Vattnet i mars

Fant, Mikael

| 2013

Systrarna Aronsson med familjer samlas i barndomshemmet i Nedansjö för att begrava sin mamma Inga, familjens amatörpoet, matriark och självklara mittpunkt,och ingenting kommer någonsin att bli som förut. Det är Eva, som sjutton år gammal flydde från sveken, hoten och skammen och gjorde akademisk karriär i storstan. Agneta fick tidigt allt hon önskade: en kärleksfull man, en egen familj och huset hon vuxit upp i. Skönheten Maja knep sig Timrås lagkapten med siktet inställt på ett bekvämt liv, men den förväntade Kanadaflytten gick om intet och snart hade deras sorglösa lyxtillvaro förbytts i något helt annat. Huttrande på en kyrkogård, mitt i livet, har de trots sina olikheter ändå något gemensamt: kärleken till fadern och misstron mot varandra,det svidande minnet av stenar och glåpord som haglar mot hemmets ytterväggar. Hälften av livet har redan gått, hälften återstår och plötsligt gapar...

Gunnel Lindström

2016-04-11

Svårt för mig att bli engagerad i denna röriga historia.

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Vattnet i Mars av Mikael Fant är en bok vars språk fångade mig direkt. Jag ville läsa mer! Det som är spännande med den här boken är att varje kapitel handlar om olika personer, lite som en novellsamling, ändå hör personerna ihop i handlingen eftersom de har en gemensam beröringspunkt. En mycket läsvärd bok! Läs hela recensionen här http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/04/01/vattnet-i-mars-av-mikael-fant/

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Kristina Simar

2013-04-09

Efter att läst Grundläggande genetik (2008) ? en bok som jag älskade har jag väntat och väntat på denna roman. Och nu äntligen fem år senare har jag fått läsa den. Och jag blev lika förtjust i denna roman som Grundläggande genetik. Fant skriver på sitt FANTastiska, något annorlunda sätt som faller mig i smaken. Denna roman kan kallas en släktkrönika, den börjar med att systrarna Aronsson med familjer träffas i barndomshemmet för att begrava sin mor Inga, den självklara mittpunkten i deras liv. Det är Ingas barnbarn Jonna som är författare och börjar med att presentera boken och även avslutar med slutord. Vi får följa tio olika karaktärer i tio kapitel och för det mesta avslutar deras medverkan efter deras kapitel. Det är bara några karaktärer som flyter förbi i ett annat kapitel. Vi möter de tre döttrarna ? Agneta som bor kvar i barndomshemmet med make och barn. Dottern Maja som är familjens skönhet och som lyckats fånga Timrås lagkapten som förespås en lysande NHL-karriär, men det är en dröm som går i kras. Eva som är lesbisk och rymmer hemifrån vid 17 års ålder efter att haft en kärleksrelation med en jämngammal flicka som tillhör en pingstförsamling och det blir en stor uppståndelse när det uppdagas. Nu lever hon tillsammans med Sónia och hennes son Fredrik.
Jag bara slukade kapitlen om familjens olika personer och ibland deras anhöriga. Mikael Fant beskriver suveränt om hur olika man kan vara som syskon, lesbisk och heterosexuell kärlek var också bra beskrivet. Gestaltningarna av karaktärerna och miljöerna var helt perfekta. Och som jag skrev innan så älskar jag Mikael Fants språk. Ja nu är det bara att vänta på nästa bok av Mikael Fant och hoppas att det inte tar fem år igen.

2013-03-13

För tre-fyra år sedan så läste jag Mikael Fants debutbok, ”Grundläggande genetik”, och jag tyckte mycket om den. Här är en länk till min recension av den boken.

Nu, fem år efter den första boken, så utkommer Mikael Fant äntligen med en ny bok. Och den var verkligen väl värd att vänta på.

Boken handlar om ett år i en familjs liv, och man får även tillbakablickar av tidigare år. Boken börjar med att Inga, den äldre kvinnan som har hållit ihop familjen/släkten, dör. Och boken slutar med ett dop.

”Vattnet i mars” är skriven i åtta kapitel, och i vardera kapitel så får man följa familjen i olika personer i släktens perspektiv.

Jag tyckte mycket, mycket om boken. Den var väldigt välskriven, kändes äkta, och var gripande. Och speciellt tycker jag att det var mycket fina porträtt av starka kvinnor. Och även av äldre människors problem.

Rekommenderar verkligen boken till precis alla.