Vassa föremål

Flynn, Gillian

| 2014

»En fantastisk debut!« THE CHICAGO TRIBUNE »Gillian Flynn skriver så bra. Hon har en skoningslös blick för mänskliga brister och för den ondska som rör sig mitt ibland oss.« WASHINGTON POST »Att kalla Vassa föremål en suverän debutroman är för svagt. Jag fasade inför de sista trettio sidorna och kunde samtidigt inte sluta läsa.« STEPHEN KING Efter en lång tids frånvaro är journalisten Camille Parker tillbaka i sin gamla hemstad. Hon är ditskickad av sin arbetsgivare en tredje klassens Chicago-tidning för att rapportera om två unga flickors försvinnande. Camille är motvilligt inhyst i sitt föräldrahem, där hon på nytt konfronteras med sin distanserade mamma och den brådmogna trettonåriga halvsyster hon knappt känner. Hemsökt av mörka händelser ur det förflutna, och samtidigt bekymrad över det olustiga grepp hennes syster tycks ha om stan, brottas Camille med samma gamla behov...

Cissi

2020-12-15

Andreas Olsson

2019-08-10

Välskriven! Men redan efter ca 50 sidor så var det rätt lätt att lista ut slutet...

Cindy Tigerlind

2019-03-30

Jag älskar verkligen denna, från början till slut. Jag älskar Gillians djupa och mörka sätt att skriva.

Hanna Melin

2019-01-21

Hatar Amma så innerligt, och älskar därmed att Flynn lyckats beskriva henne så bra. Camille är svår att relatera till. Dockskåpet är underbart. Mordgåtan lite sekundär, nästan, relationen kvinnorna emellan lyfter den här boken så mycket mer.

Karin Andersson

2019-01-05

Inte lika stark som Gone Girl.

Katarina Nord

2018-08-29

Hade inte läst boken om jag inte sett serien först! Men boken är bra, och grym.

Jonna

2017-12-03

En helt okej bok att läsa. Fastnade dock inget vidare i den.

Karin Johansson

2017-09-10

Lotta Olsson, DN skriver att boken är Svårslagbar, jag tyckte riktigt illa om den. Så tung, trots viktiga ämnen som bl.a. självskadebeteende och Munshausen by proxy.

Kristin läser

2017-06-21

Det är något speciellt med debutböcker.

Lisa K

2017-04-14

Fastnade inte helt för boken när jag läste den.. Ganska spretig story och den blir aldrig riktigt superspännande. Dock läste jag vidare i intresse av att få veta hur det slutar.

Marina Pedersen

2016-02-02

En kuslig historia

Tomas Karlsson

2015-10-25

Flynn skriver riktigt bra, mörkt och djupt om trasiga människor. Vass debut även om det inte når upp i samma klass som "Gone girl".

Nina Gustafsson

2015-08-30

Sämst av Flynns böcker. Jag tycker historien känns rätt genomskinlig och ingen direkt spänning. Jag blir aldrig överraskad. Värd att skumma igenom men inte mer. Läs de andra böckerna istället.

Lotta Strandberg

2015-08-11

Fascinerande om en liten håla, trasiga människor. Spännande porträtt av Camille hennes syster Amma och mamma Adora. Sträckläsning!

rojo Z

2015-07-09

Jag tycker Gillian Flynn är en fantastisk författare. Spännande och udda historier med mycket djup. Trånar efter nästa bok!

Karin Löfstrand

2015-05-12

150510: Den sämre av de tre böcker av Flynn jag konsumerat. En bra tvist på slutet verkar vara författarens signum.
Självskadebeteende och märkliga familjer i ett litet amerikanskt samhälle.

Susanne Rydvald

2015-03-15

Supa knulla knarka käfta slåss, supa knulla knarka käfta slåss, supa knulla knarka käfta slåss, supa knulla knarka käfta slåss, supa knulla knarka käfta slåss .... att konstant satsa på samma skit 260 sidor genom blir man slutligen ännu dummare i huvud än författaren är redan från början ...

2015-02-14

När jag läste Mörka platser för drygt ett år sedan blev jag lite överraskad över hur mycket jag tyckte om den. Visst gillar jag mörker och skitighet, men jag trodde ändå inte att jag skulle tycka om en så hajpad bok. Sedan dök Vassa föremål plötsligt upp i brevlådan och jag såg verkligen fram emot att läsa den. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/02/vassa-foremal-av-gillian-flynn.html

Irene Malmeling

2015-01-12

Tycker hon är en helt grym författare! Precis när jag tröttnat på deckare och undvikit genren dyker hon upp och visar hur man göra det på ett raffinerat sätt! Kul att läsa på engelska - det var längesedan. Fast jag hade nog rätt bra koll på mördaren hela vägen.

