Vargarnas tid

Nemert, Elisabet

| 2016

Efter Rd mne kommer Elisabet Nemert med en ny efterlngtad historisk roman. Vargarnas tid utspelar sig i andra vrldskrigets skugga. Vrlden brinner och ondskan breder ut sig allt mer ? ven i Sverige. Hr har vrldens frsta rasbiologiska institut bildats fr att skydda den s kallade ?rena svenska rasen?. Och den svenska regeringen har stngt landets grnser fr judar. I Tyskland sprider nazismen sitt gift ver vrlden.Men vid sidan av ondskan gr som alltid krleken. I skandet efter tre frsvunna finska krigsbarn trffas Magdalena och Carl-Magnus. Det blir ett livsavgrande mte. Deras mod och medmnsklighet kommer att gra skillnad fr mnga.Vargarnas tid handlar om mod i krigets skugga. Mod att st upp fr det man innerst inne tror p, fr de svaga och vrnlsa, mod att frsvara rtten till frihet, bde till kropp och till sjl, och modet att vga vgra lyda order. ven i det allra...

2023-02-14

En berrande berttelse. Nemerts bcker, de jag lst tminstone, knns lite som vuxen-Disney. Det r magiskt, lite hemskt, men slutar alltid fint. Jag tycker om hennes sprk och berttelser s lnge jag accepterar att det kanske inte alltid r realisktiska scenarion och att det r mycket fokus p den stora krleken. Men det handlar mycket om varje persons val och beslut, och vikten av handling och inte bara ord. Fokus p moral.

Rosita Sderstrm

2022-01-10

Lyssnat till Vargarnas tid av Elisabet Nemert. Upplst av Anna Maria Kll.

Det hr r en av mnga bcker jag nskade lsa redan i dess begynnelse. Minns hur omslaget lockade mig. De vita vargarna tillsammans med en svart korp r ocks fyra karaktrer som lyfter hela innehllet bakom omslaget.

Hr slungas vi in i ett Sverige under beredskapstiden i andra vrldskrigets skugga. Mycket av handlingen i Sverige rr sig i Stockholm med knda miljer. ven andra platser nmns, s som Hassl och Karlskrona. Vi fr ven inblickar frn Norge, Danmark och Finland.

Vi inbjuds bl.a. bde till rikemansfolk, fattigfolk, soldater och r med nr tusentals judar flyr undan Nazisterna till Sverige.

Nemerts skildring av denna hemska tid r fascinerande. Mycket trovrdiga mnniskoportrtt som levandegr historien tillsammans med rikligt av krigsfakta, frn en dtida epok. Viktig att inte glmma!

Tack Elisabet Nemert fr nnu en fantastisk bok. lvornas kulle lskade jag. Vargarnas tid kan jag inte sga mig gra detsamma med men rekommenderar den varmt. Inte minst fr historieinblicken. Fortfarande ligger ocks flera av dina bcker p min nskelista!

Anna Bjrk

2021-10-04

Sofia C J

2019-05-29

En riktigt bra historisk roman, ven om sprket var fr klichaktigt.

Nerdy Books

2019-01-27

Jag har noll intresse i frsta eller andra vrldskriget s var osker p om jag skulle gilla den hr boken men tack vare frfattarens stt att bertta drogs jag in i handlingen p en gng! Hon har ett fantastiskt sprk som r s vackert, nstan poetiskt och det gr att allt, ven sm vardagliga saker, blir vackra p nt stt. Jag slukade boken rtt fort, vldigt bra och lsvrd!

Jeanette Eriksson

2018-08-15

har nu smlt boken, efter halva fick jag ta en paause och lse en lttsmlt, svrt fr krig, MEN denna bok har ALLT, den r lite tung, hjrnan behver smlta ner och jag gillar bl.a att det r som fler historier i en......knde att den va en 4a genom hlva men nu eftert r det en bok alla br lsa ur flera perspektiv, s den fr en 5a, br rekommenderas. Nemerts bcker har jag lst alla, gillar dom, dennna r dock tyngre, hon skriver med djupa ord och meningar, om livet och om oss mnniskor. Vcker mnga knslor och ven eftertankar.! ls ls.

Melasbokhylla

2018-05-27

Bra och vlskriven.

2018-04-25

Ganska bra bok, men absolut ingen bladvndare. Vlskriven, ven om vissa delar var mindre bra. Hade jag lst boken fr hand r det inte helt skert att jag tagit mig igenom hela boken. Med den underbara Anna Maria Kll i ronen gick det dremot utmrkt bra att ta sig igenom boken.
Mitt slutbetyg blir, en 3:a!

janne lindh

2018-03-04

En sympatisk bok, men den r tyvrr fylld av banaliteter och ibland passerar berttelsen grnsen till pekoral.

sa G

2017-03-05

Betyget hade blivit ngot hgre om de "magiska" och lite vernaturliga inslagen med vargarna och korparna utelmnats (men de verkar vara obligatoriska i Nemerts bcker?!)

Mariann Winge

2016-12-07

En sentimental historia om andra vrldskriget

E H

2016-09-07

N, det hr gr inte. Romaner och jag hr inte ihop. Jag gr frsk d och d men n s lnge har vi inte synkat.

Kerstin Hellgren

2016-08-29

Mycket intressant men jag tycker den r fr lng och lngsam.

Johanna Varnander

2016-08-04

En lttlyssnad bok. Jag har inte tidigare lst ngot av Elisabet Nemerts verk. "Vargarnas tid" utspelar sig under uppledningen och fram till krigsslutet av andra vrldskriget.

Den r annorlunda mot andra historiska romaner jag lst kring denna tid, d den tar ett vldigt medmnskligt grepp kring utforskandet av en mnniskas sjlvinsikt, moral och medmnsklighet.

Vi fr flja Magdalena och Nils Liljedahl, ett syskonpar frn Mellsa som p olika vis, och tillsammans, bygger en tillvaro som baseras p att st emot de annars friskt yttrade nazistiska sikter som lyftes inte bara i Tyskland, men ocks i viss mn i Sverige och hela Europa.

Det r en romantisk historisk roman. Handlingen berr Sveriges stllning i kriget, och framfrallt relationer till vriga Skandinaviska lnder nr de utstts fr krigets fasor.

En bok som lyfter mnniskans godhjrtade grningar - dr individens personliga moral och heder gr fre statens/vermaktens order.

Solveig Andersson

2016-07-14

Vilken superb roman. Ls den!