Väster om Vinga

Lärn, Viveca

| 2013

Efter den dramatiska safarin i Afrika i november lyser vårsolen äntligen i Göteborg. Men det händer saker även på hemmaplan. Tobakshandlarbröderna på Engelbrektsgatan är osams. Åke och Holger har alltid delat pojkrum i föräldrahemmet trots att båda är sextio plus. Nu vill Holger plötsligt flytta hemifrån. Då går han rakt i famnen på jättekvinnan Dolores som hyr ut rum och tar bort tatueringar.Högstadieläraren Margareta har just återvänt från pappa i Frankrike dit hon tog sin tillflykt efter sin mammas död. Hon är sig inte lik, och det är inte hennes man Axel heller, upptäcker hon. Förut var han enbart intresserad av sport. Nu har han fått städmani också. Men Margareta skaffar sig ett eget intresse: akvarellmålning. Snart blir hon också intresserad av måleriläraren, Marcel från Sri Lanka. Och Marcel planerar en kursresa till konstnärernas paradis Skagen.Karismatiska nagelterapeuten...

3 -
Något sämre än föregångaren Öster om Heden. Det går bitvis på tomgång.

elinore järlehag

2015-11-17

Döm ej en bok för sitt omslag! Suckade och förväntade mig en tråkig bok. Har aldrig läst en bok av Viveca Lärn. Men ack så fel jag hade...sådan härlig feelgood bok! Älskar Holger med katt! Klipsk humor och vackert målat språk! Jag hoppas att jag en dag får se Skagen och Vinga :)

Kim M. Kimselius

2015-02-28

Samma personer som vi lärde känna i boken Öster om Heden, är tillbaka igen. Det är ingen direkt dramatik i Väster om Vinga, men en stunds avkopplande läsning ger boken, samt kärt återseende av personerna.

Karismatiska nagelterapeuten Samantha är gravid och lycklig med sin distingerade Roger, Göteborgs rikaste man. Hon sköter sig exemplariskt i hopp om att få ett friskt barn den här gången. Samtidigt börjar hon undra om Roger verkligen har så överklassig bakgrund som alla tror.

Roger hyr Fyrmästarbostaden på Vinga och bjuder bland andra dit tobaksbröderna, sin punkiga husa Nathalie med pojkvän ornitologen, medan Axel håller ställningarna i tobaksaffären mitt i Göteborg. Hur ska det gå?

Kim M. Kimselius

2015-02-28

Katarina Nord

2015-01-14

Bokens uppläsare Torsten Wahlund gör att jag orkar lyssna klart samt igenkänningsfaktorn Göteborg. Utan det är jag inte speciellt imponerad och det känns tråkigt.....

Helena Rasmusson

2014-08-06

Uppföljare till Öster om Heden! Småmysig historia! Gillar Viveca Lärns språk

Pernilla Engström

2014-07-19

Tyckte del 1 var bättre. Denna bok slutade så att en uppföljning är möjlig. Lite segt tempo i boken.

Karin Löfstrand

2014-04-22

140415: Jag önskar att jag tyckt lika bra om denna serie som om Saltön, men tyvärr vill det sig inte riktigt. Figureren i denna serie fastnar inte utan känns mer som bleka kopior av Saltö-borna.

Kristina Wiklundh

2013-07-02

Får man sätta betyg 0?

My.loved.books

2013-06-23

En Riktigt bra uppföljare till "Öster om Heden".