Varghamn

Dalengren, Sara

| 2017

Anja får betala hårt för sitt svek mot flocken. Ensam och utsatt förvandlas hennes liv snart till en mardröm. Längtan efter frihet och chansen att få visa mannen som hemsöker hennes drömmar vad hon egentligen går för, håller henne vid liv. Simon har inte glömt den vackra och dödliga Anja, trots hårt arbete och en strid ström av tillfälliga förbindelser. Inget kan få minnet av deras första möte att blekna. När deras vägar korsas på nytt ser han sin chans, men Anja är inte det minsta villig att låta sig charmas. Varghamn är andra delen i serien om FLOCKEN och en spännande paranormal romance om tillhörighet, kärlek och livet i en grupp med skepnadsskiftare.

sannareads

2021-09-17

Jag tyckte verkligen om ”Ensamvarg” vilket är första boken i serien om Flocken. Därför var mina förväntningar för Varghamn väldigt höga.

Första boken slutade väldigt spännande och man fick redan då läsa lite om huvudkaraktärerna i denna boken; Anja och Simon. På grund av det var det ännu enklare att svepas in i boken redan från början, dels för att man tycktes känna karaktärerna lite men även eftersom spänningen från första boken överfördes till andra.

Varghamn är en spännande, fängslande, het och otroligt bra skriven bok. Dalengren får läsaren att känna de starka känslorna karaktärerna känner och man kan riktigt se de beskrivningar hon målar fram!

”Ensamvarg” var väldigt bra men wow så bra Varghamn var!

”Varghamn” får av mig utan tvekan 5/5 stjärnor.

Tack till Sara Dalengren och Seraf Förlag för recensionsexemplaret.

Helt fantastisk bok med ett självklart driv blandat med romantiska inslag.
Mitt hjärta klappar lite extra när man blir fångad från första sidan till den sista. Helt magiskt.
Flocken serien kan jag varmt rekommendera.

Idas Recensioner

2020-12-12

Återigen en fantastisk paranormal romance som var omöjlig att lägga ifrån sig. Sara Dalengren har som vanligt skapat en händelserik, charmig och fängslande handling som jag inte kan göra annat än tycka om. Kärleken i Varghamn är pirrig, mysig och oförutsägbar och jag är verkligen helt fast i denna värld och alla karaktärer som Sara Dalengren har skapat.

Simon och Anja är inte mina favoritkaraktärer i Flocken, men denna boken var ändå lika spännande och läsvärd som Ensamvarg. Jag gillar att man fick följa Simon och Anja genom en trovärdig upp- och nedgång fylld av kärlek som verkligen kändes genom bokens meningar. Jag satt och bet på naglarna över hur, eller när dessa två faktiskt skulle bestämma sig: vill ni ha varandra eller inte? Bara bestäm er!

Jag håller fortfarande fast i mitt påstående att Flocken är Sveriges Twiligt, för den pirriga känslan och åtrån som Simon och Anja kände för varandra i Varghamn var helt underbar att läsa om. Jag har redan Vargblod (Flocken #3) i bokhyllan, och nu blir det direkt att börja på den! Varghamn är spännande, pirrig, fängslande och helt underbar!

Jennifer Johansson

2020-03-01

Tack för recex Seraf Förlag!

Varghamn är fortsättningen på Ensamvarg, men i den här så följer vi två andra karaktärer främst som vi mötte lite i första boken. Men vi får fortfarande ett humm om vad som händer de föregående paret, vilket jag verkligen gillar, men det är inte fokus av berättelsen.

Precis som den första boken så är Varghamn mer karaktärsdriven än plotdriven. Och för mig som en är mer plotdriven person så är vissa sektioner lite sega att ta sig igenom, men inte för Dalengrens böcker. Jag tycker att det är roligt att hänga med karaktärerna och att få se hur deras kärlek blommar och värker, svek och hjärtesorg för att sedan lappa ihop sig själv och kunna prata ut. Det är rått och ärligt, åtrå och känslor och det bubblar till och med i min mage av känslor när jag läser den här boken. Jag gillar hur alla kvinnliga karaktärer är starka i sig själva och att de manliga karaktärerna kan visa känslor och vågar visa sig sårbara. Det är fantastiskt att läsa en så normbrytande bok där karaktärerna känns unika och verklighetstrogna.

Jag hade önskat att man hade fått se fler perspektiv av de som var kvar i flocken, t.ex. Emanuels, för att få en mer överblick över situationen och mer spänning i boken. Även om spänningen låg och tryckte genom hela boken hade jag gärna fått hans perspektiv för att få se hur han kan vara så sjuk i huvudet.

Varghamn var så bra, så så bra! En riktigt stark fyra och rekommenderar till alla som vill påbörja sitt fantasyäventyr med den här, men även för oss vana fantasyläsare som bara vill dyka ner i en atmosfär som är fantastiskt byggd, med fantastiska karaktärer och mycket råa känslor!

Jag behöver bok tre NU! Pronto! För det där slutet gjorde att mitt hjärta fastnade i halsgropen!

D

Denise Kylvik

2020-01-28

Att lära känna karaktärerna från Ensamvarg bättre var en fröjd, men den bästa delen i denna bok var så klart att lära känna Anja och Simon och se hur deras relation växte. Boken känns som en typisk mellanbok, som måste finnas för att driva historien framåt ett snäpp för att saker inte ska hända för fort. Men det gör inget, vi får se hur både Anja och Simon förändras, öppnar upp sig, hur Anja mer och mer börjar känna sig hemma.

I början är Anja instängd och fruktansvärt behandlad av sin bror efter att ha svikit flocken. När hans metoder inte funkar för att få henne att tala om var Jonathan är, lämnar han över henne till Emmanuel och jag hatar den där killen. Jag gillar hur vi fick en bild av Lukas i denna bok, också. Han är nog min favoritkaraktär i Dalengrens värld, för han är inte helt okomplicerad - men mer om hon i nästa bok.

Jag tycker definitivt att man behöver läsa dessa böcker i ordning - även om de har olika huvudkaraktärer missar man mycket om man hoppar in mitt i. Rekommenderar denna serie till alla som älskar paranormal romance och vill läsa svensk sådan - de blir bara bättre per bok :)

” Varghamn är andra delen i serien om FLOCKEN och en spännande paranormal romance om tillhörighet, kärlek och livet i en grupp med skepnadsskiftare. Anja får betala hårt för sitt svek mot flocken. Ensam och utsatt förvandlas hennes liv snart till en mardröm. Längtan efter frihet och chansen att få visa mannen som hemsöker hennes drömmar vad hon egentligen går för, håller henne vid liv. Simon har inte glömt den vackra och dödliga Anja, trots hårt arbete och en strid ström av tillfälliga förbindelser. Inget kan få minnet av deras första möte att blekna. När deras vägar korsas på nytt ser han sin chans, men Anja är inte det minsta villig att låta sig charmas.”

Författaren har lyckats att få fånga mitt intresse att vilja läsa vidare om flocken och dess medlemmar från Ensamvarg. I första boken är huvudkaraktärerna Miriam och Jonathan och författaren har lyckats få med dem i bakgrunden i uppföljaren, vilket uppskattas enormt mycket för dig som läsare då man gärna vil veta vad som hände med dem. De nya huvudkaraktärerna är Anja och Simon och man får följa deras kärlekshistoria, vilket är mer dramatisk, passionerad och uppslukande. Anja är en favorit då hon är en stark kvinnlig karaktär som vet vad hon vill och har skinn på näsan.

I Varghamn uppskattar jag att man få se fler känslor och tankar från Anjas inre och inte bara det hårda yttre som man oftast ser i början när man fick lära känna Anja i Ensamvarg. Simon är en typisk kvinnocharmör som man också får ett djupare perspektiv när han avslöjar sina inre känslor för Anja och vilja att ha nåt mer än lösa förbindelser. Deras passion som växer för varje sida som man läser gör att det är svårt att lägga ifrån sig boken förrän man kommit till sista sidan. Denna bok innehåller avsevärt mer sex än tidigare bok Ensamvarg, vilket är i lagom dos och mer passionerat och romantisk med en djurisk ton då det är vargar inblandade.

