Varkaiden kaupunki

Benioff, David

| 2009

Flag from fi

Leningradin piirityksen ensimmäisenä talvena 17-vuotias Lev Beniov jää kiinni kotikadulle kuolleena pudonneen saksalaisen laskuvarjomiehen ryöstöstä - vaikka hän ei ottanut itselleen veistä kummempaa saalista. Varkaita odottaa miehitetyssä kaupungissa pikainen teloitus, mutta vankilaan kyyditty Lev saa yhdessä rintamakarkuruudesta syytetyn Koljan kanssa erikoisen mahdollisuuden välttyä rangaistukselta. NKVD:n eversti Gretsko tahtoo juhlistaa tyttärensä häitä toden teolla, saksalaisista piittaamatta. Hääkakkua varten tarvitaan tusina kananmunaa, joita Leningradissa ei ole nähty aikoihin. Lev ja Kolja tarttuvat viimeiseen oljenkorteen ja lupaavat hankkia ne kenraalin käskyn mukaisesti - viidessä päivässä. Varkaiden kaupunki on mielettömän sodan keskelle sijoittuva jännittävä veijaritarina, jossa kuvataan sympaattisesti myös Levin askeleita aikamieheksi. Kaksikko matkaa kananmunien perässä pois...

Man tror inte riktigt att det går att göra en bra historia av två dödsdömda pojkar som letar efter ägg i en belägrad stad, men det gör det bevisligen. Jag äter ägg med mer vördnad i fortsättningen!

Eva-Lotta Ortander

2014-05-03

En intressant och spännande historia, som både är sorglig och rolig!

2013-09-13

Intressant bok om andra världskrigets fasor skildrat som en äventyrsroman. Två pojkar har fått i uppdrag att införskaffa 12 ägg till en överstes dotters bröllopstårta. Vi följer dessa pojkars vedermödor för att leta fram äggen. "Sorgmunter" historia kallas den och det stämmer bra med verkligheten.

Monica Carlsson

2013-08-03

Gripande, Rolig Och Spännande. En intressant berättelse.

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

Spännande läsning!

Josefine Ejebjörk

2013-06-05

Riktigt bra, engagerande bok och trovärdigt berättad om livet under tyskarnas belägring av Leningrad.

Anita Lundgren

2013-02-02

Svag fyra, men skildringen av miljöerna och kylan är bra

Karin Larsson

2013-01-16

Är spännande rakt igenom och ger en målande bild av kriget och stämningen

2013-01-14

Helt okej bok men inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Trodde det skulle handla om mer finurliga sätt där de fick tag på äggen. Den var ändå intressant och helt klart värd att läsas!

Anna S

2012-11-05

En utav de bästa böckerna jag har läst, har allt! Delar första plats med Boktjuven!

Johanna Sandberg

2012-11-03

Underbar!!

Maria Jönsson

2012-09-21

Spännande, otrolig, snabba kast. Kyla, frost, snö, krig, svält och lite kärlek. 4,5.

Klara Antonsson

2012-09-13

Riktigt riktigt bra!!

Fanny Gunnarsson

2012-08-15

Två ryska fångar skickas ut på ett ovanligt uppdrag. Översten behöver tolv ägg till sin dotters bröllopstårta. Jakten går genom ett hungrigt Leningrad, ut på landsbygden och till sist bakom fiendes linje. Kylan och svälten är ständiga följeslagare.

2012-05-08

Underbar berättelse! Jag både skrattade och grät - ja grät. Det är så det ska vara.

Sara Johansson

2012-03-25

Mkt intressant och välskrivet från en tid jag vet för lite om. Läs!!

Klinga

2012-03-21

Jag har svårt för det här sättet att skriva. Stilen ställer sig före berättelsen och gestalterna. Den är lite för skicklig, lite för uttänkt och trots en hög av grymma detaljer känner jag inte något av den ångest man kan tänka sig att en och annan av personerna måste ha levt med. Det är en bra historia och jag vill veta hur det går men det är inte trovärdigt.

Elisabeth E

2011-10-26

Mycket bra och spännande. Ganska lättläst också.

tant anita

2011-09-19

så underbart rolig, träffande och på samma gång tragisk realistisk beskrivning över ryssland under kriget. står bland favoriterna i min hylla!!!

Edvin Bergström

2011-05-29

Lättläst och spännande. En bok man inte vill lägga ifrån sig!

Jonas Utterström

2011-04-22

Det går tydligen att skriva äventyrshistorier om belägringen av Leningrad. Lättläst och underhållande men karaktärerna kändes overkliga.

Evelina Arnesson

2011-03-25

En av de bästa böcker jag någonsin läst.

Mattias Renström

2011-01-11

Ett (mer eller mindre) modernt äventyr, vilken grej! En toppenhistoria också, berättad på ett underhållande sätt. Som vanligt kan de första 50 sidorna vara lite sega att ta sig igenom, men det är helt klart värt det.
Lev är en härlig huvudperson som man får ett väldigt bra porträtt av, Kolja ser till att historien aldrig blir tråkig!

När jag skrev om den i min bokblogg,,tyckte jag den var sådär..Trögläst,,de bara gick och gick.Fast den har kommit tillbak till mig i tankarna efteråt, så nu höjer jag ett

Annika Lönneborg

2010-06-29

Handlingen var ju spännande, men slarvigt skrivet. Kommer säkert som film.

Stig Svåren

2010-06-04

Av och till dyker DEN boken upp...denna var en sådan. Jag ville inte att den skulle ta slut. Jag vill veta mer om kolja, lev och vika...Det är kärlek, mod, krig, vänskap, humor och spänning i en välskriven pärla av en bok.

Björn Larsson

2010-05-25

Lättläst, spännade och humoristisk. Läs den!

FranZone c”,)

2010-03-04

Händelserik och mustig ägg-jakt i WWII-Leningrad med inslag av schack och litteratur (men när kommer boken "Gårdvaren")...

2010-02-13

Så dålig är inte den här "lustiga" äventyrsromanen som utspelar sig under Leningrads belägring år 1942. Men jag tycker att den är tjatig i längden.

aida ho

2010-02-08

om dan brown någonsin kunde lära sig skriva böcker skulle han kanske försöka skriva lite mer såhär.

Jenny Forslund

2009-11-16

Kan bara hålla med föregående talare! En av de bästa jag läst i år :) När kommer filmen?

Emma Nordenström

2009-08-07

En fantastisk berättelse som väcker många känslor. Stundom skrattar man högt medan man i nästa stund blir fylld av både förakt och vämjelse. Jag tror det är i princip omöjligt att läsa boken och inte känna sig berörd. Läs den!