Varför vara lycklig när du kan vara normal?

Winterson, Jeanette

| 2012

Sprakande självbiografi Den här är en bok om ett livslångt sökande efter lycka. Det är en bok full av historier. Det handlar om en flicka som blir utelåst från sitt hem och är tvungen att sitta på trappen hela natten, det handlar om att ha en tyrann i stället för en mor, en mamma som har två uppsättningar löständer och en revolver i städskåpet och som väntar på domedagen, det handlar om att växa upp i en strängt religiös familj i en industristad i norra England, en stad som ändrat utseende så mycket sedan dess att den nästan inte längre finns och det handlar om universum som kosmisk soptunna med locket på ? ingen kan fly. Det här är en bok om hur andra människors berättelser genom böcker och poesi kan bli ledstjärnor när man tappat både riktning och fotfäste.Det här är Jeanette Wintersons hett efterlängtade självbiografi. En gripande och rolig men samtidigt grym bok om sökandet efter...

Maria Klamas

2015-08-10

Sicket liv... En bok om hennes barndom och uppväxt och sedan om sökandet efter sig själv... Det är en viktig och intressant historia Winterson bjuder oss på, med mycken strävan och längtan efter kärlek... men oxå en strävan efter att förstå vad kärlek kan vara och om varför det blev som det blev...

Anna Ljunggren

2014-11-19

Kändes ny i början, spännande. Tappade mot slutet. Beskrivningen kring depressionen kändes bara klyschig.

Stefan Grip

2014-11-05

Sååå bra! Livsfilosofi i sin bästa form, dvs i skönlitteraturens :-)

Klinga

2014-08-30

Vet inte varför men i mina ögon lyckas Winterson inte gestalta särskilt mycket. Analys på analys och jag tröttnar. Gripande emellanåt men förvånansvärt distanserad.

Britta Weiler

2014-02-21

En mycket tänkvärd bok om en mycket utsatt flicka som överlever tack vare en bibliotekarie(?)

Merja A

2013-10-26

En stark fyra för en stark och berörande uppväxtskildring. En riktig överlevnadshistoria.

Charlotta Rylander

2013-10-10

En tunn bok med mycket innehåll.

Camilla Nilsson

2013-10-04

Ren livsvisdom! Väldigt insiktsfullt och berörande.

Eva Rydinger

2013-09-12

Anders Paulrud sa: "Hon är ta mig fan den bästa författare jag någonsin läst!" (Håller med. Anders Paulrud var inte så tokig han heller...)

Anki Vincent

2013-07-29

Riktigt bra

Malin H

2013-06-15

Blir hemskt berörd av unga Jeanette och hur den äldre Jeanette påverkats av mrs winterson. Hur föräldrar kan sabba sina barn! Intressant om norra England på 60-talet, klass och fattigdom.

Gunnel Lindström

2013-05-25

Tungt innehåll skrivet på lättsamt sätt. Har allt svårare för självbiografier där personer lämnas ut som inte kan kommentera det skrivna eller försvara sig.

Maria Eriksson

2013-04-29

Älskar hennes böcker, därför var det intressant att höra hennes egen historia, en tragisk uppväxt som adopterad med en strängt religiös mamma under fattiga levnadsvillkor. Det är smärtsamt att läsa, och jag blir förundrad över den kraft och envishet som hennes berättelse utstrålar.

Ida

2013-03-21

boken hade kunnat vara jätteintressant. för historien om Winterson uppväxt är intressant på det sätt att familjen är väldigt religiös och mycket är förbjudet, att uppfostan av henne många gånger är "bortom gränsen". Men ändå så fastnar jag inte, för författaren fastnar i förklaringar och utbroderingar där ord läggs på ord och jag finner det fruktansvärt uttråkande.

Nanna Naumann

2013-02-21

Underbar bok som behandlar författarens känslor kring att vara adopterad.

Eva Töllner

2013-02-09

En riktig höjdare!

Anna Lindström

2013-02-02

En stark fyra, det här tyckte jag mycket om! Åh, vad jag är glad att jag hittat Jeanette Winterson - hennes berättarröst passar mig perfekt. "Kärlek vid första ögonkastet". Nu ska jag genast läsa hennes andra böcker :)

Eva Pettersson

2013-01-25

Lite rörig och osammanhängande, även om grundhistorien är intressant och tankeväckande.

Kenneth Olausson

2012-12-14

Boken är paradoxalt nog en på många sätt fantastisk och hoppfull bok om att växa upp med en sexualfientlig, dominant och tokreligiös adoptivmamma (som varje dag bad: ?Herre, låt mig dö?), och en i det närmaste osynlig adoptivpappa, och att ändå trots ständiga inre och yttre konflikter överleva, skaffa sig en utbildning, står för sin sexualitet och skriva sina fantastiska böcker. Men det är en kamp. En kamp att söka kärlek, tillhörighet och identitet och en ständig strävan efter att känna sig önskad. En kamp som vare sig Winterson själv eller hennes omgivning, inte minst senare i livet, går omärkta genom.

Eva Jacobson

2012-10-21

Inte någon bok för mig. Ord och ord som jag inte får något sammanhang i. Vet inte vad jag läser. Inget fastnar. Läste inte ens halva boken.

Augustin Erba

2012-01-13

Vissa bitar är lysande. Särskilt de som återger hennes mammas livsåskådning och hennes aforismer. Nu-tråden, däremot känns spretig. Med mindre återberättande och mer gestaltning hade den lyft ytterligare.

Robin Harrysson

2011-11-06

En Wintersonsk självbiografi, what's not to love? Räcker så.