Vargslkte : lykanthropos I

Det nergngna hotellet vid stranden ruvar p sina hemligheter. Ngonting bor i vggarna. Ngot gammalt. Vem, eller vad, r egentligen husets garinna, Ylva Duse? I blodet finns det fruktansvrda svaret. I blodet finns ocks en gemenskap som Vera har skt efter hela sitt liv.Ansiktet grnade. Tjdes. Verkade falla samman inifrn och sedan (knpp, knpp, knpp, lt det) frlngdes kindbenen. Ylvas ppna mun blev till en srig kttmassa nr lnga tnder trngde fram. Blev till kftar istllet fr en mun. Kftar som blottade vta, lnga och skarpa rovdjurstnder. I dubbla rader. Blod droppade frn dem och landade framfr Vera. Det lnga, gr hret tjocknade och smlte ihop med huvudet. Blev till kort och stubbig pls. Svarta tussar stod ut frn axlarna, vxte i en strng nerfr mormoderns rygg, och dr hennes rynkiga gamla rumpa hade varit vajade nu en lng och yvig svans."Skamlst rysligt och...

Rebecka Angelin

2014-11-28

Vet inte riktig vad jag ska sga om denna bok. Rrig och inte direkt vidare bra iheller men jag slutfrde den iallafall.

Iris Eriksson

2013-11-04

Jag har velat lsa den hr vldigt lnge s nr jag vl gjorde det var kanske mina frvntningar lite vl hga. Den var inte riktigt s som jag trodde den skulle vara men den var nd bra! Det som var mest intressant var kanske att nr Vera fick reda p att mormodern faktiskt ddar folk s blev hon inte totalt panikslagen och vgrade att vara med, lite kanske men inte s mycket som de brukar bli i bcker, hr accepterade hon det och brjade sjlv "tycka om" det, Dock blev jag vldigt frustrerad i slutet nr man fick reda p att farsan lever i alla fall! Kommer det en tva d? Det mste det vl gra i s fall? Det r irriterande nr det slutar med ngot som gr att man VILL lsa vidare men inte KAN! Men men, fortfarande en bra bok som jag rekommenderar :)

Denna bok var bra tycker jag & jag gillade det jag lste =)

Karin Sder

2011-10-02

Spnnande och vlskriven. Retade mig enormt p att Jensen kategoriserar tatuerade svenskar som white trash? P 2000-talet? N, frdomar tycker jag inte om!

Michael Nysts

2011-08-28

Frsta delen i ny svensk trilogi om en familj med frmga att frvandla sig till varulvar. Den unga Vera flyr storstaden och tervnder till det lilla norrlndska samhllet fr att hjlpa mormodern Ylva Duse att renovera sitt gamla hus till hotell.
Men Ylva br p en fasansfull slkthemlighet, dr ven hennes tv vninnor r invigda sedan lnge - var och en med sin magiska frmga: den ena kan se framt och bakt i tiden, den andra kan bota sjukdomar och hela sr.
I det gamla huset hasar gengngaren efter en drunknad sjman omkring.
Vargslkte r en bitvis mycket spnnande historia, men manuset dras med ngra "kill your darlings" fr mycket. En ordd redaktr hade frmodligen kunnat vssa berttelsen en hel del. Nu tappar boken i tempo och transportstrckorna tar ver lite fr ofta.
Vargslkte r nd tillrckligt bra fr att man ska vilja veta hur det gr, och jag kommer frmodligen att lsa fortsttningen, eftersom denna frsta del avslutas med en aptitretande cliffhanger som r svr att motst.

Mia Hansn

2011-06-12

Helt ok, vill lsa fortsttning. Vndargrejen r riktigt snyggt skildrat! Ibland blir texten sdr magisk, karaktrerna spnnande men det r lite fr trkigt sprk och klyschiga karaktrer fr att det ska bli en favorit.

Kristina Simar

2011-05-31

Nr jag lste Caroline L Jensens underbara bok Fru Bengtssons andliga uppvaknande blev jag helt sld av hennes berttarrst och den ironiska tonen hon har. Jag skrattade mig igenom hela den boken fr den var hundra gnger roligare n Hundraringen som ? Vargslkte har ocks en ironisk ton och det fanns ven hr en hel del scener som jag skrattade hgt t. Caroline L Jensen skriver helt enkelt s j..a bra. Jag vgar mig p det uttrycket i denna recension, fr jag tror inte att Caroline har ngot emot att jag uttrycker mig s. Vargslkte var inte s fruktansvrd skrmmande som jag hade trott innan. Den hade visserligen vissa rysliga hndelser som ocks var riktigt lskiga, och boken r tillrckligt underhllande som skrckroman. Nu ser jag fram emot att lsa nsta del i denna trilogi.

Ola Hultin

2011-05-24

Ung kvinna tervnder till mormor i barndomsstaden och finner mrkliga saker under den idylliska ytan.

Det hr r en bok som jag strcklste med njutning och genast ville ha mer av, och den skulle mycket vl kunna bli en stor hngmattetitel i sommar.
Carolines anslag r s trffskert och sjlvklart att jag omedelbart sjnk in i berttelsen, som utan att vackla eller sacka behll mig till slutet.

Den ruggiga baksidestexten r missvisande eftersom boken i vrigt inte r slafsig utan snarare myskuslig och deckarspnnande. Gillar du King, Koontz och John Ajvide Lindqvist, s gillar du Caroline Jensen, och hon tl definitivt att jmfras med dessa, vilket r imponerande fr en debutbok i genren. Rekommenderas varmt!

2011-05-09

Den hr boken blev jag verkligen glatt verraskad av. Fr det var en mycket, mycket bra bok. Och det r inte s ofta som man hittar bra skrckhistorier tycker jag. Och speciellt inte av svenska frfattare.

Caroline L Jensen har skrivit tv bcker tidigare, men dom var inte skrckbcker, och dom har jag inte heller lst.

Den hr boken var ocks s vldigt mycket mer n bara n skrckhistoria. Den gav mig mycket p flera plan.

Vlskriven och lttlst var den ocks. Och roligt att den kndes s modern och utspelades i nutid.

Det hr var frsta delen i en trilogi, och jag ser verkligen fram emot fortsttningen.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )