Vattenänglar

Kallentoft, Mons

| 2012

I Mons Kallentofts deckare är kriminalinspektör Malin Fors våldsrotelns stjärna. Envis och skicklig, intuitiv och intelligent. Besatt. Ständigt på flykt från sig själv, ständigt uppslukad av arbete. En onsdag i september kallas hon till en villa i ett av Linköpings finare områden. Ett gift par har hittats döda i sin jacuzzi. Nakna och isblå i ett vatten som inte längre är genomskinligt klart. Deras femåriga adoptivdotter Ella är försvunnen och ett intensivt sökande inleds. Är flickan vid liv och har förts bort? Eller har hon försökt rymma från mördaren och drunknat i Stångån? Medan tunga regnmoln vakar över staden dras Malin Fors och hennes kolleger in i ett fall där gränserna har blivit otydliga. Mellan döda...

A H

2020-10-22

Elisabeth Svensson

2020-02-06

En av de bättre. Men är nu efter 7 böcker ganska mättad på hans sätt att skriva.

Malin Magnander

2018-08-03

2018-02-02

Jag undrar om inte jag egentligen hade tänkt göra slut med serien om Malin Fors efter förra boken, men så hade jag ju vunnit Vattenänglar i en utlottning. Däremot vet jag med bestämdhet att jag var riktigt urless på de dödas röster. Det är förmodligen därför som den (och resten av serien) har stått oläst i hyllan sedan februari 2013. Fem år, snart, alltså. Men nu är det dags att ta tag i de här böckerna igen. Läs mer på min blogg

Karin Axell

2017-04-29

Mons Kallentoft duger för slöa sommardagar i hängmattan, men inte om man söker variation i beskrivande av huvudkaraktärerna. Jag vet faktiskt inte varför jag envist fortsätter att läsa denna författare, det måste ju vara något som fångar mig.

Egentligen tycker jag att han tjatar för mycket om den mentala misär som alla hans huvudkaraktärer genomlider med sina inre demoner. Man har liksom redan första gången förstått vem till exempel Malin Fors är.

Jag gillar inte heller de mellanspel Mons gör där han beskriver inre tankar som ska utspela sig hos brottsoffer åt höger och vänster. (Jag är kräksless på dessa för att tala klarspråk!)

ÄNDÅ återvänder jag hela tiden till hans böcker. Perfekta till hängmattan på semestern bara! Lättläst och lättsmält och lite spännande också.

2016-08-01

Det finns bra och dåliga deckarförfattare. Mons Kallentoft tillhör helt klart en av de sämsta och den här boken tillhör det absoluta bottenträsket. Det är ett så svamligt och intetsägande språk att jag retar mig på det i sådan grad att jag knappt hör handlingen. men det beror säkert på att även den är så krystad att den inte förtjänar att uppmärksammas. Och så detta trams med de döda som pratar.. Ja pratar är för mycket sagt de bara svamlar. Nej jag uppmanar alla att läsa något bättre och då kan man nog ta vad som helst för det här var bland det sämsta jag läst på mycket länge. En svag etta.

Ellinor Karlberg

2014-10-13

Jag vet inte om helt kan förklara varför jag inte gillar den här boken. Stilen känns igen från de 4 första i serien. Huvudpersonen är inte särskilt likeable och ämnet är obehagligt. Inte min typ av deckare kanske...

Maria Larsson

2014-06-19

Med handen på hjärtat tror jag inte ens att jag kom igenom Mons Kallentofts femte bok, "Den femte årstiden". Kanske behövde jag bara ett uppehåll för de två första delarna av Kallentofts nya svit av fyra om kriminalinspektör Malin Fors - "Vattenänglar" och "Vindsjälar" - läste jag i ett svep.

Jag kan fortfarande störa mig på att de döda talar. Men Kallentoft har tonat ner begreppet lite och har kanske insett hur uttjatat och enerverande det blev. Man bläddrar snabbt förbi dessa sidor eftersom de inte tillför någonting till handlingen alls.

