Vätten

Strömberg, Mikael

| 2011

Peter och hans familj lämnar Norrland tidigare än tänkt för att köra hem till Stockholm på natten. Men med mörkrets inbrott kommer tröttheten smygande, liksom känslan av att vara isolerade från omvärlden. Ett misslyckat försök att undvika en kollision slutar med att bilen blir stående vid vägkanten. Plötsligt blir det skrämmande uppenbart att familjen inte är ensamma. Peter står öga mot öga med något främmande. En underlig varelse med en mörk uppsyn, som därefter försvinner spårlöst i natten.Väl hemkomna börjar otäcka olyckor att hända i familjens närhet. Peter bestämmer sig för att bege sig tillbaka till olycksplatsen, för att försöka finna varelsen. Detta blir startskottet till sökandet efter det okända med en historia som har sina rötter över hundra år tillbaka i tiden.Vätten är en andlöst spännande skräckroman. Skickligt och välskrivet för Mikael Strömberg in skräcken hos en vanlig barnfamilj...

Håkan Carlsson

2022-10-31

Vätten är författaren Mikael Strömbergs debutbok. Det är en skräckbok som rör sig i folktrons värld.

Språket är bra, det sticker kanske inte direkt ut, men det fungerar. Handlingen flyter på bra och precis i den takten som känns rätt när det kommer till en skräckbok. Skrämselfaktorn är kanske inte så hög men blod finns det gott om.

När det kommer till karaktärerna så kände jag inte direkt någon sympati för fadern i familjen. Nu vet jag inte om det var så författaren tänkte sig. Men från början så känner man att att fadern, med sin bestämda åsikter att allt måste gå enligt hans pipa, och hans humörsvängningar inte direkt gör honom till en helt sympatisk person. Men det kanske är så det skall vara också, denna egenskap driver honom mer och mer till en manisk jakt på sanningen vad som hände den kvällen som de körde hem.

För själva vätten bygger Strömberg upp en bakgrund som nystas upp lite efter hand ju mera in i boken man kommer. Dock så i slutändan lurar man kanske på vad var det för varelse egentligen.

För de som läst en annan svensk skräckförfattare så finns det en rolig liten sak som nämns i farten. Säger inte vad utan det är upp till läsaren att hitta.

En varningens ord är att den troligtvis innehåller en av de värsta scener man kan tänka sig. Och misstänker om man är förälder så är den ännu mera skrämmande.

O

Olivia S

2018-09-20

Lyssnade på ljudboken. Innehållet är bra, men uppläsare gjorde det svårt att ta mig igenom den. Fruktansvärt överdramatisk, använder väldigt tillgjorda/gnälliga röster på kvinnliga karaktärer samt viskar halva tiden.. mycket jobbigt att lyssna på och ovärt pengarna

Marina Pedersen

2016-10-11

Lite överdriven

2015-04-01

Skräck har alltid varit lite min grej och sedan jag var liten så har jag älskat att bli skrämd av filmer och böcker. Tyvärr är det svårt att hitta riktigt bra skräck, speciellt svensk sådan. Därför blir jag så glad och hoppfull när jag hittar en svensk skräckbok. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/04/vatten-av-mikael-stromberg.html

Marc Moore

2014-09-17

En mysrysare, lite som en svensk "bonnig" King om en hispig tvåbarnspappa med kort stubin och en loser som kämpar mot det onda. Tyckte den var väldigt bra eftersom den hade mer värme och humor än tex Ajvideböcker. Det vanliga grabbiga språket gjorde den ovanlig eftersom man sällan ser de i tryck. Det enda som jag stör mig på är att han tvunget ska slänga in svåra ord från ett lexikon, känns lite krystat och sänker flödet. Hur som helst rekomenderar jag den.

Anna-klara Akar

2013-10-29

3,7 hade varit rätt bra faktiskt. En småbarnsfamilj är påväg hem i natten. Resan tycks oändlig och röda kadaver dyker upp på vägrenen. Vätten är vardagsrealism och splatter. Jag äcklas och skräms ända fram till de sista kapitlen. Då tappar den lite i trovärdighet i sin inte logik. Men dessförinnan. Läsning skräms.

Anette K

2013-09-25

Trodde så på denna! Folktroväsen som möter det moderna samhället verkade jättespännande! Tyvärr blev det bara blaha som spårade ur.

Emma Westberg

2013-01-06

Rent språkmässigt är det väl kanske inte den mest fantastiska bok jag någonsin har läst, men den är engagerande, stämningsfull och bitvis riktigt obehaglig. Svensk skräck börjar verkligen ta sig!

Sanna Carlborg

2012-08-19

I början tycker jag boken mest är klumpiga omskrivningar (saker i stil med blodet = "den röda kroppsvätskan" i var och var annan mening), mycket omodern syn på könsroller puttrande under ytan (jag väntar hela tiden på en förklaring till varför den trötte Peter inte kan bli avbytt av sin fru under den långa bilresan hem till Stockholm) och en släng allmän fantasilöshet. Gillar man dussindeckare kan man nog gilla boken, för visst blir det lite spänning i slutet. Intressanta personporträtt, nya insikter eller en fint utmejslad fantasyvärld får man söka någon annanstans. Jag är väldigt försiktig med ettor (och femmor med för den delen), men någon superstark tvåa är det inte direkt.

Nettan Läslus

2012-07-31

Fantastiskt scary! :-)

Elin Rickmarker

2012-06-17

Mycket otäck spänning!!

Lena Floser

2012-06-11

Det är väl inte något litterärt mästerverk men det är spännande och emellanåt riktigt läskigt.

Skräckfilm i bokform,riktigt,riktigt spännande.Jag är verkligen ingen skräckfilms-fantast men det här gillade jag. Detta var en helt vanlig familj, som råkade köra på "något" och så hände massa konstiga saker.Jag rekommenderar inte läsa denna när du är ensam hemma, och gå på toa innan du läser

2011-11-21

Det här var en otroligt bra bok! När jag läste om den så tyckte jag att den verkade bra, men sen vet man ju aldrig. Speciellt inom genren skräck tycker jag att det är svårt att hitta bra böcker.

Men det här var en helt fantastisk bok! Den fångade mig från allra första sidan! Jag ville sen bara läsa, läsa, och läsa, eftersom den var så bra, och jag ville veta hur det skulle gå. Men samtidigt ville jag läsa sakta, sakta, för att få den att räcka länge.

"Vätten" är Mikael Strömbergs debutbok. Och jag hoppas att boken är den första i en lång, lång rad av böcker från författaren.

Boken var riktigt skrämmande och kuslig. Blev till och med lite mörkrädd när jag satt och läste den ensam på kvällen.

Men boken var också så mycket, mycket mer än bara en skräckroman. Skildringen av småbarnsfamiljen som allt kretsar runt, är väldigt bra skriven.

Så jag kan verkligen rekommendera den till alla. Inte bara till skräckboksfantaster. Utan till alla som vill läsa en spännande och välskriven bok.

Och kanske har vi fått en kronprins till kungen John Ajvide Lindqvist! ;-D

Jag gillade denna bok och jag slukade den i ett nafs. Den kan varmt rekommenderas =)

Jennifer Tydén

2011-10-16

Alldeles för overklig för min smak

Boken skrämdet skiten totalt ur mig!!

Emelie A

2011-09-09

Jättebra bok, bara omslaget fängslar en. Tycker handligen var jättespännande och störde mig inte alls på hans små anekdoter som tjänade som personporträtt.

Annelie A

2011-09-09

Mycket bra debut av författaren, kuslig och fängslande skriven, hoppas att få läsa mer av Mikael Strömberg.

Mimmi S

2011-08-27

Intressant, spännande och otäck idé försvinner i helt irrelevanta stycken om bilmekaniker och middagshandlingar.