Väster om friheten

Engström, Thomas

| 2013

Marrakech, juli 2011: tre amerikaner hittas brutalt avrättade på en barberarsalong. Morden tystas ned. En vecka senare ringer en kvinna till amerikanska ambassaden i Berlin och påstår sig ha information om dådet.     CIA:s chef i Berlin inser att han är något stort på spåren. Han kontaktar sin forne agent Ludwig Licht, som får i uppdrag att förhöra kvinnan. Fallet visar sig snart ha bråddjupa förgreningar, och jakten på en av USA:s svurna fiender kan börja. Väster om friheten är första delen i Thomas Engströms trilogi om Ludwich Licht, en före detta Stasi-agent som varit informatör åt CIA. Numera är han frilansande problemlösare och krögare. Skådeplatsen är Berlin, där den gamla världsordningens monument möter en ny tid. Vem är vän, vem är fiende och vilka vakar över vår frihet?

2020-12-10

En trea med spets. Denna deckare vinner i längden. Jag var lite tveksam först men fastnade sedan i händelserna och vande mig vid karaktärerna. Lite väl mycket namn på gator, områden,torg och parker i Berlin för att man som icke Berlinare ska känna sig hemmastadd, men det går ju bra att hoppa över lite beskrivningar. Bra spänning mot slutet och bra språk.

Jan Banan

2018-09-01

Lyfter aldrig till några höjder, då berättelsen är för grund och tunn. Kan trots detta ändå känna mig sugen att läsa andra delen i kvartetten. OK men inte så mycket mer.

Anita Carlsson

2017-01-02

OK lite kalla kriget, spionaktig roman.

Christoffer Ekelund

2016-09-01

Papperstunn intrig och klena karaktärsporträtt. Hur den kunde vinna deckarakademins debutantpris är för mig en gåta.

Teresia Kjellgren

2016-01-05

Helt okej. Snabbläst. Inte jätteintressant med ändå så pass att jag är nyfiken på de andra delarna.

Jessica S

2015-06-15

Torftig berättelse och fattiga personbeskrivningar. Lät bra på baksidan men förmådde inte alls fånga. På pluskontot finns några roliga formuleringar.

Yvonne Larsson

2014-11-12

Spionhistoria som utspelar sig under ett par sommarveckor 2011. Huvudpersonen är den fd Stasiagenten Ludwig Licht som innan muren föll var dubbelagent och arbetade för CIA. Känns modern då det finns likheter med verkligheten och Wikileaks.

Kickie Boman

2014-05-23

Tyvärr inget för mig. Tråkig bok med för mycket politik och vapen etc. Ingen spänning. Lyssnade på hela bara för att få höra suveräne Stefan Sauk :)

Denna bok saknade miljöbeskrivningar (i alla fall kan inte jag påminna mig det), vilket gjorde boken trist och fattig.I början var den rörig och något jag inte gillar i böcker är när de skriver om massa vapensorter, usch va tråkigt.
Det är ungefär en dag sedan jag läste boken och jag kan knappt komma ihåg vad den handlade om, massa politik, agent hit och dit. Nej det här var inget vidare även med Stefan Sauk som uppläsare.
Jag tror jag hoppar fortsättningen.