Vargsläkte : lykanthropos I

Det nergångna hotellet vid stranden ruvar på sina hemligheter. Någonting bor i väggarna. Något gammalt. Vem, eller vad, är egentligen husets ägarinna, Ylva Duse? I blodet finns det fruktansvärda svaret. I blodet finns också en gemenskap som Vera har sökt efter hela sitt liv.Ansiktet grånade. Töjdes. Verkade falla samman inifrån och sedan (knäpp, knäpp, knäpp, lät det) förlängdes kindbenen. Ylvas öppna mun blev till en sårig köttmassa när långa tänder trängde fram. Blev till käftar istället för en mun. Käftar som blottade våta, långa och skarpa rovdjurständer. I dubbla rader. Blod droppade från dem och landade framför Vera. Det långa, grå håret tjocknade och smälte ihop med huvudet. Blev till kort och stubbig päls. Svarta tussar stod ut från axlarna, växte i en sträng nerför mormoderns rygg, och där hennes rynkiga gamla rumpa hade varit vajade nu en lång och yvig svans."Skamlöst rysligt och...

Rebecka Angelin

2014-11-28

Vet inte riktig vad jag ska säga om denna bok. Rörig och inte direkt vidare bra iheller men jag slutförde den iallafall.

Iris Eriksson

2013-11-04

Jag har velat läsa den här väldigt länge så när jag väl gjorde det var kanske mina förväntningar lite väl höga. Den var inte riktigt så som jag trodde den skulle vara men den var ändå bra! Det som var mest intressant var kanske att när Vera fick reda på att mormodern faktiskt dödar folk så blev hon inte totalt panikslagen och vägrade att vara med, lite kanske men inte så mycket som de brukar bli i böcker, här accepterade hon det och började själv "tycka om" det, Dock blev jag väääldigt frustrerad i slutet när man fick reda på att farsan lever i alla fall! Kommer det en tvåa då? Det måste det väl göra i så fall? Det är irriterande när det slutar med något som gör att man VILL läsa vidare men inte KAN! Men men, fortfarande en bra bok som jag rekommenderar :)

Denna bok var bra tycker jag & jag gillade det jag läste =)

Karin Söder

2011-10-02

Spännande och välskriven. Retade mig enormt på att Jensen kategoriserar tatuerade svenskar som white trash? På 2000-talet? Nä, fördomar tycker jag inte om!

Michael Nystås

2011-08-28

Första delen i ny svensk trilogi om en familj med förmåga att förvandla sig till varulvar. Den unga Vera flyr storstaden och återvänder till det lilla norrländska samhället för att hjälpa mormodern Ylva Duse att renovera sitt gamla hus till hotell.
Men Ylva bär på en fasansfull släkthemlighet, där även hennes två väninnor är invigda sedan länge - var och en med sin magiska förmåga: den ena kan se framåt och bakåt i tiden, den andra kan bota sjukdomar och hela sår.
I det gamla huset hasar gengångaren efter en drunknad sjöman omkring.
Vargsläkte är en bitvis mycket spännande historia, men manuset dras med några "kill your darlings" för mycket. En orädd redaktör hade förmodligen kunnat vässa berättelsen en hel del. Nu tappar boken i tempo och transportsträckorna tar över lite för ofta.
Vargsläkte är ändå tillräckligt bra för att man ska vilja veta hur det går, och jag kommer förmodligen att läsa fortsättningen, eftersom denna första del avslutas med en aptitretande cliffhanger som är svår att motstå.

Mia Hansén

2011-06-12

Helt ok, vill läsa fortsättning. Vändargrejen är riktigt snyggt skildrat! Ibland blir texten sådär magisk, karaktärerna spännande men det är lite för tråkigt språk och klyschiga karaktärer för att det ska bli en favorit.

Kristina Simar

2011-05-31

När jag läste Caroline L Jensens underbara bok Fru Bengtssons andliga uppvaknande blev jag helt såld av hennes berättarröst och den ironiska tonen hon har. Jag skrattade mig igenom hela den boken för den var hundra gånger roligare än Hundraåringen som ? Vargsläkte har också en ironisk ton och det fanns även här en hel del scener som jag skrattade högt åt. Caroline L Jensen skriver helt enkelt så jä..a bra. Jag vågar mig på det uttrycket i denna recension, för jag tror inte att Caroline har något emot att jag uttrycker mig så. Vargsläkte var inte så fruktansvärd skrämmande som jag hade trott innan. Den hade visserligen vissa rysliga händelser som också var riktigt läskiga, och boken är tillräckligt underhållande som skräckroman. Nu ser jag fram emot att läsa nästa del i denna trilogi.

Ola Hultin

2011-05-24

Ung kvinna återvänder till mormor i barndomsstaden och finner märkliga saker under den idylliska ytan.

Det här är en bok som jag sträckläste med njutning och genast ville ha mer av, och den skulle mycket väl kunna bli en stor hängmattetitel i sommar.
Carolines anslag är så träffsäkert och självklart att jag omedelbart sjönk in i berättelsen, som utan att vackla eller sacka behöll mig till slutet.

Den ruggiga baksidestexten är missvisande eftersom boken i övrigt inte är slafsig utan snarare myskuslig och deckarspännande. Gillar du King, Koontz och John Ajvide Lindqvist, så gillar du Caroline Jensen, och hon tål definitivt att jämföras med dessa, vilket är imponerande för en debutbok i genren. Rekommenderas varmt!

2011-05-09

Den här boken blev jag verkligen glatt överraskad av. För det var en mycket, mycket bra bok. Och det är inte så ofta som man hittar bra skräckhistorier tycker jag. Och speciellt inte av svenska författare.

Caroline L Jensen har skrivit två böcker tidigare, men dom var inte skräckböcker, och dom har jag inte heller läst.

Den här boken var också så väldigt mycket mer än bara än skräckhistoria. Den gav mig mycket på flera plan.

Välskriven och lättläst var den också. Och roligt att den kändes så modern och utspelades i nutid.

Det här var första delen i en trilogi, och jag ser verkligen fram emot fortsättningen.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )