Varje steg du tar

Jewell, Lisa

Du återvänder hem efter fyra års arbete utomlands med en ny make som sällskap. Ni letar efter ett ställe att bo på, men tills vidare får din storebrors extrarum duga. Och så möter du plötsligt en av dina nya grannar. Han är rektor på den lokala högstadieskolan och dubbelt så gammal som du. Och han är oerhört snygg. Snart börjar du spionera på honom, och det som först var en harmlös förälskelse blir till ren besatthet. Men det du inte vet är att någon håller ögonen på dig också. Familjehemligheter, passion och ett oförklarligt mord blandas samman till oemotståndlig spänningsläsning i Lisa Jewells senaste thriller. Hennes två senaste romaner Jag fann dig och Och sen var hon borta har sammanlagt sålt i närmare 50 000 exemplar i Sverige.

Lisa Jewell fortsätter att lyckas. Både med spänningen och med själva storyn. Och allra bäst med personporträtten och relationerna mellan dem. En bladvändare.

Lättläst och spännande. Jag gillar särskilt Jewells karaktärsbeskrivningar. Huvudpersonen Joey i boken, grannbarnet Freddie och rektorn Tom beskrivs särskilt skickligt i boken. Man förstår tidigt att någon kommer att dö, men det dröjer innan man förstår vem. Nästan alla i boken har haft anledning till att se just detta offer dö, så spänningen håller i sig ända till slutet.

En bok med en nervkittlande spänning som byggs upp under varje kapitel och en upplösning med en oväntad tvist.

Jag har kommit att tycka mycket om Jewells böcker. Den här är inget undantag. Berättelsen är driven och spännande rakt igenom.