Vattnen, noveller

Ringell, Susanne

| 2010

"Ibland gråter vi oförmodat. På gatorna, på fina litterära caféer. På snofsiga Fasanenstrasse, mitt bland exklusiva shoppare i fyndtagen, gråter vi. Plötsligt befinner vi oss i ruinerna av vårt förhållande. Det som tagit åratal att bygga upp blir till spillror på ett ögonblick. Det är en sådan stad. Staden blottlägger lika omedelbart som skoningslöst våra smärtpunkter.Direkt."Genomgående präglas texterna av en väl avvägd förtätning och en existentiell tillspetsning som både förbryllar och lockar läsaren. Susanne Ringell är en mycket stilsäker författare och hennes personliga bildspråk är både sällsamt och effektivt. De här korta berättelserna ger många, och stora, läsupplevelser."Thomas Kjellgren, BTJBerlin är direkt i sitt tilltal. Det finns inga hemligheter. Det finns bara zoner, och de är övervakade."Det kan vara en resa till Berlin, där han och hon känner sig hemma endast på sunkiga...

Lotta Berling

2011-06-26

Några av novellerna var nästan mer som poesi. Blev inte så berörd, och det var inget som stannade kvar hos mig.

Ulla Englund

2011-05-12

Lite mer avskalade hade novellerna passat mig bättre. Har lite svårt för det svulstiga.

Merja A

2011-03-14

Ska nog fundera på betyget en stund. Eventuellt blir den högre efter omläsning av de bästa novellerna i samlingen.