Värmebölja

Lärn, Viveca

| 2007

Inget kunde vara mer efterlängtat än en ny roman om Saltön av Viveca Lärn! Efter den formidabla succén med de fyra första böckerna och teveserien i regi av Carin Mannheimer är Emily, MacFie, Johanna, Blomgren och alla de andra folkkära karaktärerna tillbaka. Men vad har hänt med dem sedan sist? Värmebölja drar igång med en rivstart! Det är hett på Saltön, dels för att det är den varmaste augusti i mannaminne, dels för att en pyroman härjar i samhället. Först brinner Saltö skola ner, sedan står andra byggnader på tur. Och alla misstänker alla.           Den vid det här laget stadgade och i princip nyktre alkoholisten Tommy hoppar in i sin gamla reporterroll, så Lotten får sköta hälsokostboden själv.           Emily känner inte igen sin exman, den gamla tråkmånsen Thomas Blomgren. Han...

Sara Eriksson

2022-07-19

Mysig och lättläst men lite platt story.

2015-04-26

Åter igen en mysig bok om saltöborna! Stark 4:a i betyg från mig!

Femte boken om Saltön. Nu har lite för många av ursprungsfigurerna dött och lite för många, inte fullt så charmigt tecknade, nya karaktärer tillkommit.

Annimoure Nilsson

2011-09-29

Efterlängtad. Och förvånande bra för att faktiskt vara en liten "påtvingad" uppföljare.

2011-09-12

Efter att ha läst en del klassiker på senare tid och andra stora författare inser jag hur otroligt dålig Viveca Lärn är som författare. Den här boken är bland det samsta och torftigaste jag läst i hela mitt liv. Språket är rent skrattretande dåligt. Det som gjorde boken om möjligt än sämre var att jag lyssnade på den som ljudbok uppläst av just Viveca Lärn. Viveca kan ju inte ha någon som helst självkritik med den inläsningen. Fröken ur eller GPS Ingrid har större inlevelse och hennes betoningar är i klass med en elev i årskurs 1.

Cecilia Johansson

2009-06-14