Varg Larsen

London, Jack

| 1982

Philip Stenström

2018-01-21

Vid kalifornias kust, strax utanför San Fransisco, böljar en förrädisk dimma sakta fram över det iskalla havet. Ur den täta dimman framträder ett passagerarfartyg på väg mot hamn och säkerhet. Men i den täta dimman krockar fartyget och förliser. Hundratals själar lämnas med skeppsbrottet till sina öden i det stora blå som, skoningslöst, sväljer dem i kyla. En av dessa olyckliga passagerare, 35-åriga kulturskribenten Humphrey Van Weyden, lyckas med knappa livhanken överleva det dödliga havet. Av ett förbipasserande skepp - ”Ghost” - bistås och bärgas Humphrey. Men det blir inte den sortens räddning som förväntas utkomma av situationen. Skeppet ”Ghost” och dess ökända kapten, Varg-Larsen, visar sig lida brist på besättningsmän. Den skoningslösa, och till synes hjärtlösa, kaptenen, förvärvar och belägger därför Humphrey med hårt köksarbete. Det ska snart visa sig bli en hårdbarkad havsresa som bär sig av mot Berings hav och säljakt.

Från en lugn och trygg tillvaro kastas en beläst och moralfylld kulturskribent vid namn Humphrey Van Heyden in i okänt och förrädiskt vatten. Lugn, trygg och rofylld tillvaro möter hetlevrad, otrygg och skräckfylld mörkt vatten i Jack Londons klassiska mästerverk, The Sea-Wolf - Varg-Larsen. Kapten Varg-Larsen framställs av författaren, Jack London som en ganska motbjudande, obarmhärtig och enfaldig man. I Humpreys ögon är Varg-Larsen moralös och iskall i sina plötsliga utfall. Det är en man som anser att svaghet är en egenskap som bör bestraffas med våld. Det är genom sitt ökända namn, Varg, som han fruktas av sitt översitteri. I övermänniskan ljuder vargen, precis som ylet i natten mot månen ger det kalla kårar i vår nedtryckta urmänniska. Men, i raderna bortom det tydliga och uppenbara, presenteras likaså en beläst och berest kapten som refererar till välkända vetenskapsmän och författare. Det är en tudelad vy som skildras. I sin helhet kan besättningen ombord, ”Ghost”, jämföras med ett vargpack, där alfahanen, Larsen, konstant hävdar sin dominans genom att med våld kuva minsta motstånd. Det ges likaså svaga antydningar till vikingar då större delen av besättningen, inklusive kaptenen, är från Skandinavien. I detta klyvs huvudkaraktären, Humphrey, av moralisk dilemma i sitt ställningstagande mot kaptenen. Hjälplöst, i den tuffa omgivning, försöker han inte svika sina grundvärderingar, men det blir en inre och yttre kamp bortom dess like. Varg-Larsen, med dess tidlösa innehåll, är en psykologisk äventyrsroman som bär enorm betydelse för skönlitteratur och gör sig välförtjänt av det.

Tyrquoize Tyrquoize

2012-02-29

Helt underbar och otroligt sorgligt. Den rekommenderar jag starkt!