Vargarnas tid

Nemert, Elisabet

| 2016

Efter Röd måne kommer Elisabet Nemert med en ny efterlängtad historisk roman. Vargarnas tid utspelar sig i andra världskrigets skugga. Världen brinner och ondskan breder ut sig allt mer ? även i Sverige. Här har världens första rasbiologiska institut bildats för att skydda den så kallade ?rena svenska rasen?. Och den svenska regeringen har stängt landets gränser för judar. I Tyskland sprider nazismen sitt gift över världen.Men vid sidan av ondskan går som alltid kärleken. I sökandet efter tre försvunna finska krigsbarn träffas Magdalena och Carl-Magnus. Det blir ett livsavgörande möte. Deras mod och medmänsklighet kommer att göra skillnad för många.Vargarnas tid handlar om mod i krigets skugga. Mod att stå upp för det man innerst inne tror på, för de svaga och värnlösa, mod att försvara rätten till frihet, både till kropp och till själ, och modet att våga vägra lyda order. Även i det allra...

2023-02-14

En berörande berättelse. Nemerts böcker, de jag läst åtminstone, känns lite som vuxen-Disney. Det är magiskt, lite hemskt, men slutar alltid fint. Jag tycker om hennes språk och berättelser så länge jag accepterar att det kanske inte alltid är realisktiska scenarion och att det är mycket fokus på den stora kärleken. Men det handlar mycket om varje persons val och beslut, och vikten av handling och inte bara ord. Fokus på moral.

Rosita Söderström

2022-01-10

Lyssnat till Vargarnas tid av Elisabet Nemert. Uppläst av Anna Maria Käll.

Det här är en av många böcker jag önskade läsa redan i dess begynnelse. Minns hur omslaget lockade mig. De vita vargarna tillsammans med en svart korp är också fyra karaktärer som lyfter hela innehållet bakom omslaget.

Här slungas vi in i ett Sverige under beredskapstiden i andra världskrigets skugga. Mycket av handlingen i Sverige rör sig i Stockholm med kända miljöer. Även andra platser nämns, så som Hasslö och Karlskrona. Vi får även inblickar från Norge, Danmark och Finland.

Vi inbjuds bl.a. både till rikemansfolk, fattigfolk, soldater och är med när tusentals judar flyr undan Nazisterna till Sverige.

Nemerts skildring av denna hemska tid är fascinerande. Mycket trovärdiga människoporträtt som levandegör historien tillsammans med rikligt av krigsfakta, från en dåtida epok. Viktig att inte glömma!

Tack Elisabet Nemert för ännu en fantastisk bok. Älvornas kulle älskade jag. Vargarnas tid kan jag inte säga mig göra detsamma med men rekommenderar den varmt. Inte minst för historieinblicken. Fortfarande ligger också flera av dina böcker på min önskelista!

Anna Björk

2021-10-04

Sofia C J

2019-05-29

En riktigt bra historisk roman, även om språket var för klichéaktigt.

Nerdy Books

2019-01-27

Jag har noll intresse i första eller andra världskriget så var osäker på om jag skulle gilla den här boken men tack vare författarens sätt att berätta drogs jag in i handlingen på en gång! Hon har ett fantastiskt språk som är så vackert, nästan poetiskt och det gör att allt, även små vardagliga saker, blir vackra på nåt sätt. Jag slukade boken rätt fort, väldigt bra och läsvärd!

Jeanette Eriksson

2018-08-15

har nu smält boken, efter halva fick jag ta en paause och lse en lättsmält, svårt för krig, MEN denna bok har ALLT, den är lite tung, hjärnan behöver smälta ner och jag gillar bl.a att det är som fler historier i en......kände att den va en 4a genom hlva men nu efteråt är det en bok alla bör läsa ur flera perspektiv, så den får en 5a, bör rekommenderas. Nemerts böcker har jag lst alla, gillar dom, dennna är dock tyngre, hon skriver med djupa ord och meningar, om livet och om oss människor. Väcker många känslor och även eftertankar.! ls läs.

Melasbokhylla

2018-05-27

Bra och välskriven.

2018-04-25

Ganska bra bok, men absolut ingen bladvändare. Välskriven, även om vissa delar var mindre bra. Hade jag läst boken för hand är det inte helt säkert att jag tagit mig igenom hela boken. Med den underbara Anna Maria Käll i öronen gick det däremot utmärkt bra att ta sig igenom boken.
Mitt slutbetyg blir, en 3:a!

janne lindh

2018-03-04

En sympatisk bok, men den är tyvärr fylld av banaliteter och ibland passerar berättelsen gränsen till pekoral.

Åsa G

2017-03-05

Betyget hade blivit något högre om de "magiska" och lite övernaturliga inslagen med vargarna och korparna utelämnats (men de verkar vara obligatoriska i Nemerts böcker?!)

Mariann Winge

2016-12-07

En sentimental historia om andra världskriget

E H

2016-09-07

Nä, det här går inte. Romaner och jag hör inte ihop. Jag gör försök då och då men än så länge har vi inte synkat.

Kerstin Hellgren

2016-08-29

Mycket intressant men jag tycker den är för lång och långsam.

Johanna Varnander

2016-08-04

En lättlyssnad bok. Jag har inte tidigare läst något av Elisabet Nemerts verk. "Vargarnas tid" utspelar sig under uppledningen och fram till krigsslutet av andra världskriget.

Den är annorlunda mot andra historiska romaner jag läst kring denna tid, då den tar ett väldigt medmänskligt grepp kring utforskandet av en människas självinsikt, moral och medmänsklighet.

Vi får följa Magdalena och Nils Liljedahl, ett syskonpar från Mellösa som på olika vis, och tillsammans, bygger en tillvaro som baseras på att stå emot de annars friskt yttrade nazistiska åsikter som lyftes inte bara i Tyskland, men också i viss mån i Sverige och hela Europa.

Det är en romantisk historisk roman. Handlingen berör Sveriges ställning i kriget, och framförallt relationer till övriga Skandinaviska länder när de utsätts för krigets fasor.

En bok som lyfter människans godhjärtade gärningar - där individens personliga moral och heder går före statens/övermaktens order.

Solveig Andersson

2016-07-14

Vilken superb roman. Läs den!