Vårsnö, är en av vårt sekels riktigt stora romaner och den första fristående delen av Mishimas mästerliga tetralogi Fruktbarhetens hav, med vilken han fullbordade sitt imponerande författarskap.
Handlingen utspelar sig i Tokyo i början av seklet. Det gamla Japan vacklar på tröskeln till den nya tiden. De båda ungdomarna Kiyoaki och Shikuni lever i en brytningsperiod, såväl inom familjen och samhället, som på det personliga planet. Den oskuldsfulla förälskelsen övergår i erotisk åtrå och kärlek och när gamla religiösa och moraliska värden luckras upp, tvingas de formulera sina egna.
Vårsnö föreligger här för första gången på svenska i en unik översättning direkt från den japanska originaltexten. Mishimas sensuellt laddade bildspråk får i Gunilla Lindberg-Wadas lyhörda tolkning det svenska språket att glimma av en säregen och sällsam skönhet.
Yukio Mishima, f. 1925 d. 1970 föddes i en...
Visa mer
Vårsnö, är en av vårt sekels riktigt stora romaner och den första fristående delen av Mishimas mästerliga tetralogi Fruktbarhetens hav, med vilken han fullbordade sitt imponerande författarskap.
Handlingen utspelar sig i Tokyo i början av seklet. Det gamla Japan vacklar på tröskeln till den nya tiden. De båda ungdomarna Kiyoaki och Shikuni lever i en brytningsperiod, såväl inom familjen och samhället, som på det personliga planet. Den oskuldsfulla förälskelsen övergår i erotisk åtrå och kärlek och när gamla religiösa och moraliska värden luckras upp, tvingas de formulera sina egna.
Vårsnö föreligger här för första gången på svenska i en unik översättning direkt från den japanska originaltexten. Mishimas sensuellt laddade bildspråk får i Gunilla Lindberg-Wadas lyhörda tolkning det svenska språket att glimma av en säregen och sällsam skönhet.
Yukio Mishima, f. 1925 d. 1970 föddes i en samurajfamilj och bar livet igenom med sig många av de värderingar som kännetecknar en samurajs livshållning: en fullständig kontroll över kropp och tanke och den stränga och själuppoffrande attityd som finns inom zenbuddhismen.
Han har ibland ansetts som en av de mest västerländskt influerade av de japanska författarna. Men samtidigt var han också den som såväl i sina verk som i sitt eget liv, ständigt betonade det unika och värdefulla i den gamla japanska kulturen och propagerade för att återge det japanska folket dess forna stolthet och självkänsla.
När Mishima var tretton år gammal fick han sin första novell publicerad i en skoltidning och när han var nitton år, gav han ut sin första novellsamling som såldes slut på en vecka. Det stora genombrottet kom vid 24 års ålder.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker
Boken är mycket underhållande. Mishima visar sig rätt känslig i den här skriften men låter det ändå inte gå för många sidor av hur vattenfall inspirerar till kärlek innan han antingen placerar ett dött djur som hinder för flödet eller bara låter känslonycker komma till korta i kamp med institutionaliserade machoideal. Det är roligt! Och de förtryckta gayimpulserna är superöta, KAWAIII!!!