Varje dag ett skratt - Historier från artistvärlden kring Ramel, Hyland och HasseåTage m.fl

Wästlund, Holger

| 2022

Välkommen till en annorlunda bok! Bakgrunden är att jag har haft förmånen att under några år leva ett intensivt artistliv. Jag har uppträtt flitigt som programledare och underhållningsartist i folkparker, på Gröna Lund, Liseberg, Berns och en massa festvåningar. Som mest gjorde jag ca 120 föreställningar på somrarna och ca 60 festvåningsgig under resten av året. Jag berättar i boken om roliga händelser och historier från artistlivet, antingen som hände när jag uppträdde på olika platser eller händelser som andra artister varit med om och som berättades när vi artister träffades före och efter giggen. Alla ?de stora artisterna? har åkt eller börjat sina artistbanor i folkparkerna. Jag hade nöjet att träffa ABBA, Povel Ramel, Lennart Hyland, Sven-Bertil Taube och många andra artister med hög kvalitet. Här några smakprov vad boken innehåller: * Lennart Hyland upptäckte Bosse Larsson - på...

Iréne Jansson

2023-11-06

Här får du kliva direkt in i de stora artisternas värld. Komma nära. Det är oförglömliga episoder från en svunnen tid, spetsade med humor och varm berättarglädje. En värdefull bok för alla som älskar revy, kabaré och teater och som vill veta lite mer om hur det begav sig egentligen.

Andreas Bodin

2022-12-25

För den som vill få extra historia om några kända personers profiler inom artistvärlden kan jag varmt rekommendera att läsa denna bok och erhålla information som kanske inte annars alls är tillgänglig någon annanstans.

Författaren Holger Wästlund är enligt mig en mästare på att förmedla ett budskap eller en historia som gör att det är fängslande. Och det blir än mer kul att läsa när författaren delar några av sina egna erfarenheter med några av kändisarna som nämns i boken.

Är själv född på senare delen av 70-talet och kände igen många av de personer som togs upp i boken och tyckte det är oerhört underhållande och fick mig en del skratt av det som delgavs. Gav även en ny dimension av personen man läste om, vilket jag tyckte var givande.

Kan varmt rekommendera denna bok för den som vill läsa en del anekdoter om några kända personer som det flesta av känns vid eller hört talas om.

Lisa Hågensen

2022-12-20

Vilken glad överraskning, vilken liten juvel till bok! Jag hittar namn som Lennart Hyland, Hasse och Tage och Björn Skifs, för att bara nämna fyra. Att bläddra sig fram i Varje dag ett skratt, att få läsa om våra folkkära artister och minnas dem och deras verk, är som att sätta sig i en mjuk fåtölj framför en varm brasa med en kopp te och bara mysa. Det här är en bok som passar på såväl nattduksbordet som vardagsrumsbordet, och en perfekt julklapp!

Lisa Hågensen

2022-12-20

Robert Österman

2022-11-20

En underbar inblick i folkkära och historiska artisters berättelser.
Holger lyckades fånga känslan av att sita med ett bord underhållare och prata historier.
Då och då leder en historia in till en annan, så där som det blir när man pratar. Vilket ger det hela en organisk känsla.
Och vår författare är ju själv en veteran från svensk underhållning, och den erfarenheten märks när han leder oss genom berättelsena.
En underhållande och lättläst bok. Kan rekommendera den för alla intresserade artist-världen.

Holger Wästlund

2022-11-17

Recension från Gunnar Moreau:
Undertecknad som är en f.d. Krögare (restaurangarbetare) fick av händelse en bok skriven av Holger Wästlund i min hand. För mig en okänd person. Men när jag fick klart för mig hans artistnamn, så var det inte svårt att förstå kopplingen. Vad jag vet har inte våra vägar möts, trots att jag arbetat mycket inom festvåningar. Nu har jag förstått att detta var inte första boken av Holger Wästlund, så jag måste skyndsamt skaffa mig de andra. Anledningen är enkel då denna hans senaste bok ÄR SUVERÄN. Trevligt och bra skriven samt originellt uppsatt. Jag önskar verkligen att hela Sveriges Nation läser denna fantastiska bok. Kom gärna med flera, vi kommer att köpa dem. GUNNAR MOREAU.

Ingemar Drogell

2022-11-16

Holger Wästlunds bok väcker kära minnen genom livet. Han har på ett intresseväckande och skickligt sätt varvat sina egna artisterfarenheter med de artister han mött. Och alla roliga berättelser bjuder till härliga skratt.

