Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?

Simonson, Nisse

| 2008

Det går att tänka sig lycklig genom att låta bli att tänka sig olycklig. Låter det lite väl enkelt? Det visar sig nämligen att tankens kraft är större än vi tror. Det är vetenskapligt bevisat att optimisten i genomsnitt lever hela sju och ett halvt år längre än pessimisten. Vår förmåga att känna glädje och tillförsikt beror i slutändan på hur vi tänker om våra liv. Både när lyckan ler och solen går i moln. Våra negativa tankar om oss själv är ofta orsaken till våra depressioner. Detta är den bärande tanken inom den så kallade positiva psykologin som på senare år fått allt större genomslag. Eftersom vår hjärna är plastisk, det vill säga förändringsbenägen...

Joel Carlsson

2016-06-06

Jag tycker att boken väckte många bra tankar. Det var också spännande att höra. Författarens tankar och åsikter.

Bear Edgefield

2015-02-02

Lättillgänglig, vilket är bra och egentligen det jag tycker är bäst med den (om man jämför med andra böcker i genren) och det jag baserar betyget på. Det behövs helt enkelt en bok med lite förenklingar och rakt på sak. Tyvärr lägger han in lite för många egna värderingar för att jag verkligen skulle kunna rekommendera den.

Louise Ö

2013-07-03

Fantastiskt härlig bok som verkligen ger livsvisdom!! Superbra!!

Louise A

2012-05-09

Stundtals lite för klyschig och inget jag inte hört förut. Men han talar inte om HUR man gör, bara VAD man ska göra.

Marléne S

2012-03-04

mjaa...hade nog FÖR stora förväntningar på denna bok.

2011-06-17

Klokt, tänkvärt och en slags liten dos motgift mot dumhet.

Claes Nilsson

2010-09-20

Bra tanke och syfte med boken, att vi ska tänka bort det dåliga o fokusera på det bra. Tyvärr blir stora delar av boken ett enda långt "..det var bättre förr..", känns som att Nisse helst skulle vilja åka ut på savannen o käka nötter o rötter... Inte i närheten av tex Kay Pollak. Början o slutet räddar precis upp betyget från en etta

Linus Eriksson

2010-09-12

En bok med rätt inställning till livet men dock för kort.

Ciccis bokblogg

2010-09-05

Alla borde läsa den här! För visst vill vi vara lyckliga och leva länge?

Gunvi Lundqvist

2010-04-19

Lättläst dessutom vill jag säga trovärdig. Jag tror på tankens kraft.
" Vi måste bygga en buffert till skydd för våra överkänsliga egon. Det är lättare att strunta i dumheter och sårade anmärkningar." citerat från boken. Och förvisso är det så om vi hela tiden tar åt oss allt och känner oss kränkta, misstolkar blir upprörda över det som egentligen inte har det minsta lilla betydelse bör vi börja träna på tankens kraft, den är ENORM. Rekomenderas varmt, Snuddar i en femma.

harriet karlsson

2009-11-01

En angelägen bok som väcker tankar i vår tid.
skriven med humor