här är en bok från ännu en debuterande kvinnlig deckarförfattare. Det verkar finnas hur många som helst nu! ;-)

Och även den här boken var en mycket bra kriminalroman.

Den var lite annorlunda eftersom den har två höggravida kvinnor i huvudrollerna. Välskriven och lättläst var den. Och inte alls förutsägbar. Och slutet förebådar en fortsättning... Som jag ser fram emot! :-D

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg” - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Camilla Eriksson

2010-10-14

Vilken bra deckare Wow en bok jag sträck läste på 2 dar. Gillar du Carin Gerharldsen är detta en deckare för er.

Den här boken kan jag inte riktigt betygsätt, då det är en vän som skrivit. Är alldeles för färgad. Hon får 5 stjärnor bara för att hon varit så stark och målmedveten att hon lyckades skriva boken. Grattis till debuten!

Karl Eklund

2010-09-07

Mycket spännande och överraskande bok som jag verkligen kan rekommendera.