Vasadöttrarna

»En fängslande läsning.« Dagens Nyheter Katarina, Cecilia, Anna, Sofia och Elisabet. Så hette Gustav Vasas fem döttrar. De har länge levt i skuggan av sina bröder men har spännande livsöden som är väl värda att berättas. Idéhistorikern Karin Tegenborg Falkdalen skildrar här livet som prinsessa under 1500-talet, en svunnen tid då det nyblivna kungariket Sverige kämpade för ett erkännande i Europa. Mästerligt berättar hon om hur Gustav Vasas döttrar växte upp i all tänkbar lyx men hur deras värld samtidigt var genomsyrad av både svår nöd och en bitter, våldsam maktkamp som satte syskonkärleken på prov. Gustav Vasa, som hade nio barn som uppnådde vuxen ålder, ansågs särdeles lycklig. Monarkin och Vasadynastins framtid låg nämligen i den egna familjens överlevnad. Han hade fyra söner som säkrade tronföljden och fem döttrar som genom goda giftermål skulle hjälpa till i dynastins alliansbyggande....

🌹Denna bok om Gustav Vasas fem döttrar var helt Okej.
Jag vet inte riktigt vad som inte passade mig men den nådde inte längre än till 💜💜💜 av 5st 🌹

🌹Denna bok om Gustav Vasas fem döttrar var helt Okej.

Nerdy Books

2018-05-10

Mycket intressant och bra bok om Vasafamiljen men också om hur de levde på den tiden. Det är lyx och flärd men det är samtidigt intressant med de små detaljerna. Hur de åt och i vilken mängd osv.
Jag gillade boken väldigt mycket!

2012-04-10

Intressant, men blir alltmer som en katalog över händelser. Pengar var det ont om i det kungahuset.

Maud Ekblad

2011-12-26

Jag tycker om att läsa historia som börjar i "det lilla" och som sedan sätts in i ett större sammanhang. Karin Tegenborg Falkdalens historia om Vasadöttrarna gör precis detta. Det börjar med en röd, dyrbar klänning på en kvinna vars midja var hårt snörd. Kan det ha varit ett porträtt av en av Gustav Vasas döttrar? Sofia? Många av oss kan räkna upp namnen på Gustav Vasas söner (och då menar jag bara de "äkta")? Men hur många kan räkna upp namnen på hans döttrar? Och vad vet vi om dem? Vad stod det om dem i våra skolböcker?

I boken om Vasadöttrarna får vi följa dessa flickors livsöde, ödet att vara född prinsessa, att stå över alla andra, att tillhöra en furstesläkt. Men vackra klänningar och pärlor kan knappast ha kompenserat det egentligen så ofria liv som de levde. När inte pappa Gustav var deras överhuvud och målsman så var en av deras bröder det. Hela deras liv gick mest ut på att vara en bricka i det politiska spelet. Herraväldet över Östersjön, krig med Danmark, krig med Ryssland - vilka fördelar fanns det med att ha många döttrar att gifta bort till något fördelaktigt (För Sverige!) parti på kontinenten?

Ja, inte bara döttrarna skulle giftas bort fördelaktigt. Erik gjorde ju själv många försök att få Elisabet av England att bli intresserad av ett giftermål med honom. Ett särskilt intressant kapitel i boken är det om prinsessan Cecilias resa till England för att träffa Elisabet I. London hade vid den här tiden 120 000 invånare, Stockholm 7 000. Det är svårt i dag att förstå vad en prinsessa hade för uppgifter på den här tiden. Cecilia skulle förutom att förhandla om ett giftermål mellan Erik och Elisabet t ex leja engelska kapare för att borda fiendeskepp i Östersjön.

