Världens vackraste man

Ackebo, Lena

| 2016

Systrarna Mona, pensionerad lärare, och Barbro, hemmafru, har inte mycket gemensamt trots att de vuxit upp i samma familj. Mona är präglad av mörka minnen, Barbro håller fast vid bilden av en lycklig barndom. De få gånger de träffas slutar nästan alltid i gräl och tårar. När Barbro föreslår att de ska åka på en charterresa till Mallorca för att lära känna varandra bättre följer Mona ytterst motvilligt med. Resan får oanade konsekvenser. Mellan dem kommer nämligen Världens Vackraste Man, en ytterst charmerande engelsman som är ägare till Albert?s Hall, som tar Mona med storm och gör Barbro mycket misstänksam. Efter veckan på Mallorca är inte mycket sig likt i systrarnas liv.Lena Ackebo har skrivit en tragikomisk berättelse full av insikt om mänskliga beteenden, vardagliga sorger och längtan efter något annat. Hennes förmåga att avlyssna samtal och ringa in personligheter är osviklig, och...

Björn Belfrage

2022-04-26

Lättläst och underhållande bok om två systrar och deras vecka på Mallorca. Att två syskon kan vara så olika varandra. Barbros till synes perfekta liv i jämförelse med systerns visar sig i slutet av boken inte vara så perfekt. Det känns litet ogenomtänkt att bli så kär i en ny bekantskap under en semesterresa och att besluta sig för att stanna kvar hos honom och skilja sig från sin tråkiga man.

Eva Pettersson

2019-07-18

Helt okej, men inte mer än så.

Terese Olofsson

2018-11-10

Den här boken gav mig läsglädjen tillbaka. Fantastisk uppläsare och fantastiskt skriven. Skrattade och grät.

2018-09-27

Faktiskt en mycket berörande berättelse om både utveckling och stagnation. Om att bryta mönster och att knappt eller inte våga. Det är frustrerande och irriterande läsning, många känslor väcks. Författaren är bra på att fånga dialoger bäddade med kritik och dålig stämning. Det är också spännande med två damer i äldre medelåldern som huvudkaraktärer när de fortfarande lär sig om livet. Framför allt tyckte jag om att följa Mona.

villa-freja.se

2018-09-01

Jag har länge tänkt läsa Världens vackraste man, men av någon anledning har den blivit lagd på vänt. Tills nu. På samma gång som jag funderar på varför jag inte tidigare har läst den är jag glad att jag hade den kvar. Den som spar, den har och nu fick jag suga länge på karamellen. Det var verkligen en fin läsupplevelse. Jag tyckte väldigt mycket om den här igenkännande relationsromanen och så snart Världens vackraste man var utläst påbörjade jag uppföljaren Kära Barbro. Det här är feelgood på hög nivå och jag blir alldeles gråtmild och varm om hjärtat. Ackebo har skickligt lyckats gestalta en rad karaktärer att tycka om, både deras fel och brister, deras omtänksamhet, men framförallt deras innersta som de alla tycks bära som små ok på sina axlar, för att "det är bäst så". Jag rekommenderar varmt!

CinaE

2018-06-18

Två systrar som båda får berätta hur de upplever den andra och som får ge sin bild av barndomen, barndomar är sällan samma för syskon. Och så en romans på gång, en lättläst, intressant och underhållande bok.

Camilla Stenlund

2018-05-01

Riktigt obehaglig bok om snarstuckna människor. Klarade inte av att läsa färdigt den. Obegripligt att de tänker så om andra. Gör människor så? Läskigt i så fall. Tappar lite tron på mänskligheten. Kände inte igen mig ett dugg.

Linnea No

2017-09-16

Vacker berättelse om hur olika två systrar kan vara och hur olika de kan vara.

Anna Hedenstedt

2017-09-04

Nä, var tvungen att ändra till en femma! Den var ju liksom fantastisk!! Hjärtan, hjärtan osv.

Anna Hedenstedt

2017-09-04

En väldigt fängslande bok, en sån där som jag var tvungen att pressläsa slutet av, i morse innan jag skulle till jobbet. Allt syntes så tydligt för mina ögon och jag brydde mig verkligen om Mona och Barbro. Nära en femma i betyg!

2017-06-05

Skulle vilja sätta 3,5 stjärnor. Jag lyssnade på Katarina Ewerlöfs inläsning, så bra hon är! Boken är också bra men en aning händelselös.

Solveig Andersson

2017-03-30

Exemplarisk relationsroman som det var svårt att lägga ifrån sig. Jag ser mycket fram emot fortsättningen!

Maja Nordmyr

2016-12-15

Absolut läsvärd.

2016-06-30

Betyg: 4,5 av 5
Ljudbok, Katarina Ewerlöf läser.

Tankar om livet, relationsproblem och syskongnabb är några av huvudingredienserna i den här engagerande romanen. Boken är såväl gripande som bitvis riktigt underhållande när Mona och Barbro gnabbas som mest i början.
Jag ser fram emot att få läsa fler böcker av Lena Ackebo i framtiden! Stark 4:a! Kan varmt rekommendera!
Slutligen vill jag som vanligt ge en stor eloge till Katarina Ewerlöf, som så vanligt är en fantastisk uppläsare som verkligen lever sig in i texten. Det är en ren njutning att få ha henne i öronen!

2016-06-27

En relationsroman som är rappt skriven och med ett djup i sin enkelhet. Systrarnas dialog som är så träffande. Kan man ändra sitt liv?
Mycket bra!

2016-06-27

Mycket bra!

Kerstin Lidström

2016-05-28

Hög igenkänning för charterresenärer, och roligt! Men också väldigt tragiskt och intressant att jämföra systrarnas olika syn på saker och ting. Synd att boken tog slut så snabbt - fast det var 440 sidor.