Vart du än går är du där

Kabat-Zinn, Jon

| 1997

Kabat-Zinns bok är en praktisk handledning i konsten att meditera. Med hjälp av konkreta råd och inspirerande visdomsord visar författaren vägen in i en värld av större medvetenhet och djupare tillfredsställelse. Kabat-Zinn vill visa att man på meditationens väg inte vänder sig bort från världen utan i stället till den. För honom är meditation ett sätt att få större behållning av nuet, att få veta mer om nuet. Han betonar vardagligheten påK bekostnad av andligheten, eftersom han menar att man kommer bort från det verkligt väsentliga när man inlåter sig i en sådan känslomässigt komplicerad kontext som den religiösa. Målet är att försöka få bättre överblick över sin situation, att lära sig se sin tillvaro lite grand från ovan. Och vägen dit går genom att öva sig i att stanna upp, att iaktta nuet, att sluta leva automatiskt. Boken är uppdelad i tre större avdelningar. I den första...

Gunvi Lundqvist

2012-09-20

Kanske den bok jag gillat bäst efter Chopra, i mindfulnessens spår. Lätt att ta till sig, med fina insikter.
Inga barnsliga övningar bara rakt på sak och lätt att hålla med.

Ethel Åslund

2011-02-15

En bok om meditation - handlar om varför, och hur man ska tänka. Jag har aldrig mediterat själv, men den här känns rätt på något vis.

Jag har mediterat till och från under många år. Till slut kom jag till en punkt där jag mest använde imetoden till att stoppa plågsamma tankar. Den här boken gav en nytändning och är skriven av någon som verkligen begripit vad det handlar om och kan förmedla det på ett seriöst sätt. Texten kan vara lite sövande för han använder sig inte av några berättartekniska grepp alls. Men jag kommer att läsa den minst en gång om året i framtiden.