Nu är de fyra elementen som inspirerar. I "Vattenänglar" hittas ett välbärgat gift par mördade i sin jacuzzi. Deras femåriga adoptivdotter Ella är försvunnen och Malin Fors med kollegor tar upp sökandet både efter mördare och barn.

I boken efter, "Vindsjälar", hittas en 79-årig man på ett vanskött äldreboende hängd i sladden till sin larmknapp.

Kallentoft har blivit mer politisk. Den första boken tar upp olaglig barnhandel och bok nummer två kritiserar äldrevården. Men han gör det snyggt! Det blir aldrig så politiskt korrekt att man vill stoppa fingrarna i halsen utan kritiken är elegant serverad i lagom portion.

Dessa två böcker är en lovande början och jag ser med glädje fram emot att få läsa de nästa två i serien.

Maria Larsson

2014-06-19

Den första av fyra i en ny svit om kriminalinspektör Malin Fors. Kallentoft har - tack och lov - tonat ner när de döda talar och låter istället intrigen ta större plats. Klokt val.

Maria Cederholm

2014-05-10

Lättläst och spännande. Läste ut den på någon vecka. Enkelt språk men ibland lite slarvigt skrivet. Annars en bok jag verkligen rekommenderar. Ser fram emot att läsa de övriga i serien.

Maria Myrberg

2013-09-01

Gillar Kallentoft!

Charlotta Simonson

2013-08-06

Kriminalroman med Malin Fors som huvudperson. Boken är spännande och hemsk men trots detta finns det en hel del känslor i boken. Att följa Malin Fors tankegångar är alltid spännande eftersom de tar en med på nya vägar.

2013-07-15

Det här är den sjätte boken om polisen Malin Fors i Linköping. Jag har läst alla dom fem tidigare, och här är en länk till den senaste, ”Den femte årstiden”.

Jag har tyckt om alla dom tidigare böckerna, och jag tyckte till och med att den här boken var ännu lite bättre. Så jag rekommenderar den verkligen.

Christina Nilsson

2013-07-15

Har alltid trott att Kallentoft är typ min favoritförfattare men nu slås jag av... Egentligen inte så bra? Inga riktiga beskrivningar, för mycket radbrytningar... Men visst, trevlig semesterläsning!

Kitty Cat

2013-06-06

Tappar i slutet men riktigt bra fram till dess. Ärlig på något sätt.

Linea Essberg

2013-06-04

Helt okej, men tycker det är tråkigt att alla karaktärer har samma språk. Alla tänker och formulerar sig likadant. Lite tjatig.

janne lindh

2013-04-27

Välkonstruerad och spännande polisroman med ett allvarligt tema. Intressanta karaktärer. Mons Kallentoft har stora litterära ambitioner och ibland fungerar det, ibland blir det krystat. En svag fyrapoängare.

Robert Johansson

2013-04-21

Har läst alla böcker av Kallentoft med "årstidsteman". De har varit ok. Denna, nä.
Ingen förnyelse, "whatsoever"

Elin Nilsson

2013-04-07

Mycket välskriven, trevlig språkhantering. Story som håller, med personer som blir relativt levande. Överraskande läsvärd deckare som handlar om angeläget ämne.

Frida Simonsson

2013-01-26

Trist att Malin ska supa hela tiden...

Pia Stendahl

2013-01-04

Jag har läst de fem tidigare böckerna. Jag är inte helt förtjust i Kallentofts böcker. Alla böckerna är extremt brutala och Vattenänglar är inte sämre. Det frossas i blod och otäckheter på ett sett som inte tillför historien någonting alls.

Dock tycker jag att författaren blivit bättre och bättre för varje bok och Vattenänglar är nog den bästa hittills. Författaren har blivit än bättre på att göra karaktärerna mer levande för varje bok. Kallentoft kan uttrycka sig och språkligt är böckerna välskrivna och väl genomtänkta.

Jag tycker faktiskt rätt illa om huvudkaraktären Malin Fors. Jag tycker att hon är barnslig, självgod och extremt egoistisk. Jag gillar inte heller hur mordoffren kommer till tals som en kursiv röst i böckerna och nu när det är sjätte gången jag läser en bok, med mordoffrens tankar efter döden, börjar det dessutom bli rätt tjatigt.