Helena Söderholm

2022-11-16

En skattkista!
Varje dag ett skratt är en härlig, underhållande, vacker "ligga-framme-bok" fylld av inspiration och glädje. Jag uppskattar upplägget med numreringen (olika artisters födelsedagar) där jag kan slå upp dagens datum eller någon annan siffra (1-31) för att få mig en liten bit inspirerande kulturarv till morgonkaffet - ett utmärkt sätt att starta dagen på.
Boken är som en skattkista, fylld med personliga guldkorn och roliga berättelser. Den väcker nyfikenhet och ger perspektiv på en fantastisk tid för mig som inte varit med hela vägen.
Perfekt present till de som minns, inte minns eller för oss som bara vill njuta och må gott.
Tack Holger Wästlund

Birgitta Kulling

2022-11-15

I dessa tider behöver vi verkligen:" Varje dag ett skratt"!
Författaren, arkitekten, trollkarlen och artisten Holger Wästlund bjuder på en kavalkad av minnesvärda kändisar, som han träffat i samband med ett idogt turnerande i Sverige.
Med sitt öppna sinne och varma personlighet var det lätt för författaren att få dessa möten till att bli vänskapsrelationer. Därmed kunde Holger Wästlund bli delaktig i alla roliga historier och komiska händelser. Många av dessa folkkära artister har redan gått ur tiden och det känns allt mer angeläget att författaren har dokumenterat minnen kring dem.
Ett axplock ur boken är när en brasiliansk miljonär friar till Brigitte Bardot med orden: "Jag äger ett oräknat antal dollarmiljoner. Min hustru bör tycka om lugna familjekvällar, att lyssna på mig och om det behövs hålla tyst. Vidare begär jag trohet för livet!"
Bardot svarade på frieriet så här: "Lyssna? Tystnad? Trohet? För livet? - Köp er en hund!"

Holger Wästlund

2022-11-15

Recension från Perolof Kallings:
Den till synes outtröttlige bokskribenten Holger Wästlund har återigen publicerat en bok, denna gång inom en genre som jag är ganska välbekant med, nationella och internationella artister; sångare, musiker, komiker. Under mina elva år som VD för Jönköpings konserthus träffade jag den internationella och nationella eliten med Victor Borge, Manhattan Transfer och Alice Babs som speciella höjdpunkter.

Holger, alias Mac Freddy, har verkligen plockat russinen ur kakan och serverar godbitar om drygt femtio artister, ja, berättar dessutom om en festlig episod då Drottning Elizabeth II med make gjorde flottbesök i Stockholm.

Boken är ett stycke då- och nutidshistoria om tiljans talanger med världsrykte som vi, födda på 30-talet och fram till dags dagar väl känner igen och med välbehag njutit av.
Perolof Kallings

Bengt Sahlberg

2022-11-12

Boken fyller tillvaron med positiv energi. Du får följa med författaren på spännande fysiska och mentala möten med underhållningsvärldens mest lysande aktörer. Kaffebordet, väntrummet hos tandläkaren och överallt där vi har tid att unna oss att gott skratt är platsen för denna bok!

Jan Ejheden

2022-11-11

Läs! Läs! Läs! ”Varje dag ett skratt” ger dig en glad tillbakablick på våra kända och mest uppskattade artister under 1900-talet. Boken förflyttar dig tillbaka till minnen av uppträdanden på scener, radio och TV. Många minnen och skratt blir det - Rekommenderas!

Eva Edström

2022-11-10

Författaren har verkligen lyckats uppfylla bokens titel om varje dag ett skratt med råge!
Boken bjuder på så många roliga historier och berättelser. Läsarna ges verkligen tillfälle att roa sig med bokens skiftande innehåll.

Bland annat kan man få veta:
- Hur Carl-Gustaf Lindstedt genom att sälja olja fick sparken och blev underhållare
- Få prov på Birgit Nilssons skarpa tunga
- När Einstein och chauffören bytte roller
- Hur den utländske trollkarlen presenterades som döv
- När Brigitte Bardot avspisar en brasiliansk miljonär.

Rekommenderas varmt!
Tack Holger Wästlund för många trevliga stunder med boken!

Inbundet format passar utmärkt.

