Vart tog all denna kärlek vägen?

Laretei, Käbi

| 2009

Käbi Laretei och Ingmar Bergman var gifta i tio år. Båda bröt upp från var sitt äktenskap för att få vara med varandra. De skildes dock åt av hennes turnéer och hans manusarbete och filminspelningar; de längtade och förtvivlade, ängslades över och jublade åt varandra. Allt detta uttryckte de var och en för sig, hon i en hemlig dagbok, och både hon och han i brev, som tidigare aldrig varit publicerade. Vart tog all kärlek vägen? är, trots att dokumenten är nästan femtio år gamla, en häpnadsväckande modern historia, om hur två förälskade människor försöker vara hängivna både varandra och sina livsuppgifter. "Lareteis brev och dagboksanteckningar är de vackra texterna. Hon skriver om kärlek och om sitt konstnärskap så att det närmar sig det allmängiltiga, eftersom hennes språk och hennes sätt att reflektera sig genom oron och oförmågan öppnar tanken också hos den som läser." / Dagens Nyheter...

Sofia Grundtman

2014-12-03

"Nog är det så att ur det djupaste lidande föds fram en lika hög lycka. Det är lika utmätt, vågkam och vågdal."

Ewa Carlman

2010-07-19

Givetvis intressant att läsa andras brev :), men eftersom det glappar i tid mellan breven, så hängde jag inte med på allt som det syftades till i breven. Överlag ok, men stämningen känns ju onekligen lite mörk.

Gunvi Lundqvist

2010-05-23

Kunde inte sluta läsa, ville så gärna veta "vart tog all denna kärlek vägen."
Dethär måste ju vara del 1 , eftersom vi aldrig får veta särskilt mycket när det det börjar krisa, boken slutar då kärleken brinner. Jag njöt verkligen av min söndagskväll och av att läsa "Immis"
kärleksförklaringar till Käbi. Snabbläst!

Inte speciellt imponerad av denna "tunna" bok. Rimmar dåligt med deras starka känslor och stora kärlek. Saknar förtydliganden, kommentarer och förklaringar. En mycket svag trea.

2010-02-19

Fick plötsligt nöjet att upptäcka en helt ny sida av Ingmar Bergman. Passionerat förälskad och med smeknamnet "Immi". Denna lilla bok känns dock "raskt ihoptotad" och hade blivit betydligt bättre med förklaringar och beskrivningar till breven. Undrar fortfarande över det där med deras kärlek, vart tog den vägen? Vad hände? Ändå läsvärd.

Kerstin Uhlén

2009-09-14