I det stora hela är Vattenänglar bästa boken hittills och den är spännande men den faller mig ändå inte helt på läppen.

www.bokbrus.se finns fler recensioner av ljudböcker.

Jessica Appelqvist

2012-12-30

Mycket tankar om annat än det som är relevant. Tog man bort det skulle boken bli tunn

Carolina E

2012-12-27

Språket som kanske kändes nytt och fräscht i de första böckerna

känns numera bara jobbigt och lite tjatigt.

Och passagerna med de dödas röster

tycker jag faktiskt numera inte alls om.

Men det sämsta med den här boken

måste nog ändå vara Malin Fors.

En bittrare mer negativ karaktär

blir nog svårt att finna.

Allt är bara nattsvart hela tiden.

Jag blir faktiskt irriterad på den själviska attityden.

Historien är jag också tveksam till,

det är ett för stort ämne och lilla Linköpingspolisen

snubblar över ett stort världsproblem.

Erica B

2012-12-27

Vet inte om man kan kalla den för deckare, för storyn var alltför tunn. Gillar dock Mons Kallentofts kraschade Malin.

Jenny Hjärtberg

2012-12-02

Har läst alla böcker om Malin Fors och tyckte denna var den klart sämsta. Det blev för mycket av Kallentofts speciella sätt att skriva och det är för mycket elände med Malin Fors. Ser inte direkt fram emot kommande böcker men jag kommer säkert läsa dom ändå. :-)

Detta var första boken i en serie om fyra som ska handla om elementen. Vatten, luft, eld och jord fast det var mest titeln tycker jag, det var inte så att det återkom i boken.

Till en början var boken väldigt seg med mycket drömmande, och tankar från de döda. Jag var på väg att ge upp flera gånger och tänkte vad är det här?, det kändes väldigt flummigt. Tack och lov gav jag inte upp och efter ett tag blev boken riktigt bra, konstigt nog blev den bättre nästan samtidigt som det gick mycket sämre för Malin privat. Så till slut blev det ett hyfsat betyg och jag kan tänka mig läsa nästa bok.

Uppläsaren Torsten Wahlund tycker jag gör boken rättvisa med sin mörka mystiska röst.

Marita Ryen

2012-10-21

Vill följa hur det går för Malin och hennes kollegor men denna var lite seg.

2012-10-05

Nja, han skriver annorlunda. Nästan som prosa ibland. Men jag känner inget driv i den. Han har skrivit bättre.

Hanna Bragberg

2012-10-01

Har läst alla Malin Fors-böcker och tycker ingen är särskilt bra. Men jag fortsätter läsa dem i alla fall: måste hålla koll på hur det går för huvudpersonerna och deras liv. Men själva deckarintrigerna är helt ointressanta och tråkiga, minns ingenting av dem efteråt.

Mats Karlström

2012-09-18

Sådär, tycker Malin Fors börjar bli tröttsam och tråkigt förutsägbar

Carin Lundberg Papp

2012-09-14

Så bra! Vill veta mer om hur det går med Malin, Zeke o Karin!

Merja A

2012-09-08

Har inte tidigare läst något av författaren. Om jag ska läsa nästa bok i den här serien hoppas jag att Malin Fors söker hjälp för sina alkoholproblem. Tyckte om personskildringarna!

Lena L

2012-09-02

Spännande men jag börjar tröttna på Malin Fors. Hon kan inte bli mera på deken ändå här, och det är inte kul att läsa om hennes elände. Tur att själva storyn var så bra.

Michaela Schuller

2012-08-28

Varit besviken på Kallentoft de senaste böckerna men gav ändå denna en chans. Skulle jag inte gjort, tyckte inte alls om den och nu är det slut mellan mig och Malin Fors :-).

Kickie Boman

2012-08-25

Kallentofts bästa! Gillar alla Malin Fors böckerna, men den här är snäppet bättre.

Kristina Wiklundh

2012-06-09