Claes-Göran Waltin

2022-11-09

Humor och glädje är betydelsefullt för vårt välbefinnande. Den här boken bidrar till att lysa upp tillvaron och massera skrattmusklerna med roliga berättelser och lustiga anekdoter under flera decennier.
Ett underhållande kulturarv på pränt med mycket hjärta och höga vibbar, marinerad i författarens egna erfarenheter och berättarglädje.
Boken ges ute i både bundet och häftat format och rekommenderas å det varmaste.

O

Oscar Kindbom

2022-11-09

Visst är det trevligt med kvällar som man har suttit och lyssnat (och berättat) goda historier i goda vänners lag. Här är en samling med lika goda historier som är perfekt att ha liggande på vardagsrumsbordet. Där November är för mörkt eller "ingen har tid eller lust" i januari är detta en perfekt bok att titta i till ett glas vin eller några bitar ost. Holger känns som den vän man vill ha i jämte sig, delande goda historier och nu ligger han där på bordet! Och visst är det så att alla vi som minns Victor Borge, Povel Ramel, Lill-Babs m.fl. ibland behöver komma ihåg vilka storheter vi inte minns så ofta som vi borde...

Jahn Gallo

2022-11-08

I slutet av sextiotalet såg jag på Malmö Stadsteater premiärföreställningen av ”Det blåser i Sassafrasträdet”
Dagen där på kunde man läsa en minst sagt sur recension i lokaltidningen! ”Den här pjäsen har inga frågeställningar och löser inga problem, tag bort den från repertoaren”
Recensenten hade totalt missat att det var i genomsnitt en minut mellan skratten i salongen.
Man kan säga det samma om denna underbara pärla till bok. Den löser inga problem och det finns inga frågeställningar. Men för Guds skuld tag inte bort den från sortimentet! Om vi någonsin har haft ett behov av att skratta är det nu! Bravo Holger Wästlund! Jag väntar redan på del två!

Eva Ullerud

2022-11-07

Varje dag ett skratt är en innehållsrik bok med tillbakablickar på 1900-talets stora artister. Imponerande många artister ryms, med foton, texter och små anekdoter. Här finns folkkära svenska kändisar som Hasse och Tage, Calle Jularbo och Truxa, utländska stjärnor som Maria Callas och Brigitte Bardot, nya bekantskaper som trollkarlen Hector El Neco, andra typer av stjärnor som drottning Elisabeth och Albert Einstein.

Detta är en bok man nyfiket bläddrar i. Själv började jag med min barndoms radio och tevefavoriter: farbror Sven i Barnens brevlåda och Lennart Hyland i Hylands hörna. Ett stort antal kändisar finns med i boken och jag lyckas inte komma på någon som saknas. Skulle jag önska något mer så vore det att den var ännu tjockare, med mer text om varje artist. Samtidigt kan just det korta kapitelformatet och den luftiga texten vara lockande för att läsa.

Boken finns inbunden, häftad och som e-bok. Den inbundna boken är tung, de blanka sidorna är lyxigt tjocka, och den gör sig säkert utmärkt som coffee-table bok. Verket är rikligt illustrerat med fotografier. Svartvita givetvis, vilket stämmer helt överens med bokens känsla av 50-60 tal. Utöver att boken kan intressera alla åldrar slås jag av att den borde finnas på varje äldreboende. Så mycket minnen, glada skratt och livliga samtal den skulle generera!

Torbjörn Ohlsson

2022-11-06

En bok för alla som är intresserade av underhållning och artister. Författaren har beskrivit möten med många av landets artister på ett lättsamt sätt. Varje dag illustreras genom artisternas födelsedagar, mellan ett och trettioett.
Författaren har ett långt förflutet inom artistbranschen och mötena är många och många gånger dråpliga. Vi kan till exempel läsa om hur en dam försökte stoppa Jussi Björlings sång när hon skrek: "Vad är det för en jäkel som väsnas?"
Förutom att det år en bok för den som är intresserad av underhållning, så är det den perfekta presentboken och rekommenderas varmt.

Gay Lundin

2022-11-02

Oerhört lättläst bok. Jag fnissade, log, gapskrattade mig igenom boken. Harald Wästlund bjöd inte bara på sina egna och andras roliga minnen utan sparkade också igång mina egna. Han bäddade också för historierna med fakta om artisterna. Så den är inte bara för oss som minns dessa underbara karaktärer. Boken fungerar också som ett litet uppslagsverk. Något att dela med sig till kommande generationer som inte vet vem t.ex. Carl Gustav Lindstedt, Arne Källerud eller Gösta Ekman den äldre är. Ett kulturarv som inte får gå förlorat.