Lite "trög". Bra, men inte alls som de andra bägge av Gillian Flynn. Men klart läsvärd.

Ewa R

2014-12-07

Den här var bra. Bättre än Gone girl. Riktigt creepy, spänningen byggs upp efter hand, bara när man, ca 50 sid, in i boken plötslig läser "jag är nämligen en sån som skär" ... sedan skruvas allting upp mer och mer...

Malin H

2014-11-27

Inte min bästa genre men måste ju gilla småstadsskildring där det dricks amaretto sours i tillbringare och skinka med brown sugar och uppkäftiga småflickor dödas. Gillar huvudpersonen, of course.

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Kan livet vara så grymt, tänker jag när jag läser Vassa föremål.

Boken handlar om journalisten Camille Parker som blir skickad till sin hemstad efter att två små flickor har mördats. Eftersom hennes tidning inte har råd att låta henne bo på hotell, är hon tvungen att bo hos sin familj som hon inte har träffat på åtta år. Hon konfronteras med sin mor som fortfarande vill behålla järnkontroll över henne, samt hennes halvsyster, som även hon ställer till det för Camille. I livsbagaget bär Camille minnet av sin döda syster, det är något med systerns död som börjar oroa Camille medan hon nystar upp det förflutna.

Under sökandet efter ledtrådar, blir Camille mer och mer inblandad och kommer närmare mördaren än vad hon har tänkt sig.

En oerhört gripande, spännande bok. Jag kunde helt enkelt inte sluta läsa i slutet, var bara tvungen att fortsätta. Jag lider med Camille, jag förfasas över de små flickornas öden och jag blir förskräckt när jag till slut förstår vem som är mördaren... Läs den!

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Kan livet vara så grymt, tänker jag när jag läser Vassa föremål.

Jenny Majgren

2014-10-19

Lika bra som Gone Girl. Ville inte att den skulle ta slut.

Anna Johansson

2014-09-20

Kanske hade för höga förväntningar på denna bok, då jag läst Gillian Flynns två andra böcker som jag tycker mycket om. Kan inte riktigt sätta fingret på varför jag inte tycker denna är lika bra, den känns mindre gripande. Dock så får jag tillägga att det är en helt klart godkänd bok, men som inte når upp till Mörka platser eller Gone girls höjder.

Fanny Gunnarsson

2014-09-19

Vassa föremål är Gillian Flynns debutroman som nu ges ut i nyöversättning av Modernista. Hon har dessutom gett ut Mörka platser och Gone girl - två väldigt bra spänningsromaner – där jag tillhör team Mörka platser, men den sistnämnda är riktigt bra den också. Precis som i sina andra böcker är Flynn mästare på att dels bygga en krypande sidvändarstämning, dels förmedla den apokalyptiska småstadskänslan samt att använda sig av mindre angenäma huvudkaraktärer.

2014-09-10

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är Gillian Flynns debutroman som kom ut 2006, och som nu har kommit ut i en ny utgåva. Boken hette tidigare ?Vass egg?.

Jag har läst två böcker av henne tidigare: ?Mörka platser? och ?Gone Girl?, och jag tyckte att båda två var mycket, mycket bra. (Länkar till mina recensioner av dom två böckerna).

Och den här boken var precis lika bra. Den är otäck och mörk. Men väldigt spännande och mycket välskriven.

Jag tycker mycket om Gillian Flynns sätt att skriva, och hoppas verkligen att det kommer många fler böcker av henne i framtiden.

Rekommenderar alla tre böckerna, som är helt fristående från varandra.

Jennifer Tydén

2014-09-01

Tycker inte den här var lika bra som hennes andra böcker...

Maria Johnson

2014-08-23

Otroligt stark bok.

Linda Jönsson

2014-02-20

Jag läste den på svenska;). Så bra, blev uppslukad av den. Min smak av bok:). http://nakit.webblogg.se/2014/february/vass-egg.html

Lovisa S

2011-04-05

Åker direkt in på favoritlistan. Varför? För de mörka skildringarna av amerikansk småstad, karaktärer som är motbjudande och intressanta på en gång och författarens lek med de inskurna orden (you'll see). En älsklingbok.

Freddy K

2010-10-10

Spännande gissa mördaren-bok med oväntat slut. Inget direkt speciellt, men om man vill ha lite spänning så funkar det fint.

Anne-Lie Månsson

2009-08-21

Oroande, obehaglig och bra!