Värdinnan

Fjodor Dostojevskijs febrigt förtätade berättelse (kortroman på 128 sidor) Värdinnan i nyöversättning och med efterord av Bengt Samuelson. Berättelsens huvudperson är Dostojevskijs alter ego, den fattige flanören och betraktaren Ordynov, som hankar sig fram i Sankt Petersburg. Han flyttar in hos den gåtfulla Katerina och hamnar därmed i en märklig triangelsituation mellan den mystiske, skräckinja

Jouni Gustafsson

2016-12-15

Något för sentimental och känslosam, men Dostojevskij glimmar till emellanåt med sin fantastiska förmåga att levandegöra sina karaktärer.

John Simonsson

2015-08-26

Rörig och förvirrande. Oklart vad som händer, vilka folk äroch vilka relationer de har till varandra. Samma karaktär beskriver tex samma person som hustru, syster och dotter

2015-04-19

Nja, inte en av Dostojevskijs allra bästa.

Martin Janzon

2012-05-01

Den svagaste Dostojevskij jag läst. Hans karaktäristiskt febriga och överlastade stil (som jag vanligtvis gillar) känns i detta tidiga verk ibland nästan lite parodisk och uttröttande. Historien som sådan är dock ganska intressant med författarens vanliga teman om brott, skuld, försoning, och dyl., vilket borgar för en ganska svag trea. Läste den lite ryckigt under ganska lång tid så delvis kanske jag har mig själv att skylla för mitt relativt svaga omdöme.