Varulvsvalsen

Sigge Eklund

| 2007

Rebecka har just firat sin sons tvåårsdag och börjat på sin drömutbildning när hon plötsligt och oväntat dras in i tungt drogmissbruk. Hennes chockade anhöriga vädjar till henne att lägga in sig för avgiftning och söker desperat hjälp hos myndigheter och institutioner. Deras lägenhet förvandlas till en larmcentral, och de kastas mellan hopp och förtvivlan. När Rebecka ännu en gång sviker ett löfte brister det för dem och de inser att hela deras tillvaro är på väg att rasa samman. Sigge Eklunds berättelse är en både spännande och starkt känslomässigt laddad roman om medberoende - om den varulvsvals som de anhöriga bjuds upp till och den smärtsamma insikt de till slut tvingas fram till.

John C

2016-12-30

Rebecka hamnar återigen i tungt missbruk och det leder till tragedi för alla hennes nära. Historien berättas av Rebeckas svåger, som också berättar om hur missbruket tär på honom och hans fru (Rebeckas syster) och alla omkring. Mycket berörande och framfört på ett sätt som gör att man kan känna frustrationen och desperationen som präglar situationen.

emilie johansson

2014-05-05

Den gav inte så mycket.

Andreas Albertsson

2012-11-12

Bra målande bok som delar med sig av sina känslor. Jag kände frustrationen och maktlösheten i hjärtat när jag läste boken. Vill man läsa en historia om medberoende rekommenderas denna varmt!

Johanna Norr

2012-07-20

+++*

Klinga

2011-02-16

Det här riktigt bra. Ingen av personerna i boken eller miljöerna beskrivs med adjektiv och liknelser. Här är det pang på rödbetan från sida ett och det funkar bra. Eklund lyckas ge alla dansare en karaktär, man tror på dem. Och den helvetiska intensiva berättelsen som växlar mellan handlingskraft, starka känslor och känslotomhet och uppgivenhet rusar fram. Det är mer spännande än en deckare. Avskalat mästerverk i medberoendegenren som, om den inte finns, borde uppfinnas.

David Ärlemalm

2009-11-06

Sigges bästa (det sitter i nerven) och den bok som fick mig att omvärdera hans författarskap.

Johanna Falkered

2009-07-01

Dansa med och känn våndan.

Ulf Jonsson

2009-06-21

Mycket bra. En otäckt realistisk beskrivning hur till varon är för den drogberoendes omgivning.

Camilla Forssén

2009-05-11

Wow! Vilket tempo boken igenom. Jag fastnade direkt och sträckläste boken under en kväll.
Handlar om en familj som är medberoende till en ung tjej som heter Rebecka. Man kastas direkt in i handlingen och får följa familjen i denna varulsvals.
Mycket bra och efteråt så känner man bara att vilken tur att man inte har drabbats av detta.
Rekommenderar alla att läsa denna bok.

//Camilla