Väckarklocka

Wägner, Elin

| 2021

Väckarklocka är en debattbok av Elin Wägner från 1941 i vilken hon diskuterar ämnen som kvinnor, fred och miljö.Wägner gör i boken gällande att kvinnan inte lyckats påverka samhällsutvecklingen trots rösträtten. Hon hävdar också att det var helt annorlunda i förfluten agrar tid då både familjeliv och arbete kretsade kring hemmet. Enligt Wägner förekom då inga krig tack vare att kvinnan styrde samhället. I den schweiziske rättshistorikern Johann Jakob Bachofens (1815-87) efterföljd använder Wägner klassiska myter och dikter som belägg för att det existerat en matriarkal fredlig urtid. Industrialiseringen - inklusive klasskampen - framställer Wägner som särskilt fatal för kvinnans position. Att inte fler kvinnor arbetar utanför hemmet menar Wägner beror på att många frivilligt behållit husmorsplikterna.Enligt Wägner är vägen framåt en reverserad utveckling med mindre mekanisering, mindre...

eva arkelid

2011-10-09

Levnadsstandard vad är det under brinnande krig? Jag måste trots allt beundra henne att hon lyfter tanken till ett högre plan och inte fastnar i krigets med och motgångar. Att gå tillbaka till naturen, det ursprungliga ja med facit i handen var dessa ideer lite naiva när vi vet att Sverige fick en industriell expansion några år senare och småbönderna blev fabriksarbetare men det kunde ju inte Elin Wägner sia om.
Boken är klart läsvärd men jag undrar vem läste den på 1940-t? Jag undrar om min mamma läste den så kom jag ihåg en bok som fanns hemma "boken om mor" en julklapp 1949. Jag tog fram den nu och såg attt det var nog mera Väckarklockans motsats, en romantiserad hyllning till moderskapet.
det kanske var vanligare än att mana kvinnorna till kamp, påminner lite om idag, eller hur