Vättar i väggen

Black, Holly

| 2004

Ny strålande fantasyserie! Böckerna om Spiderwick tar oss med in i en värld fylld av mystiska sagoväsen och de innehåller precis lagom mycket fantasi och spänning för att fånga de läsare som är lite för små för Harry Potter. Vättar i väggen är den första boken i serien, som ska bli fem böcker. De nioåriga tvillingarna Jared och Simon Grace och deras äldre syster Mallory som just flyttat in i ett gammalt kråkslott tillsammans med sin nyskilda mamma. Huset är stort och spöklikt med murkna trägolv, lönndörrar och en gammal dammig vind full av spruckna koffertar och bråte. När Jared råkar hitta Arthur Spiderwicks "Fälthandbok" uppe på vinden börjar en serie märkliga händelser. Barnen upptäcker plötsligt konstiga väsen omkring sig. Inne i väggen bor en vätte - är han en snäll hustomte eller en elak vrese? Illustratören Tony DiTerlizzi har fått flera priser för...

Tessy .

2014-11-28

Denna bokserie var min absoluta favorit under barndomen. Var så fascinerad av skildringarna och alla karaktärer. Helt underbar!

Jenny Eriksson

2013-06-25

Här kan in läsa min recension: http://jenny.jennytranslation.com/2013/06/22/vattar-i-vaggen/

Linda Åslund

2011-10-24

Gillar! Spänningen i boken fick min nioårige, läsovillige son att vilja-vilja-vilja läsa ut den, vilket innebar att detta blev den första bok på över 100 sidor som han har läst! Tycker också att dialogerna mellan barnen känns äkta, bra beskrivet av dem som personligheter och deras problem, trots att inte särskilt många ord används.

Lotta Berling

2011-06-17

Väldigt mycket en introduktion, och första boken tar slut när den nyss kommit igång ordentligt. Men det finns ju fyra delar till... Tror att serien blir bra att läsa högt för min son när han blivit lite äldre.

Karin Söder

2010-10-07

Kan man annat än älska Blacks och DiTerlizzis samarbete? Helt enkel underbar att läsa för min sjuåring! *myser*

Evelina Magnusson

2010-01-11

Mysig och spännande barnbok med vackra illustrationer.

Michael Nystås

2009-10-14

Står i kö för nästa del på biblioteket. Påminner om bokserien om Syskonen Baudelaires olycksaliga liv - som för övrigt rekommenderas varmt.