Att Gustav Vasa förstod att ge var och en av döttrarna en generös hemgift var nog för att väcka friarnas förhoppningar att deras tillvara skulle motsvara deras furstliga börd och finansiella ställning. Var och en skulle få en hemgift på 100 000 daler. Det kan jämföras med att en dansk prinsessa brukade få 20 000 daler i brudskatt. I Brandenburg gav man döttrarna omkring 30 000 till 45 000 daler. Pfalzgrevarna i södra Tyskland gav sina döttrar som mest omkring 10 000 daler, men oftast fick friarna mindre. Men det var inte lätt att leva upp till bestämmelserna om att prinsessorna vid stora giftermål skulle få 100 000 daler i brudskatt ens i fredstid. Och därför i stort sett omöjligt i krigstid. Hela livet verkar ha varit en enda stor skuldhärva. Äktenskapsförmedling var ingen lätt sak. Ingen ville köpa grisen i säcken. Men vad flickorna själva tyckte spelade inte så stor roll.

I boken skildras sedan de olika döttrarnas bröllop, men även Eriks och Johans. Men Karin Tegenborg Falkdalen berättar inte bara om bröllop. Händelserna sätts in i sina historiska sammanhang, som nordiska sjuårskriget, hugenotterna i Frankrike osv. För mig är upplysningen om vad man åt och drack och hur man klädde sig viktiga. Därför ger mig beskrivningen av Annas bröllop mer kött på benen.

Inför bröllopet kunde hon beställa gyllenduk, damast, gyllenatlas, sammet och band i silver och guld för drygt 10 000 daler samt kryddor och vin för nära 1 000 daler. Man köpte bland annat in saffran, kanel, nejlikor, muskot, muskotblommor, ingefära, socker, russin, mandel, korinter, kapris, oliver, plommon, citroner, fikon, ris, rosenvatten och rosenkonfekt till köket. Kryddorna till den så kallade clareten tillkom. Clareten kan närmast jämföras med vår tids glögg och bestod av rhenskt vin smaksatt med bland annat honung, socker, kanel, ingefära, kardemumma och nejlikor. 46 åm och 46 ½ kannor vin gick åt under firandet, vilket motsvarar omkring 6 700 liter. Anna fick också en pärlkrona, tillverkad av guldsmeden i Stockholm. Dagen före sitt bröllop överlämnade hon en gåva till stadens fattiga på 160 mark, vilket var vad som förväntades av en kvinna i hennes ställning, och på bröllopsdagen bjöds invånarna i Stockholm på en helstekt oxe fylld med får, grisar och höns.

Jag läser boken med behållning av att få ta del av stort som smått i Vasaprinsessornas liv. Återigen behöver vi se om våra historieböcker och vad som lärs ut i skolan. Bror eller syster - olika livsuppgifter, olika livsvillkor. Jag konstaterar bara att jag är glad att jag lever idag, hur bra jag har det och att jag har så mycket fri vilja.

Liza Bolin

2011-07-25

välgrundat och medryckande om prinsessorna Vasa. blir lite tradig framåt slutet när alla har slut på pengar och alla heter Karl och Kristoffer. personregistret i slutet var ofullständigt? efterordet med jämförelserna av dåtidens och nutidens prinsessor var jätteintressant! Tänk att kvinnoidealet förändrats men inte prinsessidealet, på 500 år.

Mycket intressant och välskriven.

Annelie S

2011-04-29

När jag först hörde talas om boken trodde jag att det var en roman och blev därför en aningens besviken när jag upptäckte att det är en faktabok. Intressant och lättläst förvisso, en riktig historelektion. Fascinerande att få läsa om kvinnorna! Men jösses vad många turer det var med tyska grevar som ev lämpliga äkta män, äktenskapsallianser, pengatjafs syskon bråk... Stackars alla fattiga svenskar som var tvungna att vara med och betala alla brudskatter...

Maria Nordström

2011-04-20

Otroligt bra bok om Gustav Vasas döttrar. Bör absolut läsas av alla som precis som jag saknar kvinnorna i historien. Boken är trevligt skriven och väldigt svår att lägga ifrån sig. Cecilia Vasa kapade båter, drog in tull hon inte hade rätt till, födde en dotter flera år efter att hon blivit änka och konverterade till katolicismen.