Varför håller man på?: Essäer och annan småprosa

Sjöberg, Fredrik

| 2012

"Jag är måhända biolog, eller var en gång, men i valet mellan folk och fä har jag ändå aldrig tvekat särskilt länge. Flugor i all ära, men ingenting intresserar mig mer än människor." Man vet aldrig i vilken ände Fredrik Sjöberg börjar berätta när han har fått vittring på en historia, eller var den ska sluta. Det enda man kan vara säker på är att man efteråt har lärt sig något nytt, något man kanske inte ens visste att man ville veta. I Varför håller man på? utför han detta konststycke i 14 essäer. Fredrik Sjöberg skriver långa, vindlande, infallsrika berättelser, ofta om naturforskare, samlare och dristiga resenärer - personer som inte sällan liknar författaren...

Gunnar Bernler

2014-03-21

En förnuftig människa som skriver utomordentligt trivsamt om små och stora problem

Ulla Englund

2013-01-15

Fredrik Sjöbergs essäer flyter fram i lite kringelikrokar, enkelt och underhållande, jag tar till mig detaljer, må så vara för mig onödigt vetande, som jag inte hade en aning om skulle intressera mig och jag känner mig faktiskt klokare.

Kenneth Olausson

2012-07-29

"Varför håller man på?", frågar Sjöberg sig själv oss oss läsare. "Varför läser man detta?", frågar jag mig själv. Svaret på min fråga är givet - det är en lisa för själen att läsa intelligenta, roande, kloka och för det mesta intressanta betraktelser över stort och smått. Trots det ibland lite insmickrande tonfallet.