Vecka 36

Sarenbrant, Sofie

| 2010

Camilla Läckberg har gjort det med Fjällbacka, Åsa Larsson med Kiruna och Ann Rosman med Marstrand - nu är det Branteviks tur att hamna på deckarkartan! Sommarsäsongen i det lilla fiskeläget Brantevik är över för den här gången. För familjerna Winter och Malm har det varit en regnig semestervecka och stämningen är inte på topp. De bästa vännerna Johanna och Agnes är båda gravida och inom några få veckor kommer de att vara mammor. I ett försök att ändå avsluta vistelsen på ett bra sätt bestämmer sig paren för att gå och sjunga karaoke på den lokala hamnkrogen. Men något går fruktansvärt fel och på morgonen när de andra vaknar är Agnes borta. Agnes försvinnande blir veckans stora nyhet och polisen och media arbetar var och en på sitt håll för att finna en lösning på gåtan. Men det blir en kamp mot tiden och allt tar en oväntad vändning när en död kvinna hittas uppspolad på en strand...

Jenny Öhlund

2022-08-31

Maria Jacobsson

2020-07-01

Läste denna bok för några år sedan då den var medföljande i en veckotidning jag köpte. Då den utger sig för att vara en deckare så blev jag besviken. Det är för mycket fokus på annat, t.ex relationer, graviditeter, för att boken ska ta tag i mig. Boken är författarens debutbok.
Nu långt senare, när jag läst flera böcker av författaren, så inser jag att hon ut utvecklast i riktning mot bättre deckare/spänning!

2020-05-29

Helt ok debutbok. Ganska bra driv och spänning med en lite annorlunda infallsvinkel. Persongalleriet och karaktärerna är dock alldeles för ytligt beskrivna men ger ändå hopp att gå vidare med fler böcker av Sofie Sarenbrant.

Sara AK

2020-05-08

Sofie Sarenbrant är helt klart en av mina absoluta favoritförfattare. Läs hennes böcker, bara gör det.

Spännande & underhållande

Bra bok.

lia Hellman

2019-04-20

Provade flera gånger men kom inte in.
Handlingen sa mig noll. Besviken.

Elin

2018-10-26

Lite seg i början. Jag var inte riktigt säker på om det skulle bli en deckare utav det... men sen tog det sig! Bra bok ändå!

Helena Flemström

2018-04-18

Jag kan rekommendera dig att läsa alla böcker som Sofie Sarenbrant har skrivit

Birgitta Olofsson

2018-01-22

Jag kan rekommendera dig att läsa alla böcker som Sofie Sarenbrant har skrivit.

Lena

2017-12-29

Therese

2017-07-16

Spännande från början till slut. Ser fram emot att läsa fortsättningen.

Sara

2017-05-10

Efter att ha läst denna titel som ljudbok så måste jag dela upp den här recensionen i två delar. Boken: Bra och spännande handling med ett brett persongalleri i riktig Sarenbrantsk anda. Läste denna efter att ha plöjt igenom de fem böckerna om Emma Sköld på rekordtid och även om denna skiljer sig lite från de andra som Sarenbrant har skrivit så är det fullt godkänt. Vecka 36 är dock lite grövre i sin utformning och innehåller vissa grafiska beskrivningar som inte är för den kvackelmagade. Inläsare: Som erfaren läsare av ljudböcker så har jag lyssnat på många olika inläsare inom olika genrer och när det gäller den här boken så tar det inte många minuter att konstatera att Erik Johansson inte har någon som helst framtid i branschen. För det första läser han med en sådan fart att det är svårt att hänga med i handlingen. Att han sedan både andas högt, klickar med tungan och smackar väldigt ljudligt hela tiden gör att man som lyssnare tappar fokus och blir totalt äcklad. Frustrationen växer hela tiden och tillslut blir man riktigt förbannad. Älskar Sofie Sarenbrants böcker och hoppas verkligen att det i framtiden tänks till lite bättre på förlaget när det kommer till val av inläsare. Erik Johansson borde aldrig mer få läsa in en ljudbok för han kan verkligen konsten totalförstöra upplevelsen av vad som annär en jättebra historia.

Lisa K

2017-03-05

Helt okej bok. Lättläst och håller spänningen uppe. Lite seg innan den kommer igång.
Jag tycker inte att man får någon större relation till någon av karaktärerna i boken, då det hoppar mellan vilka man får följa.

Marina Pedersen

2016-10-13

Jättebr

Maria Olofsson

2016-09-24

Jag tycker att det var en ganska seg och långsam berättelse större delen av boken. Först mot slutet började det hända grejer och den blev riktigt spännande! Hade det vart den spänningen i hela boken hade det blivit en fyra, men kan bara ge den en trea, tyvärr.

Läst 2012-09-05. Bra storyupplägg men flera lösa trådar i slutet och dåligt skriven.

Mats Karlsson

2016-07-14

Egentligen är idén till storyn ganska bra, men boken är helt enkelt väldigt tråkig. Jag skulle inte vilja kalla det för deckare, snarare ett relationsdrama som råkar innehålla mord som liksom passerar i förbifarten. Fokus ligger på att både parförhållanden och barn är oerhört jobbiga företeelser. Kombinationen gör livet mer eller mindre outhärdligt.

Jonna

2016-05-14

Helt okej bok men inte mer än så. Lite läskig att läsa när jag själv är gravid :/

Ellinor Karlberg

2015-12-07

Baksidan avslöjade för mycket. Men bra bok, lite platt totalt sett kanske. Obehagligt stundtals för mig som just fått barn.

E H

2015-01-28

Väldigt lättläst deckare som inte kräver så mycket tankeverksamhet av läsaren. Dock är storyn bra och ny. Passar perfekt när man ligger hemma o är sjuk.

