Vart ska systrarna?

Holmberg, Bo R

| 2021

Augustprisvinnande duo om varannan vecka-livet med syskon. Almas storasystrar Ebba och Elvira är bäst i hela världen. Men varannan vecka bor systrarna inte med Alma utan med sin pappa. Idag är en sån måndag, en sån när systrarna ska hem till pappa Tommy. - Hej då sötgris, säger Ebba. - Hej då Smulan, säger Elvira. - Jag vill vara med systrarna! säger Alma. En hel vecka längtar hon efter systrarna, ända tills det blir måndag igen. Då kommer systrarna äntligen tillbaka till Alma! Stor vardagsdramatik för förskoleåldern om en situation som är vanlig för många barn idag, men som alltför sällan skildras i bilderboken. Bo R Holmberg skildrar med ett innerligt barnperspektiv Almas längtan efter sina systrar som finns där samtidigt som den vanliga vardagen pågår. Katarina Strömgårds ömsinta och inkännande bilder fördjupar och förstärker Almas känslor.

Philip 8 år:
Vi läste bilderboken med pappa. Den är lite rolig. Lilla Alma tycker så mycket om sina systrar och hon är stolt att vara lillasyster till dem. Jag tycker också om min bror men ibland blir jag arg på honom. Bilderna är fina i boken.

Gustav 10 år:
När Philip vaknar på morgonen är hans första fråga alltid; Vart är Gustav? Han måste alltid veta vart jag är. Det är lite lustigt. Flickan Alma i boken är likadan men hennes systrar är borta hos sin pappa varannan vecka. De verkar snälla mot varandra barnen. Alma är gullig när hon pratar om sina systrar. Hon blir så glad när de kommer också. Bilderna är fina.

AC (mamma):
Bo R Holmberg och Katarina Strömgård är en Augustiprisvinnarduo och de är som gjorda för varandra när det kommer till barnböcker. Jag gillar att lilla Alma är käck och stolt och jag älskar hur längtan beskrivs i boken. Relationen hela familjen och syskonen emellan verkar fin och samtidigt som längtan efter syskonen pågår får vi följa lilla Alma i hennes vardag. Det är en kärleksfull bok och illustrationerna till stärker känslan om att vi är med lilla Alma.