Vargbröder

Paver, Michelle

| 2005

Andra tryckningen av boken. I denna ingår även ett kaptiel från del 2: "Vargbröder - havets fångar" som kommer i april. Ett omöjligt uppdrag. En osannolik hjälte. Tolvårige Torak är ensam, sårad, skräckslagen och måste fly. Hans far ligger döende bredvid honom, attackerad av en demon i skepnad av en björn - en demon med kraft att förgöra världen. Dödligt sårad berättar fadern för Torak om att han, Torak, är den enda som kan stoppa demonen. Torak ger fadern ett löfte. Han ska uppsöka Världsandens berg och be anden om hjälp. Hans enda följeslagare är en ensam, övergiven vargunge, och i Storskogen lurar farorna överallt. När det röda ögat sedan står högst på himlen måste Torak möta sin fiende? Vargbröder är en fängslande berättelse om vänskap, överlevnad och svek. Den förflyttar oss 6000 år tillbaka i tiden. Toraks och vargungens kamp mot Ondskan är ett gastkramande...

Mycket fint skildrad bok. Läskig bitvis men man får lära sig massor om stenåldern och en värld innan hjulen trädde in i historien.
Fantastisk bok som högläsning.

Ulla Englund

2022-01-30

Jag förstår att dotterdottern läser om den här boken/serien gång på gång sedan hon läste den första gången.

de här är en bok som jag tipsar om.

Gullis lästips

2021-01-06

Vargbröder är en fängslande berättelse om vänskap, överlevnad och svek som utspelar sig i en spännande och fascinerande stenåldersmiljö.

Bokserien Vargbröder utspelar sig i en storskog i nordvästra Europa för ca 6000 år tillbaka i tiden som vi kallar för folkvandringstiden.

Här får vi möta tolvårige Torak som är ensam, sårad, skräckslagen och måste fly. Hans far ligger döende bredvid honom, attackerad av en demon i skepnad av en björn – en demon med kraft att förgöra världen. Dödligt sårad berättar hans far att han, Torak, är den enda som kan stoppa demonen. Torak ger sin far ett löfte. Han ska uppsöka Världsandens berg och be anden om hjälp. Hans enda följeslagare är den ensamma övergiven vargungen Ulv, och i Storskogen lurar farorna överallt.

Hos Korpklanen möter han den starka flickan Renn som följer med honom mot hans öde.

I de senare böckerna kretsar de kring pojken Torak som dras in i en maktkamp mot Själ-Slukarna, en grupp onda schamaner som vill ta makten och härska över allt liv i Storskogen.

Vargbröder-serien är en makalös succé!

Den rafflande spänningen och den fascinerande stenålders miljön är unik.

Berättelsen har flera inslag av fantasy, men rymmer även en hel del naturvetenskap och böckerna bygger på grundlig arkeologisk kunskap och research.

Vargbröder är en stenålders fantasy som idag utspelar sig i sju kapitelböcker där den åttonde boken släpps under sommaren 2021.

Här får vi följa Torak, Renn, vargen Ulf och de två korparna Rik och Reks kamp mot ondskan i en fängslande berättelse om vänskap, överlevnad och svek som utspelar sig i en spännande och fascinerande stenåldersmiljö.

Bokserien passar bäst för åk 4-7, men kan med förklaring även högläsas för de yngre i samband med tema stenålder.

Asta

2017-02-13

Gillar den här boken. Ingen vidare utmaning, utan snarare ett härligt tidsfördriv.

Vargbröder var helt okej. Beskrivningen av relationen mellan Torak och Ulv är fin, och det blir smärtsamt realistiskt framåt slutet. Men själva boken handlar framförallt bara om de går, och av olika skäl (där slumpen hela tiden verkar vara inblandad) ramlar de över de olika delarna de behöver för att få hålla audiens för "Världsanden": en stentand, ett par ögon av oklart material och en lampa (?).

Översättningen lämnar mycket att önska, det är ofta syftningsfel där det ibland blir komiskt (när elden och snön nämndes till exempel och Torak använde det ena (enligt texten borde syftningen ha lett till snön) för att värma sig under armarna), och ibland bara irriterande svårt att hänga med. Vargens olika ord för allt är gulligt en stund, men blir mest irriterande efter att man har läst länge. Alla ord, som "Den-varma-besten-som-biter" eller "Det-snabba-våta" blir så töntigt på svenska: förhoppningsvis gör de sig bättre på originalspråk.

Folk har jämfört den här boken med Hungerspelen. Jag tycker det, efter att ha läst ut Vargbröder, känns skrattretande. Det händer ju ingenting i boken! Det är aldrig en riktig kamp om någonting! Det känns aldrig som att något står på spel! I Hungerspelen händer det saker från första början och det är nästan alltid spännande, eller sorgligt, eller roligt: alltid någon form av känsla som kommer från det man läser. I Vargbröder var det i så fall mest känslan av sömnighet som kom som ett brev på posten. Jag är ledsen, men jag rycks inte med. Jag finner inte sympati för någon som trycker ner sin hunds nos i backen när den "gör fel" (det är en varg! Det är en VALP!). Jag hade så gärna velat hitta en ny Hungerspelen, men den jämförelsen är helt klart out of the blue. Jag förstår inte riktigt vad folk har sett i Vargbröder, om jag ska vara ärlig

Petra Hedman

2012-08-22

Mycket bra

Linda Åslund

2012-02-24

Läser den och tänker mig in i hur jag skulle ha läst den som tio-elva-åring. Jag skulle ha varit helt fast - den är ganska enkel, men den innehåller allt.

Iris Eriksson

2011-06-24

Det var länge sedan jag läste denna nu men jag minns i alla fall att jag älskade den. Jag avgudar Ulv och älskar Torak <3

Sara Södergren

2011-03-24

Den handlar om en pojke som heter Torak. Hans far blev mördad av en demonbjörn. Men innan han dog lovade Torak honom att hitta berget och förgöra björnen. På sin resa får han hjälp av vargungen Ulv och flickan Renn, från Korpklanen.

Boken var bra. Den kom igång snabbt och det hände saker hela tiden. De som gillar äventyr och fantasy kommer att älska denna bok!

linnea svensson

2011-03-16

Jag älskar denna :)

andreas sandström

2011-03-03

bra men alla handlar typ om samma sak och det händer också typ samma sak

Erik Sjöberg

2011-02-02

Jag har lyssnat på denna bok som ljudbok som var bra

Vera .

2010-10-10

Jättebra och spännande bok, fast egentligen vet jag inte varför...

Karin Söder

2010-08-06

Spännande, lättläst - en sträckläsare! Kul!

Eyez Only

2010-06-06

Det här är visserligen en barnbok, men det hindrar inte att den är bra även för vuxna. Tomas Bolme är toppen som uppläsare.

zara K

2010-04-21

Har nu läst hela serien! Förvånande nog så håller alla böcker samma standard! Dock lite enkla lösningar i respektive slut, men helt klart underbar läsning för stora som små..

Monika Häägg

2010-04-17

Vargbröder är första delen i en spännande serie som omfattar 6 böcker. Lämplig ålder är förmodligen 9-10 år och uppåt. Även en äldre dam som jag kan finna en viss behållning av den

zara K

2010-01-19

Bra historia, spännande läsning men håller inte i slutet. För enkelt slut som lämnar många frågetecken..

2010-01-07

Yngste sonen tycker att Vargbröder-serien är väldigt bra.

Majja W

2009-12-11

Otroligt spännande hela boken igenom.