Anci Bergman

2014-12-28

En bra och lättläst bok. Ovanligt men spännande med gravida kvinnor i huvudrollen. Fick mig att tänka mig tillbaka till mina graviditeter och tänka
"Om det hade varit jag". Absolut värd att läsa!

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Johanna och Agnes är bästa vänner, båda är gravida i slutet av graviditeten, när de reser på en veckas semester till Brantevik, Skåne. Tillsammans med sina män går de på en karaokekväll på den lokala restaurangen. Agnes har en tvåårig dotter, Nicole, som ligger kvar i Johannas stuga och sover. Agnes och Tobbe har hyrt ett rum inte långt därifrån. Agnes tröttnar på stöket i restaurangen och blir sur på sin man, som flirtar hej vilt med en servitris. Hon bestämmer sig för att se till Nicole och få lite lugn och ro.

Kvällen tar slut och alla går hem till sig. Tobbe upptäcker att Agnes har stannat hos Nicole över natten och tar det med ro, bakfull som han är. På morgonen går han över till Johanna, då upptäcker de att Agnes är försvunnen.

Ett kvinnolik flyter upp på stranden...

En spännande historia, som inte får full poäng, men ändå är läsvärd.

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Ett kvinnolik flyter upp på stranden...

En spännande historia, som inte får full poäng, men ändå är läsvärd.

Sandra Katby

2014-07-07

Lämnade fler frågor än svr och inlevelsen var lite platt... dock väldigt lättläst.

Anna Jensen

2014-06-14

Den här var bra! Slukade den snabbt, den var mkt spännande.

PL *

2014-05-22

Började bra men sista tredjedelen spårade ur. Överdriven och inte trovärdig. Snabbläst.

Galet bra å spännande för å va en debut!!! Ser fram emot att läsa andra böcker av Sofie Sarenbrant!

Emma Martincic

2013-11-15

Bra och spännande, men det kändes som det var något som saknades.

Erica S

2013-09-22

En bok jag inte kunde lägga ifrån mig

Maria Linder

2013-07-10

Kanske egentligen en 3:a i min smak, men oväntad och genomtänkt story höjer betyget till en 4:a.

2013-06-05

Får vem som helst ge ut böcker nuförtiden? Pinsamt dålig!

Monica Brandts

2013-04-15

Platt bok. Underhållande och lättläst men skrivit på ett banalt språk med banala porträtt.

Ida Ljung

2013-02-09

Underbar!

Jessica Appelqvist

2012-11-11

Otroligt bra debut. Man måste läsa fortsättningen.

Erika Lindblom

2012-10-30

Nej, denna bok föll mig inte i smaken. Extremt förutsägbart slut, tunna karaktärer och simpelt språk. Jag lyckas inte komma någon karaktär nära, och boken känns oavslutad på många sätt. Otroligt många lösa trådar. Hur gick det för de andra karaktärerna? Vad hände med Johanna? Ger boken en tvåa på grund av att jag faktiskt tog mig igen den. Den lämnar dock inget bestående intryck.

Cecilia Grip

2012-10-30

Superspännande och absolut nästan lika bra som Läckberg! Såå spännande som och jag ska raskt hoppa vidare på del 2.

Gunilla Jönsson

2012-07-12

Ovanligt bra för att vara en svensk deckare. Ska omedelbart läsa del två.

2012-07-07

Riktigt, riktigt bra!

Ellinor Wedell

2012-06-15

Läste inte ens klart den. Ca tre fjärdedelar in så orkade jag helt enkelt inte engagera mig längre. Har tillbringat mycket tid i Brantevik, men inte ens det hjälpte. Språket som det är skrivet på passar inte mig alls, det känns för simpelt. Och jag hatar när författaren ska bevisa att hen kan något om något genom att helt omotiverat göra långa utläggningar om något som inte alls för historien framåt.

Storyn kunde varit bra med bättre språk och persongalleri. För många lösa trådar och frågetecken. Den var visserligen lättläst men grep aldrig riktigt tag.

Lotta F

2012-05-10

Riktigt bra. Skönt med spännande och lättlästa böcker ibland. Kommer absolut följa Sarenbrants böcker.

Ulrika Hallsten

2012-05-06

Den va helt okej och lagom spännande. Men jag vet inte om jag kommer läsa de andra böckerna Sarenbrandt har skrivit.

Erica B

2012-04-15

Nja, här tog det sig inte riktigt. Men jag kommer ändå att läsa tvåan. Övning ger färdighet!

Maria Palm

2012-04-10

Bladvändare. Väldigt lättläst på ett bra sätt. Lite "jobbigt" tema med barn inblandade men det kanske också är det som är spännande och driver boken framåt.

Carolina E

2012-04-08

Oerhört lättläst bok
och inte heller speciellt spännande.
Så att jag läste ut den på ett fåtal timmar
berodde alltså inte på att det var en så kallad sidvändare.
Det finns helt klart bättre deckare.

Man fick inte lära känna någon karaktär
tillräckligt väl för att finna sympati för någon,
jag snarare irriterade mig på de flesta.

Elin Rickmarker

2012-04-02

Lättläst och spännande. Bra tvist i slutet

2012-03-25

Det är svårt att sätta betyg på den här boken. Å ena sidan är den spännande och de korta kapitlen gör att det går otroligt fort att läsa ut den. Å andra sidan så är storyn så tunn att det gränsar till osannolikt och här finns ett antal lösa trådar. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/03/vecka-36-av-sofie-sarenbrant.html

Carin Lundberg Papp

2012-01-31

En riktig bladvändare :)

Hanna *

2011-10-17

En spännande men tragisk bok! Nyfiken på Sofies fristående uppföljare! :)