Världens lyckligaste folk. En bok om Danmark

Sundström, Lena

| 2009

"Därför är det med ett äntligen på läpparna jag slår upp Lena Sundströms bok Världens lyckligaste folk . Boken är inträngande, genomarbetad och nyanserad, helt enkelt lysande." Håkan Arvidsson, Svenska Dagbladet "Hennes reportage infriar förväntningarna. Vad som i förstone liknar en snabbresa över Sundet djupnar till en lika underhållande som nyansrik rundmålning av dansk nutid. Världens lyckligaste folk förenar krönikörens rappa tillslag med antropologens fundersamhet. Lägg därtill Sundströms journalistiska fotarbete, platsbesök på språkkurser och flyktingförläggningar, intervjuer med vanligt folk och ledare över hela den politiska skalan och man har en vidunderlig kombination." Stefan Jonsson, Aftonbladet "Lena Sundströms drygt trehundra lättlästa sidor får ändå mig som läsare att titt som tätt vilja springa in till kollegor, läsa för familjemedlemmar eller i alla fall sucka tyst för...

Marita Ryen

2014-05-30

Betyg 3+. En mycket intressant bok om den ökade främlingsfientlighetan i samhället. Denna bok handlar om Danmark och är lättläst men känns lite lång mot slutet.

Bra skriven, läsvärd och viktig.

Jessica Bengtsson

2013-03-29

Väldigt bra och viktig bok som alla borde läsa!

Anders Hildingsson

2013-01-05

Intressant, allmänbildande, och läsvärd. Men kanske lite lång.

AnnaMaria Dahlén

2012-01-04

Förutsägbart av Sundström, men vad spelar det för roll när det är lärorikt och intressant? Nej, just det!! Henns språkbehandling är dock inte felfri, vilket stör läsningen då och då.

Anna Lindström

2011-07-11

Viktig och skrämmande bok som alla borde läsa. Blev lite lång, längtade mig vidare mot slutet av boken.

Louise A

2011-05-06

Intressant, skrämmande och kunnigt men ibland övertydligt. Ett samtidsreportage i lättsam form.

Anne M

2011-03-31

Rappt, roligt och kunnigt skrivet. Ibland blir texten lite för pratig, allför mycket talspråk med olika utvikningar. Därför en 4:a.

Anna Karlsson

2011-03-01

Mycket bra skrivet av Lena Sundström!

Ullis N

2011-01-04

Lena har skrivit en aktuell och angelägen bok om främlingsfientlighetens framfart i Danmark. Dels för att få veta vad som händer där och varför och också se ett samhälle som vi kanske är på väg i och med Sverigedemokraternas intåg i riksdagen.
Det som tilltalar är naturligtvis i första hand ämnet, men också hur hon angriper det.
Hon har pratat med "Svenssons", muslimer, chefredaktörer, politiker, Danske Folkepartiets väljare etc etc, på det okonstlade sätt som få utom Lena skulle klara av. Detta varvas med statistik, tidningsurklipp (och bara det skrämmer - annonser, ledare och artiklar som bara de borde betraktas som hets mot folkgrupp) och egna funderingar.
Dessutom är hon rolig på sina ställen.
Ämnet, upplägningen av det, språket och dispositionen - allt är värt en femma.
Låna den inte - köp den och låna ut till dina vänner.

Thomas Karolin

2010-12-15

Var förväntansfull inför läsningen av denna. Hennes första bok var en av de bästa jag läst i sin genre, en femplussare. Jag blir väl inte direkt besviken men inte heller överväldigad. Återigen är det insiktsfullt och roligt skrivet. Lite extra träffande är det att jag läste ut denna igår och idag har Ulf Nilsson en krönika i Expressen som tagen direkt ur Dansk Folkepartis retorikbok så som jag läst om den här. En lite krypande känsla infann sig där, för det jag tycker den här boken framförallt handlar om är hur DFolkeparti sakta men säkert förändrar det danska samhällsklimatet genom att deras retorik och argument sprider sig till mer etablerade opinionsbildare. Som t.ex. Expressen då. Varför då bara betyg 3? Tja, bland annat för att jag tycker Lena Sundström kunde avstått att referera till popkultur och filmer riktigt så mycket som hon gör. Tycker inte det tillför så mycket för mig. Men. Vafan. Kunde nog satt betyg 4 men är på en aning dåligt humör idag. Tack vare Ulf Nilsson

Charlotta CG

2010-10-13

Visst, jag kan hålla med de kritiker som säger att det fattas en slutsats men boken är ju inte skriven som en akademisk avhandling utan som en berättelse med olika resonemang baserade på Sundströms erfarenheter och möten i Köpenhamn även om den är full av fakta hon gått igenom. Boken är skriven i en stil jag själv skulle ha kunnat använda och jag märker hur jag tar till mig mer av hennes fakta och resonemang just för att den inte är så torr och jag minns mer av den efteråt på detta vis. Ibland imponerar hon med snabba följdfrågor under sina intervjuer av danskarna dessutom. Kanske hade jag velat ha mer av en utveckling kring hur även vänsterrörelsen påverkats av Dansk Folkeparti och kanske hade jag velat få veta mer om de positiva motreaktioner som trots allt måste finnas istället för att bara läsa hur korkade danskarna verkar men i det stora hela imponerar boken på grund av kombinationen av flyt i texten och rejäla fakta.

Nanna Naumann

2010-09-16

En intressant bok! Den var väldigt lättläst, vilket är tacksamt ibland. Ämnet (rasismen i Danmark) är fascinerande, och skrämmande. Jag saknar slutsatser lite grann - det är väldigt mycket spekulationer, funderingar och undringar - men det är klart att det är svårt att komma till slutsatser om rasism, hur det uppstår och varför.

Henrik Andersson

2010-09-12

Helt okej bok, kanske lite ryckig och kanske utan slutsatser men intressant överlag.

AnnSo J

2010-08-14

Intressant bok!

Lena Heed

2010-07-19

En bok som får en att inse precis hur galet sverigedemokraterna resonerar. Dessutom skriven på ett roligt och lättläst sätt.

Sara Bergström

2010-03-21

Riktigt bra skrivet om det bedrövliga politiska klimatet i Danmark. Lena Sundström är väl påläst och är mycket slagkraftig i sin till synes väldigt enkla prosa. Med sitt klara och lättillgängliga språk lyckas hon verkligen visa hur Dansk Folkepartis retorik är så uppenbart galen.

Anders Friberg

2010-03-01

Mycket intressant att följa författarens försök att förstå utvecklingen i Danmark och att försöka förstå vad som kan eller kommer att hända i Sverige

Charlotta Rylander

2009-10-17

Intressant bok med ett budskap som man ska ha med sig i vardagen: Ord påverkar handling.