Värddjuret

Hermanson, Marie

| 1995

Ensam i livet efter ett flerårigt förhållande med en gift man ger hon sig iväg till Borneo. Resan ger henne respit från vardagen och en sällsynt möjlighet till återblick på sin barndom, sitt liv.     Men när hon återvänder till Sverige förändras allt. Hon känner plötsligt en svag muskelryckning i låret, den varar bara någon sekund men liknar inget hon dittills varit med om. Känslan är fullkomligt ny och främmande.     Efter mötet med en excentrisk läkare, specialist på tropiska sjukdomar, får hon veta sanningen. Hon har blivit värddjur för en annan varelse¿ ¿¿ den är spännande, rolig, djupt allvarlig, härligt absurd och skriven på ett språk som hör till det mest medvetna, mest...

Peter Ramström

2020-11-15

😀

Peter Ramström

2020-11-15

😀

2018-01-23

Baksidestexten gjorde mig nyfiken på den här boken. Jag har ett delat förhållande till Marie Hermanssons böcker. Vissa har varit riktigt bra, medan andra har lämnat mig totalt oberörd. Tyvärr hör den här som är en av Hermanssons tidigaste böcker till det senare alternativet. Språket är ganska bra och intrigen i sig är okej. Men för mycket pratande och alldeles för lite handling. Sen tyckte jag inte heller om huvudkaraktären.

Lotta Lettenström

2015-09-02

Lättläst, fascinerande och mystisk som alla Hermansons böcker. Vad hände egentligen på slutet??

2015-04-14

Jag brukar gilla Marie Hermansons böcker men den här blev jag ganska besviken på. Delvis intressant och spännade men som helhet alldeles för slätstruken. Psykisk stress och meningen med livet kunde hon gjort mer av. En stark 2:a

Lars Willfors

2014-05-16

Uncanny! Hermansson målar som vanligt upp en bild av världen som är distinkt oroande och obestämt äcklig. Djur- och naturtemat är starkt och rikt, och som konstruerat för en ekokritisk analys. Skildringen av människor som balanserar utmed samhällets marginal är både mänskligt inkännande och jagande kuslig. En av Sveriges bästa och mest originella författare! Aptitlig längd f.ö.

Ethel Åslund

2012-12-02

Jag tvekade på betyget här. Först undrade jag vad den handlade om. LIvets mening? Vad är sanning? Eller inget av detta? Tyckte inte den var särskilt spännande, men lättläst. Och jag tyckte slutet var helt rätt - jag funderade faktiskt på att höja betyget pga det, och det gör jag aldrig. Absolut ingen dålig bok; det var handlingen jag inte riktigt förstod.

Nja ingen höjdare tycker i alla fall jag.
Men jag hoppas att någon annan kommer att gilla den mer än mig.. =(

Lotta Berling

2011-06-26

En i det närmaste perfekt bok enligt min smak: spännande, klok, trovärdiga och intressanta karaktärer, ett precist språk utan onödig utfyllnad - här finns allt jag faller för när jag läser.

2011-02-09

Jag blev så besviken på denna bok. Tyckte om Musselstranden.

Maria Klamas

2010-05-06

Vilken otroligt spännande bok för första raden... läste frenetiskt och lät mig fångas in i hennes berättelse om värddjuret.... Älskade förövrigt filmatiseringen om mannen under trappan... men åter till boken... sträckläste intensivt och insåg att oj, nu är det inte många sidor kvar, hur ska det gå???? oj nu är det ännu färre sidor kvar... hur ska hon hinna få ihop det????? oj, det kommer inte att gå att få ihop... har jag råkat köpa en bok där de sista sidorna är utdragna??? (jag hade köpt boken på bibliotekets rea för 10 spänn) Men alla sidor fanns och rätt som det var läste jag sista meningen.... så besviken, vad hände, nej... urtrist...

2010-02-17

Jag "upptäckte" Marie Hermanson för bara några månader sen, trots att hon debuterade redan 1986. Flera av hennes böcker har utgått från förlagen, så jag har letat överallt för att få tag på dom. Nu har jag köpt, och läst, åtta böcker av hennes nio böcker. Det är bara hennes tredje bok, "Tvillingsystrarna" från 1993, som jag inte har hittat än.

Den här boken, "Värddjuret" från 1995 är hennes fjärde bok, men min åttonde bok av henne. Och den var, precis som dom sju tidigare som jag har läst, jättebra. Jag gillar verkligen hennes sätt att skriva. Det är alltid lite "rysarkänsla", "deckarkänsla", och "övernaturlighetskänsla" i hennes romaner. Jag kan verkligen rekommendera ALLA Marie Hermansons böcker.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)