Varghunden

London, Jack

| 1981

Han växer upp bland vargar och uppfostras av människor. Han lär sig att överleva i den arktiska vildmarken. Han är slädhund och en fruktad "dog-fighter". Han är älskda och hatad - han är varghunden. Jack Londons fängslande vildmarksroman om varghundens kamp för överlevnad är en av de främsta djurberätllelser som har skrivits.

Mattias Sjögren

2019-09-27

Philip Stenström

2017-08-26

Varghunden är, precis som Skriet från Vildmarken, en tidlös klassiker som väcker oanade känslor. Ingen annan har förmågan att på ett vördigt och kärleksfullt sätt beskriva naturen som författaren, Jack London. Med ett hisnande narrativ och mångsida karaktärer inspirerar och återberättar London det mest bräckliga och sorgliga, men också det vackraste, ett varghundsliv kan utstå. På det mest enastående sättet återskapas liv och hopp genom storartade skildringar av vildmarkens vackra men likaså brutala sida. Naturens hårda lagar tillfaller, liksom människor, alla djur. Vittand, huvudkaraktär och varghund, är för mig en karaktär som på ett finurligt och subtilt sätt får symbolisera samhällets orättvisor och grymma natur. Den tama och vilda sidan möts för att förena två sidor i en omvärld som vill slita isär dem. Varghunden är en roman som bär allt som är det mest fundamentala för människor, kärlek, hat, överlevand, sorg, svek och lycka. Det finns inte tillräcklig med hyllningar för att prisa denna roman som, oavsett tidpunkt, framkallar oanade känslor varje gång man läser den.

Tyrquoize Tyrquoize

2012-02-29

Helt fruktansvärt sorglig! Rekommenderar starkt.

2010-11-16

Denna bok är en bok jag verkligen älskar den är så himmla bra.

Jenny Östensson

2010-08-17

Vacker historia. Författaren lyckas väl med att berätta historien ur varghundens perspektiv. Tror dock att jag skulle behöva läsa den på originalspråket för att kunna ge ett högre betyg.