Vargasommar

Ny kriminalserie av Hans Rosenfeldt - skaparen till tv-serierna Bron och Marcella. En död varg. En blodig gänguppgörelse. En kvinnlig lönnmördare. På ett par dygn vänds tillvaron upp och ner i Haparanda och polisen Hannah Wester förstår att detta inte blir en sommar som alla andra. En varg hittas med rester av en människa i magen. Den avlidne tycks ha överlevt en blodig massaker i Finland. Hur och varför hamnade han i skogen utanför Haparanda? Polisen måste vända på alla stenar för att ta reda på vad som hänt. Tiden är knapp, det finns andra som är minst lika intresserade. Som ryska Katja. Plötsligt blir den lilla gränsstaden platsen för en kedja av brutala händelser som är värre än något Hannah Wester och de andra vid Haparandapolisen kunnat föreställa sig. Vargasommar inleder en ny kriminalserie av Hans Rosenfeldt som också får stor internationell lansering.

Ännu en deckarförfattare som dragit norrut. Denna gång Haparanda som också får egna stycken här och var i berättelsen, som "hon"- De bitarna tillför inte så mycket i den här fartfyllda händelsekedjan som innehåller mycket våldsam och grym död. Skickligt skrivet och spännande med oanade förvecklingar. Och en riktig cliffhanger som väl ska följa Hannah i nästa äventyr.

Otroligt driv i berättelsen! Omöjlig att sluta läsa! Intressanta personporträtt som känns levande och en actionstory som gjord för att bli filmmanus. Allt slutar inte lyckligt, vilket bara gör det mer intressant att läsa.
Klockren debut som soloförfattare!

Spännande och välskriven. En läsvärd bladvändare.

Jag fastnade direkt! Fantastiskt välskriven "deckare". Tycker väldigt mycket om greppet att staden ser vad som pågår, men att hon inte kan påverka utan bara konstatera. Där lämnas en del öppet för spekulationer och funderingar, bådar gott inför kommande böcker! Tycker personporträtten är väldigt bra och känns inte som typiska deckarklichéer. Att äntligen få läsa om Norrbotten, långt ifrån Stockholm, är ytterligare en bidragande orsak till mitt höga betyg. Älskar att få läsa om "övriga" Sverige. Längtar till uppföljaren kommer!

Betyg: 4,5 av 5.

Nja, ser hellre fram emot nästa Hjorth Rosenfeldt än en uppföljare till den här även om den här inte var helt hopplös. Kul med Haparanda men den var lite spretig, jag hade svårt att komma in i allt och den var lite väl "hoppig".