Författaren gå djupare in på vad det innebär att vara medlem i en vargflock och hur hierarkin fungerar i ett vargflocksamhälle. Jag gillar hur man får utforska mer och mer hur det är att vara i varghamn dvs skifta från människa till varg och dess olika tankegångar, sätt att leva och socialisera sig med andra vargar. Det intressanta är hur den småländska vargflocken bryter mot alla de grundläggande vargflocks regler som finns etablerade i värmländska vargflockens grundregler och samhälle.

Jag uppskattar de korta kapitel men innehållsrika monologer och tankegångar som växlas mellan de olika karaktärerna på ett snyggt sätt för en som läsare. Jag är extra nyfiken på hur det kommer att gå för Stefan och Lukas och om det är de som är nya kärleksparet i bok nummer tre?

Jag längtar med spänning efter tredje delen av Flocken och önskar att det vore höst nu och bokmässan 2018.

Det finns en risk att bok två i en serie blir någon slags transportsträcka mellan bok ett och tre. Så är det inte i det här fallet. Om första boken fokuserar på Jonathan och Miriam fokuserar den här boken på Anja och Simon, även om huvudhistorien är densamma. Det gör att allt känns nytt och fräscht, och driver historien vidare. Det är också spännande att få helt nya personer och perspektiv i fokus på en berättelse och det är ett skifte som sker väldigt naturligt i relation till huvudstoryn.

Uppföljaren till Ensamvarg (se min recension här) är mer spännande än bok ett, men det beror lite på att den startar efter en cliffhanger och när läsaren redan känner karaktärerna går det lättare att braka pang på utan närmare presentationer. Det förekommer en del tillbakablickar, men inget som känns alltför upprepande för mig som läst första delen och fullkomligt tillräckligt för att en som inte läst Ensamvarg ska kunna börja med Varghamn.

I Varghamn finns också mer sex än i Ensamvarg, men inte så mycket och så rått att min skämskudde åker fram. Det tar inte heller så mycket fokus att det verkar konstlat och krystat, och det känns väldigt bra för mig som läsare. Det är en naturlig del av handlingen och inte framtvingat baserat på genre.

Precis som i Ensamvarg är det lagom stort persongalleri och bra flyt i både de inre och de yttre monologerna/dialogerna. Språket flyter och det är väldigt lättläst men inte banalt utan allt passar ihop.

Nu väntar jag med spänning på del tre i serien, för även Varghamn slutar väldigt spännande.

Charmig och lättläst! Kärlekshistorien mellan huvudkaraktärerna är väldigt fint uppbyggd samtidigt som författaren skickligt väver in förväntningar på nästkommande böcker i serien. En solklar femma!

Karolina Jonsson

2017-06-01

Varghamn är den andra boken i serien om Flocken och här får vi följa Anja och Simon medan vi i första boken fick följa Jonathan och Miriam. Vilket jag tycker är kul, att det skiftar fokus på vilka som blir huvudkaraktärer. Det tog mig inte många sidor innan jag naglades fast och ville läsa vidare hela tiden, det är konstant väldigt spännande och inte bara i händelser utan också i hur relationerna utvecklas. Jag är hopplös när det kommer till romantik, jag är så svag för det. Därför är all romantik som utspelar sig i boken som pricken över i:et för mig, det gör att boken fulländas och jag kan inte slita mig. Jag rycks med i varenda känsla som varenda karaktär känner och jag får tårar i ögonen båda vid sorg och vid lycka. Förutom att en bok är välskriven är mitt betyg alltid beroende av hur djupt jag berörts och vilka känslor jag fått av en historia. Det enda jag har att invända på är att den kunde ha fått sig en extra korrekturläsning, men med tanke på hur jag fullkomligt badade i svällande känslor under bokens gång får den en fullpott. Nu får jag spänt vänta på nästa del - den kan jag tänka mig, blir inte att leka med...