Världens dåligaste språk

Lindström, Fredrik

| 2000

2085

Språket är människans viktigaste redskap. Men vem bestämmer egentligen över det, hur det utvecklas? Finns det egentligen någon som har rätt att säga ''det där är fel'' eller ''så kan man inte säga''? Och varifrån kommer alla myter om att svenskan är ett fattigt språk som det hela tiden slarvas med? I denna bok gör Fredrik Lindström upp med besserwissrar, svensklärare och språkvårdare. Vi är alla ansvariga för språket, menar han, men inte i första hand för att vårda det, utan för att använda, utveckla och nyskapa det. Idag tror många att man bör överlåta åt akademier och språknämnder att uppdatera vårt ordförråd. Om våra förfäder hade haft samma inställning hade vi knappast ärvt...

Sophie H

2023-10-07

Fredrik Lindström väcker roliga och djupa funderingar om hur vi snackar och varför. Boken är klart läsvärd!

D

Daniel Berggren

2019-07-30

Intressant, allmänbildande och underhållande bok om svenska språket och svenskhet.

Hedvig Marklinder

2015-02-13

En helt underbar bok som jag rekommenderar alla att läsa. Jätteintressant det här med språk. Lindström skriver på ett roligt och intressant sätt om språket och människan och bidrar med många aha-upplevelser. Är du inte språkintresserad så blir du garanterat det efter denna boken, den öppnar ögon.
Anledningen till att boken inte får full pott är att Lindström tyvärr lyckas tappa mig emellanåt genom vissa resonemang men annars en riktigt läsvärd bok!

Malin Jansson

2014-02-25

Boken för oss som gillar språk och språkliga krumbukter ?? massor av saker jag inte visste.

Jenny Eriksson

2013-08-11

Lars Willfors

2013-08-01

Populärvetenskap av högsta klass.

Tjodhild Tredsk

2013-06-05

"Världens dåligaste språk" är en populärfaktabok som berättar om språket och dess utveckling. Vill man enbart läsa boken som en underhållande språkdiskussion, så går givetvis det, men det är synd om man missar den djupare andemeningen med att språkutvecklingen också är ett symptom på hur människan förhåller sig till samhället och att språkutveckling i grund och botten handlar om mänsklig utveckling.

Katarina Strid

2012-05-03

Mycket läsvärd och lärorik bok! Flera aha-upplevelser.

Anna Renström

2011-03-26

Språknörderi :)

123 Linnea

2010-03-04

Mindre bra bok om roligt och intressant ämne. (Jo den är lustig - men... )

M W

2009-12-01