Vaxade juveler och brända hjärtan

Klingberg, Ewa

Nominerad till Årets bästa feelgoodroman!»Jag sträckläste och njöt« Lottens bokblogg»En trevlig och välskriven feelgoodroman med intressanta kvinnoskildringar.« Bibliotekstjänst»En juldoftande, trivsam och mysig feel good-läsning.« Västmanländskans bokbloggMarika försöker febrilt få in lite jul i sin hyresstuga. Den nyinköpta adventsljusstaken sprider ett stämningsfullt ljus men pepparkakorna bränns i ugnen och  huvudet är fullt av tankar.  Gjorde hon rätt som lämnade dottern och kärleken bakom sig? Och hur trivs hon egentligen med det nya livet, djupt inne i de småländska skogarna?  En dag blir Marika bjuden på middag, vilket oväntat leder henne tillbaka i tiden, till 1800-talet och till en flicka som kämpar för att rädda sin familj från fattighuset.  Vaxade juveler och brända hjärtan är en varm berättelse om att man aldrig...

Malin R

8h

Tredje delen i Huskvarnaserien handlar dels om Marika (nutid), dels om Karolina (1800-tal). Den förra har återkommit till Sverige efter att ha jobbat utomlands i många år och försöker landa i en "enklare" tillvaro - med många funderingar på om hon valt rätt eller inte. Karolinas får omkommer i en olycka och familjen får kämpa för att överleva - en kvinna kan inte ta över ett företag hur som helst!
***
En feelgood-bok med både ljus och mörker. Klart läsvärd 🤗

Lollos Bokhörna

2019-03-31

Vaxade juveler och brända hjärtan av @ewa_klingberg är en bok jag kommer att minnas länge. Historien växlar mellan nutid och dåtid och vävs ihop i slutet. Det är en varm berättelse, en berättelse om hopp och att inte ge upp. Jag tycker att boken är väldigt bra just för att den har historiska inslag. Den är julig, romantisk, varm, sorglig och alldeles underbar! 🎄❤️😍 Rekommenderas varmt!

villa-freja.se

2019-02-13

Återigen har jag läst en underhållande, välskriven och mysig feelgood av Klingberg. I vanlig ordning rycks jag som mest med i de historiska kapitlen. En riktig liten pärla.

Sarah

2019-02-06

Jättebra och framförallt gillar jag "förr i tiden" delen av boken som vävs in då o då.

Pia Gummesson

2019-02-01

Varm och fin feelgood upplevelse.Rekommenderar den varmt!

2018-12-26

En bok av Ewa Klingberg är numera ett måste och jag blev så glad när den äntligen dök upp. Eftersom omslaget kraftigt signalerar julmys så tyckte jag att det var en bra idé att klämma in den i redan fullspäckade december. Redan första gången katten Noir kommer in i bilden, i andra kapitlet, är jag såld. Läs mer på min blogg

2018-12-06

Vaxade juveler och brända hjärtan är den tredje fristående delen i serien om Huskvarna. Jag har läst båda innan och gillar dem mycket. Jag gillar denna med! Det är en mysig bok om Marika som åter hamnat på sin hemort efter att hon i hela sitt liv har flytt. Flytt undan familjen, kärleken och dottern. Nu börjar tankarna rusa om hennes livsval, gjorde hon verkligen rätt? Liksom de tidigare böckerna får vi följa två olika historier i två olika tidsperioder, som på ett snyggt sätt vävs ihop till samma till slut. Det här är Ewa skicklig på, det är fina övergångar mellan perioderna och lätt att hänga med. Båda historierna fängslar mig och jag slås av hur väl anpassat språket är efter respektive tidsperiod. Kärlek, starka familjeband, vänskap och juletid, vad mer kan man önska av en härlig julroman? Luta dig tillbaka i soffan vid brasan med glögg och härlig tilltugg och njut av Ewas magiska värld i Huskvarna! Hela serien rekommenderas varmt!

Agnes

2018-11-20

Detta är den tredje boken i serien och helt klart den bästa! Jag har älskat alla tre! Jag hade dock förväntat mig lite fler julinslag.

Fantastisk, charmig och fängslande!